kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۲۳
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
نتایج یک نظرسنجی نشان داد

لطمه شدید به اعتبار آمریکا در میان مردم اروپا

در آستانه سفر رئیس‌جمهور آمریکا به اروپا، نتایج نظرسنجی ‌منتشر شده که نشان می‌دهد مدیریت ضعیف کرونا از سوی واشنگتن اعتبار این کشور را تا حد زیادی در بین کشورهای اروپایی کاهش داده است.

آمریکا در بسیاری از نقاط جهان دیگر اعتبار سابق را ندارد و ادامه روند افول این کشور بسیاری از دولت‌ها را به این نتیجه رسانده که باید
تخم مرغ‌های خود را در سبد قدرت دیگری بگذارند. در خود آمریکا نیز بسیاری مثل ترامپ بر این واقعیت اذعان کرده‌اند که دیگر کسی به آمریکا احترام نمی‌گذارد. نتایج نظرسنجی‌های جدید هم نشان می‌دهد که آمریکا در بین متحدان خود در اروپا اعتبار خود را تا حد قابل توجهی از دست داده است.
رویترز در این باره گزارش داده که، در آستانه سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به اروپا برای شرکت در نشست گروه موسوم به «جی 7»، ناتو و نشست‌های اتحادیه اروپا به امید بهبود وجهه آمریکا در اروپا، نتایج نظرسنجی «صندوق آلمانی مارشال» و «بنیاد برتلسمان» از مردم یازده کشور اروپایی، دیروز (دوشنبه) منتشر شد.
بر اساس این گزارش نتایج بررسی‌ها درخصوص نفوذ آمریکا در جهان حاکی از آن است که اعتبار واشنگتن به عنوان یک قدرت پیشرو جهانی در آلمان و فرانسه به واسطه نوع رسیدگی واشنگتن به بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» که تاکنون به مرگ بیش از ۶۰۰ هزار آمریکایی منجر شده است، به شدت خدشه‌دار شده است.
بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، نتایج این نظرسنجی‌ نشان می‌دهد در حالی که اعتبار آمریکا نزد کشورهای آلمان و فرانسه به دلیل ضعف عملکرد در مقابله با کووید-۱۹ کاهش یافته، اعتبار چین در این زمینه و مقابله با ویروس کرونا تا حدودی بهبود و ارتقا یافته است. بررسی‌ دیدگاه‌ها در یازده کشور جهان نشان می‌دهد: «سه ماه اول دولت بایدن در (بهبود) دیدگاه‌های مردم فرانسه و آلمان درخصوص نفوذ آمریکا در جهان تأثیری نداشته است. این آمار و ارقام مطابق با نتایج تحقیقات ۲۰۲۰ است که در مقایسه با آمار مربوط به قبل از همه‌گیری کرونا، (اعتبار آمریکا در اروپا) ۱۰ درصد به نفع چین کاهش داشته است». بر اساس این گزارش خروج ترامپ از بسیاری از توافقات بین‌المللی و انتقاد شدید وی از ناتو موجب شده اعتقاد و باور مردم اروپا به واشنگتن تضعیف شود.
گفتنی است بایدن روز چهارشنبه هفته جاری (۱۹ خردادماه) اولین تور اروپایی خود را به عنوان رئیس‌جمهور برای حضور در نشست‌های جی ۷، ناتو و نشست‌های اتحادیه اروپا آغاز می‌کند.