kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۵۰
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳

سدی که بعد از اتمام رها شد



سد شهید مدنی، پروژه‌ای رها شده در تبریز است که بعد از گذشت ۱۰ سال از افتتاح آن، تشنه اعتبار است و در روزهای بلاتکلیفی خود به سر می‌برد.
۱۰ سال از افتتاح پروژه سد شهید مدنی تبریز می‌گذرد اما تاکنون خبری از تکمیل این پروژه به گوش نرسیده است؛ سدی که امکان ذخیره‌سازی ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب را دارد اما بعد از گذشت سال‌های متمادی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
در این رابطه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: آبگیری سد شهید مدنی جزو مصوبات دولت است که بر اساس تصمیمات ستاد احیای دریاچه ارومیه، آبگیری سد شهید مدنی صرفاً برای دریاچه ارومیه مورد تصویب قرار گرفته است.
یوسف غفارزاده ادامه داد: به دلیل تخصیص ناچیز اعتبارات برای تکمیل طرح، پس از سال ۱۳۹۳ آبگیری طرح تا کنون محقق نشده است.
وی افزود: هم‌چنین در مرداد ماه ۱۳۹۸، طی تفاهم نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه مقرر شد اعتبار ۱,۶۶۲ میلیارد ریال برای آبگیری مرحله اول سد شهید مدنی اختصاص یابد که آن هم متأسفانه محقق نگردید.
به دلیل تخصیص ناچیز اعتبارات برای تکمیل طرح، پس از سال ۱۳۹۳ آبگیری طرح تا کنون محقق نشده است.
غفارزاده اهداف طرح سد شهید مدنی را مشارکت در احیای دریاچه ارومیه با مدیریت آب رودخانه آجی چای، کنترل سیلاب رودخانه آجی چای و ذخیره و رهاسازی در فصول غیر کشاورزی به دریاچه ارومیه برشمرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی افزود: با توجه به موقعیت عالی سد در ۵ کیلومتری کلانشهر تبریز و طول دریاچه بیش از ۲۰ کیلومتر، این سد در صورت آبگیری دارای استعداد و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر بوده و قابلیت ایجاد تحول اساسی در اقتصاد گردشگری استان را دارد.
وی گفت: برای آبگیری سد شهید مدنی، تاکنون احداث سد و سازه‌های وابسته آن تکمیل شده و آماده آبگیری می‌باشد؛ هم‌چنین تملک حدود ۵۰ درصد از اراضی داخل مخزن، اجرای حدود ۴۰ درصد از راه‌های جایگزین مخزن و جابه‌جایی بخشی از خطوط انتقال آب و برق داخل مخزن با پیشرفت تقریبی ۸۰ درصد صورت گرفته است که برای تکمیل فعالیت‌های باقی مانده لازم است تخصیص اعتبارات مورد نیاز صورت گیرد.
غفارزاده در ادامه بیان کرد: هم‌چنین از طریق بحث تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در امر گردشگری در صدد تأمین اعتبار کارهای تکمیلی هستیم.
وی درخصوص ضرورت خالی کردن روستاهای اطراف سد شهید مدنی گفت: برای آبگیری سد شهید مدنی، واحدهای مسکونی روستای ونیار به تعداد ۵۰ عدد به همراه اراضی کشاورزی مربوطه در دهه ۸۰، تملک گردیده است و قسمت محدودی از روستای پاکچین سفلی نیز تملک شده و در حال تکمیل است و نیازی به خالی کردن روستاهای اطراف نیست.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت:‌اشتباه محاسباتی در سد شهید مدنی منجر به تخلیه و جابه‌جایی ۲ روستا می‌شود.
عدم روند تکمیل سد شهید مدنی به خاطر حساسیت‌های دریاچه ارومیه بوده و در واقع آبگیری سد شهید مدنی به دلیل عدم تخصیص منابع مالی، با مشکلاتی روبرو شده است.
احمد علیرضا بیگی ادامه داد: عدم روند تکمیل سد شهید مدنی به خاطر حساسیت‌های دریاچه ارومیه بوده و در واقع آبگیری سد شهید مدنی به دلیل عدم تخصیص منابع مالی، با مشکلاتی روبرو شده است.
وی افزود: تکمیل شدن سد شهید مدنی در حدود ۲۵۰ میلیارد نیازمند اعتبار است که آبگیری این سد می‌تواند در افزایش ظرفیت‌های توسعه آذربایجان مؤثر واقع شود.