kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰

سرکرده اصلی بوکوحرام در نیجریه به هلاکت رسیده است

شاخه داعش در غرب آفریقا از به هلاکت رسیدن سرکرده گروه تروریستی «بوکوحرام» در نیجریه طی یک حادثه انفجار خبر داد.


شاخه داعش در غرب آفریقا (ISWAP) در یک نوار صوتی که روز گذشته (یکشنبه) در اختیار خبرگزاری رویترز قرار‌داد از کشته شدن «ابوبکر شیکاو» سرکرده بوکوحرام در نیجریه خبر داد.
طبق این گزارش، شخصی که در نوار صوتی ادعا می‌کند «ابومصعب البرناوی» رهبر شاخه داعش در غرب آفریقا است، می‌گوید که شیکاو حوالی ۱۸ می‌(۲۸ اردیبهشت ماه) پس از منفجر کردن یک وسیله انفجاری در نبرد با شاخه داعش در غرب آفریقا در جنگل‌های شمال شرق نیجریه کشته شده است. گفتنی است، پس از مرگ «محمد یوسف» سرکرده بوکوحرام در سال ۲۰۰۹، ابوبکر شیکاو به عنوان جانشین وی هدایت این گروه تروریستی در نیجریه را برعهده گرفته بود.
در این فایل صوتی شنیده می‌شود که شیکاو به جای تسلیم تصمیم می‌گیرد با مواد منفجره خود را از بین ببرد و زمانی که شبه‌نظامیان داعش شیکاو را اسیر کردند، از او خواستند که توبه کند و به این گروه بپیوندد.
به گزارش فارس دو فرد آشنا با البرناوی در گفت‌وگو با «رویترز» تأیید کرده‌اند که صدای منتشر شده منتسب به رهبر شاخه گروه تروریستی داعش در غرب آفریقا است.
یک گزارش اطلاعاتی نیجریه که یک مقام‌ دولتی و محققان بوکوحرام به اشتراک گذاشته‌اند نیز مرگ شیکاو را تأیید کرده است. البته هنوز گزارشی درخصوص جانشین ابوبکر شیکاو منتشر نشده و مشخص نیست چه کسی قرار است مسئولیت این گروه تروریستی را برعهده بگیرد.
گفتنی است، بوکوحرام گروه تروریستی است که در سال ۲۰۰۹ یک شورش و جنگ خونین را در شمال شرقی نیجریه به راه‌انداخت و به تدریج دامنه حملات خود را به کشورهای همسایه شامل نیجر، چاد و کامرون گسترش داد.
بوکوحرام در سال ۲۰۱۴ با ربودن صدها دختر دانش‌آموز از مدرسه‌ای در ایالت «برنو» به شهرت رسید و توجه رسانه‌ها و جامعه بین‌المللی را به سمت خود جلب کرد.
این گروه تروریستی که در سال ۲۰۱۵ بیعت خود را با سازمان تروریستی داعش اعلام کرد، بعدها دچار اختلاف شدید با شاخه داعش در آفریقا شد و چند وقتی است این دو گروه تروریستیِ سلفی-تکفیری به جان هم افتاده‌اند.
کشته شدن ۱۱ نفر خبر دیگر از نیجریه آنکه، سخنگوی پلیس ایالت اویو در بیانیه‌ای اعلام کرد شنبه حدود ساعت ۲۳ و ۱۰ دقیقه، راهزنان مسلح به شهر ایگانگان حمله کردند. او افزود ۱۱ نفر از جمله برخی مهاجمان در این حمله کشته شدند.
جزئیات حمله روز یکشنبه هنوز مشخص نیست، اما برخی مناطق نیجریه از چند سال پیش صحنه رویارویی مرگبار بین پرورش‌دهندگان دام و کشاورزان برای دسترسی به منابع است.
۶۸ کشته و زخمی
در سودان
خبر خونین دیگر از قاره سیاه آن ‌که، حکومت محلی ولایت جنوب دارفور از کشته شدن ۳۶ نفر از جمله یک نظامی ارتش این کشور و زخمی شدن ۳۲ نفر دیگر در درگیری بین قبایل الفلاته و التعایشه در منطقه مندوا خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، والی ولایت جنوب دارفور اعلام کرد نیرو‌های مشترک که به منطقه اعزام شدند توانستند به درگیری بین قبایل پایان دهند و آرامش را در منطقه برقرار کنند.