kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۲۶
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰

رزمایش بزرگ و ضد روسی ناتو در دریای بالتیک

همزمان با ادامه تنش‌ها بین روسیه و آمریکا رسانه‌ها از برگزاری یکی از بزرگترین رزمایش‌های ناتو در دریای بالتیک با مشارکت 18 کشور‌، 40 رزمناو و حدود 4 هزار نیروی نظامی خبر دادند.


تنش در روابط روسیه و آمریکا همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد
قطب نمای سیاست خارجی آمریکا در دوره بایدن روی روسیه و چین، بیش از هر جای دیگری قفل شده است. آمریکا در دوره جدید رسماً تصمیم گرفته به هر قیمتی که شده این دو قدرت را مهار کند. این در حالی است که بایدن و پوتین قرار است طی روزهای آتی با هم دیدار کنند.
از سوی دیگر بایدن هفته جاری تور اروپایی خود را با هدف اعلامی «ترمیم روابط دو سوی آتلانتیک» آغاز می‌کند و در چنین شرایطی خبر رسیده که رزمایش بزرگ ناتو و آمریکا روز یکشنبه در منطقه دریای بالتیک و در نزدیکی مرزهای روسیه آغاز شده است.
به نوشته وبگاه شبکه «دویچه وله» رزمایش  «بالتاپس»  امسال برای پنجاهمین بار در حال برگزاری است و حدود ۴هزار نیروی نظامی از ۱۸ کشور، ۴۰ رزم‌ناو، ۶۰ فروند هواپیمای نظامی را شامل می‌شود. علاوه‌بر ۱۶ کشور ناتو، واحدهایی از سوئد و فنلاند نیز در این رزمایش مشارکت دارند.
 آنطورکه خبرگزاری فارس نوشته در این رزمایش، تمرینات از ساحل دانمارک آغاز شده  و سپس به سمت شرق منتقل می‌شود. برای نخستین بار در این رزمایش توسعه تاکتیک‌های دفاعی برابر حملات سایبری برگزار می‌شود. این رزمایش تا 2 هفته دیگر ادامه دارد. مقام‌های ارشد ناتو هدف از برگزاری این رزمایش در این برهه را «آمادگی هرچه بیشتر قوای ناتو به ویژه تقویت  برابر ارتش روسیه» اعلام کرده‌اند و این در حالی است که ناوگان  روسیه نیز اخیرا رزمایش خود را در دریای سیاه برگزار کرده است.  ناوگان دریای سیاه روسیه اعلام کرده «رزم‌ناو مسکووا» رزمایشی با مهمات جنگی را با سایر کشتی‌ها و بالگردهای نظامی برگزار  کرد.
روسیه بر این باور است که  آمریکا و ناتو در حال دامن زدن به تنش‌های نظامی در اروپا هستند. بنابر برخی گزارش‌ها افزایش نیروهای روس نزدیک مرز اوکراین، بخشی از تمرینات در پاسخ به همین رفتار تهدیدآمیز ناتو است. منابع خبری اخیرا  نیز از پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا نزدیک مرزهای روسیه در دریای سیاه و کریمه خبر داده بودند.