kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۵۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

خشکسالی بیش از ۶ هزار میلیارد تومان به مراتع کشور خسارت زد

 

رئیس‌ سازمان امور عشایر ایران گفت که خشکسالی ناشی از کاهش حدود ۵۰ درصدی بارندگی در سال زراعی جاری طبق بررسی‌های صورت گرفته ۶ هزار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به علوفه‌های مرتعی کشور خسارت وارد کرده است.
شاهپور علایی مقدم در نشست شورای عشایری مازندران در ساری افزود : از ۳۴ میلیون هکتار مرتعی که در اختیار دامداران عشایر کشور قرار دارد ، علوفه یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از مراتع درجه یک کشور بشدت تحت تاثیر خشکسالی و کم بارشی قرار گرفته است. وی متوسط بارندکی کشور را ۲۵۶میلی متر اعلام کرد و گفت : طبق بررسی‌های صورت گرفته تنها ۱۳۰ میلیارد متر مکعب آب کشور تجدید پذیر است و از آنجایی که سفره‌های آب زیرزمینی محدود است و خشکسالی نیز بسیار جدی است ، تغییرات اقلیم برای دامداران و عشایر کشور بسیار آسیب زا شده است. این مسئول گفت : ۳۴ میلیون هکتار از مراتع در اختیار خانوارهای عشایری قرار دارد. رئیس‌سازمان امور عشایر کشور به نیاز سالانه ۸۸۰ هزار تنی کشور به گوشت قرمز‌اشاره کرد و گفت : حدود ۲۵ درصد برابر با ۲۰۰ هزار تن آن توسط عشایر تامین می‌شود ،یعنی هر یک نفر عشایر ،گوشت قرمز ۱۰ ایرانی را تامین می‌کند واکنون دلال و واسطه‌ها بیشترین سود را از دام و گوشت قرمز تولیدی این قشر می‌برند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه سازمان امور عشایر اصلا مشکلی در پرداخت وام کم بهره پنج درصد به سرمایه گذاران عضو عشایر در استان‌های کشور ندارد ، بر لزوم شکل‌گیری زنجیره گوشت قرمز در عشایر مازندران که بیشترین دام سبک کشور را دارند تاکید کرد.