kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۳۵
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰

کوتاه از انتخابات

نامزدهایی که در مناظره توهین کردند، از مردم عذرخواهی کنند
آیت‌الله موحدی کرمانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی به روند برگزاری مناظره انتخاباتی پرداخت و گفت: افرادی که به‌طور مستدل برنامه‌های خود را بیان کردند با رویه‌ای که در پیش گرفتند، هم مردم را آگاه می‌کردند تا ریشه بدبختی‌های موجود را بشناسند و بدانند این بدبختی‌ها از کجا به‌وجود آمده است تا سعی کنند دیگر عوامل این بدبختی‌ها روی کار نیایند و به بدبختی‌ها اضافه نکنند. اینها مطالب خود را خیلی شفاف و در عین حال متین، موقر و بدون اهانت به کسی بیان می‌کردند.
وی افزود: متأسفانه صحنه دیگری هم وجود داشت که در آن صحنه دروغ، جسارت و اهانت مطرح بود و حقایقی که همه مردم آن را قبول داشتند و دارند را انکار می‌کردند. آیت‌الله موحدی کرمانی تصریح کرد: من به آنهایی که این شیوه را پیش گرفتند سفارش می‌کنم، اولاً بین خود و خدا توبه کنند تا خدا آنها را ببخشد. مردم را این‌طور به اشتباه نیندازند و واقعاًً از مردم عذرخواهی کنند. این رفتار بزرگ‌ترین خیانت به مردم است که این چنین عملی می‌شود. از خدا بترسند و باور کنند بالاخره قیامتی است.

اعلام اسامی ‌نامزد‌های میاندوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری
ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۶ خود، اسامی‌نامزد‌های دومین میاندوره انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به تفکیک استان را که صلاحیت آنان مورد تائید شورای نگهبان قرار گرفته است، اعلام کرد.
در این اطلاعیه آمده است: در اجرای مواد ۱۷ و ۱۸ آئین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری، به آگاهی مردم شریف استان‌های تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران می‌رساند اسامی ‌نامزد‌های دومین میاندوره انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به تفکیک استان که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است به شرح زیر اعلام می‌گردد: استان تهران: ۱) آقای علیرضا اعرافی.۲) آقای حمید حوالی شهریاری.3) آقای احمد دانش‌زاده مؤمن.4) آقای علی رازینی. 5) آقای علی رحمانی‌فرد. 6) آقای حسین ردائی. 7) آقای کاظم سپاسی آشتیانی. 8) آقای حسینعلی سعدی. 9) آقای علی قریب‌دوست. 10) آقای رضا محققیان گورتانی. 11) آقای حیدر مصلحی. 12) آقای منصور مظاهری کرونی.13) آقای سیداحمد موسوی وادقانی. 14) آقای مهدی نیکوی. 15) آقای سیدمحمد واعظ موسوی. 16) آقای غلامعباس ‌هاشمی.
استان خراسان رضوی: 1) آقای عباس شاه‌رفعتی. 2) آقای سیدمحمدرضا مدرسی مصلی. 3) آقای غلامرضا مغیسه.
استان قم: ۱) آقای محمود رجبی. ۲) آقای سیدمحمد سعیدی گلپایگانی.
استان مازندران: ۱) آقای سیدصادق پیشنمازی. 2) آقای محمدحسن گلی شیردار.
در این اطلاعیه همچنین تصریح شده است: بر اساس ماده ۲۳ آئین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری پس از انتشار اسامی ‌نامزدها، فعالیت‌های تبلیغاتی آنان ۱۵ روز قبل از روز اخذ رأی شروع می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.

ادعای دروغ وجود نداشتن پرچم ایران در استودیوی مناظره
یاشار سلطانی از خبرنگاران اصلاح‌طلب که دروغگویی و اتهام‌زنی‌های کذب به مدیران جهادی معروف است، در جریان برگزاری مناظره انتخابات ریاست جمهوری باردیگر ادعای دروغی را مطرح کرد و در صفحه خود با انتشار تصویری برش خورده از محل برگزاری مناظره‌ها در توئیتر نوشت: «نه تنها از جمهوریت عبور کرده‌اند بلکه دیگر به پرچم ایران هم نیاز ندارند».
یک کاربر نیز در توئیتی با‌ اشاره به ادعای دروغ وجود نداشتن پرچم ایران در استودیوی مناظره نوشت: «دنیای عجیبی است! در روز روشن یک عکس کراپ شده و یک جمله کذب، هزاران لایک می‌خورد! بخش ‌ترسناک ماجرا اینکه طرف مدعی «عدالتخواهی» است! بیچاره آرمان شریف عدالت!»

دعوت چهره به چهره گروه‌های جهادی و طلبگی به مشارکت در انتخابات
گروه‌های طلبگی و جهادی سرتاسر کشور در راستای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات فعال شدند.
این گروه‌ها که در بحران‌هایی مثل سیل و زلزله و کرونا در کنار مردم، خدمتگزار بودند، در این ایام سرنوشت‌ساز کشور، تلاش می‌کنند در ارتباط مستقیم و چهره به چهره با مردم، تنور انتخابات را هرچه بیشتر گرم کنند.
از سوی دیگر جامعه آشوریان ایران همراه با سایر مردم کشورمان خود را برای حضور هرچه بهتر از گذشته در پای صندوق‌های رأی آماده می‌کنند. به همین مناسبت عصر دیروز دوشنبه همایش دعوت از ایرانیان برای شرکت در انتخابات به همت انجمن آشوریان تهران برگزار می‌شود. این همایش انتخابی با حضور نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران در مجلس شورای اسلامی، اعضای انجمن آشوری در سراسر کشور، گروه بانوان آشوری شامیران و جمعی از فعالان اجتماعی جامعه آشوریان برپا می‌شود.

بیش از ۵۹ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند
سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور از پیش‌بینی ۷۲ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور خبر داد و واجدان رای برای انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا، میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را بیش از ۵۹ میلیون نفر ارزیابی کرد. سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره تعرفه‌های ارسال شده به استان‌ها و تفاوت تعرفه‌های چهار انتخابات نیز افزود: تعرفه‌های انتخابات هرکدام از چهار انتخابات (ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا، میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری) بر اساس تعداد افراد مورد نیاز طراحی و چاپ شده است.
موسوی ادامه داد: در واقع برای انتخابات ریاست جمهوری که نیاز به انتخاب یک نفر است، در تعرفه آن فقط جای نوشتن اسم یک نفر در نظر گرفته شده است، اما در انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری که برای تهران ۳ نفر و سایر استان‌ها یک نفر است، تعرفه متناسب با آن طراحی شده است. وی گفت: برای انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی نیز برای هر کدام از حوزه‌های انتخابیه یک نفر انتخاب خواهد شد که تعرفه آن نیز متناسب با آن یک نفر تعریف شده است. موسوی افزود: تعداد اعضای شوراهای شهرها و روستاها فرق می‌کند و اکنون در برخی از شهرها و روستاها، شوراهای سه نفره، پنج نفره، هفت نفره، ۹ نفره، یازده نفره و در نهایت در شهر تهران ۲۱ نفره داریم، بنابراین اندازه تعرفه‌ها متناسب با اعضای شورای شهرها و روستاها متفاوت خواهد بود و تعداد آنها متناسب با اعضای اصلی آن شورا خواهد بود.