kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۶۵
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵
قابل توجه دولت تدبیر و امید

روسیه دلار را از مبادلات خارجی حذف می‌کند

 

وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد: دولت این کشور می‌خواهد دلار را از مبادلات خارجی خود کنار گذاشته و از یورو استفاده کند. 
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد که دولت این کشور می‌خواهد دلار را از مبادلات خارجی خود کنار گذاشته و از یورو استفاده کند. 
«دیمیتری تیموفیف»؛ دبیر بخش کنترل اقدامات تحریمی‌ خارجی در وزارت اقتصاد روسیه گفت: اولویت اول ما تبدیل کردن روسیه به یک کشور مبتنی بر یورو در تجارت خارجی است و از این منظر به‌دنبال جایگزین کردن یورو به جای دلار هستیم.
وی افزود: مسکو برای اتخاذ چنین رویکردی دلایل زیادی دارد و می‌خواهد با ارائه مشوق‌های گوناگون شرکت‌های این کشور را هم به سمت استفاده از یورو به جای یورو سوق دهد. از آنجا که ما یک اقتصاد بازاری هستیم، نمی‌توانیم با صدور یک فرمان استفاده از دلار را متوقف کنیم. البته در عین حال برخی شرکت‌های دولتی روسیه احتمالا برای عبور از دلار و رفتن به سمت یورو از سوی دولت ملزم خواهند شد.
دبیر بخش کنترل اقدامات تحریمی ‌خارجی در وزارت اقتصاد روسیه ادامه داد: ما باید ابزارهای مورد نیاز برای فاصله گرفتن هرچه بیشتر کل اقتصاد از دلار را در قالب یک بسته آماده کنیم. در واقع این اقدام باعث خواهد شد تا ما تحریم‌ها را کنار زده و دموکراسی بیشتری برای جهان به ارمغان بیاوریم. 
لازم به یادآوری است، چند روز پیش هم الکساندر نواک؛ وزیر اقتصاد روسیه گفته بود که قرار است صندوق ثروت ملی این کشور دارایی‌های دلاری خود را طی یک ماه آینده به‌طور کامل کنار بگذارد. دولت روسیه می‌خواهد به زودی بستن قراردادهای نفتی به دلار را کنار بگذارد.
گفتنی است، در حالیکه اتحادیه اروپا به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد آمریکا، سال‌هاست استفاده از دلار را کنار گذاشته و اقتصادهای نوظهور همچون گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در حال دلارزدایی از اقتصاد خود هستند، مقامات دولت ما، همچنان به استفاده از دلار اصرار دارند که با توجه به خصومت آمریکا با ایران، عجیب است. ایران با تنوع بخشیدن به سبد ارزی، می‌تواند به طرف حذف دلار از اقتصاد خود برود که سهم عمده‌ای در بی‌اثر کردن تحریم‌ها دارد.