kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۷۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳

رازگشایی نظرسنجی‌های دولتی از بداخلاقی دو نامزد(خبر ویژه)

مرور نتایج آخرین نظرسنجی‌های مراکز دولتی، راز تندخویی و بداخلاقی دونامزد دولتی را در مناظره اقتصادی بازگو می‌کند.


در حالی که قرار بود مناظره اول نامزدها، موضوعات اقتصادی باشد، آقایان همتی و مهرعلیزاده ضمن اهانت و اتهام‌پراکنی علیه دیگر نامزدها، سعی کردند موضوع مناظره را که دغدغه اول مردم هم هست، به حاشیه بکشانند.
به لحاظ تحلیلی می‌توان گفت این کار غیراخلاقی دو دلیل داشت؛ یکی دیکته‌های پدرخواندگان طیف مدعی اصلاحات و اعتدال که در روخوانی‌های برخی متن‌ها (بی‌ربط به سؤالات اقتصادی) مشهود بود و دیگری اطلاع از بی‌اعتباری و ریزش مقبولیت طیف متبوع خود در میان مردم.
در این زمینه، مرور نتایج نظرسنجی‌های دولتی، می‌تواند تا حدودی توضیح دهد که چرا این نامزدها مرتکب بداخلاقی و در واقع انتحار پیش چشم مردم شدند.
براساس نتایج نظرسنجی یک مرکز معتبر دانشگاهی که مربوط به چند روز قبل از مناظره است درصد رأی نامزدها به این شرح بوده است:
رئیسی 67 درصد، همتی 5 درصد، مهرعلیزاده 1 درصد/ رضایی 7 درصد / جلیلی 4 درصد / زاکانی: زیر 1 درصد / قاضی زاده 1/ نامعلوم: 15 (رو به افزایش).
از سوی دیگر مرکز افکارسنجی ایسپا (نزدیک به دولت) چند روز قبل از مناظره، از شهروندان پرسیده «اگر الان انتخابات برگزار شود به چه کسی رأی می‌دهید؟»
از میان افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند و نامزد مورد نظرشان را انتخاب کرده‌اند، 82/4 درصد ابراهیم رئیسی، 2/2 درصد عبدالناصر همتی، و 0/2 درصد محسن مهرعلیزاده را برگزیده بودند.
همچنین از بین افرادی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت می‌کنند ولی هنوز نامزد مورد نظرشان را انتخاب نکرده‌اند، اگر امروز انتخابات برگزار شود، 53/3 درصد ابراهیم رئیسی، 2/9 درصد عبدالناصر همتی و 1/3 درصد محسن مهرعلیزاده را برگزیده بودند.
همچنین رئیس مرکز افکارسنجی ایسپا در گفت‌وگو با جام جم تصریح کرد: 80 درصد رأی‌دهندگان کاری به جناح‌ها ندارند.
رفیعی بهابادی با بیان اینکه وضعیت نامناسب اقتصادی و احساس ناامیدی، برمیل به مشارکت اثر منفی گذاشته، می‌افزاید: همه ما با این صحبت رهبر معظم انقلاب که مردم از نامزدها و رئیس‌جمهوری آینده کار می‌خواهند موافق هستیم و طبق نظرسنجی‌ها اقتصاد و عدالت در همه حوزه‌ها و در رأس آن در حوزه اقتصادی برای مردم بسیار پررنگ و مهم است.
وی درباره گرایش سیاسی مردم هم گفت: در حال حاضر یکی از نتایجی که ما در نظرسنجی‌ها به آن رسیده‌ایم این است که میزان تمایل مردم به گرایش‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا به شدت کاهش پیدا کرده است؛ به طور مثال مجموع گرایش اصولگرا و اصلاح‌طلب در آخرین نظرسنجی تلفنی به زیر 20 درصد رسیده که البته ممکن است در نظرسنجی حضوری مقداری از این بالاتر باشد در حالی که سال 96 و نزدیک انتخابات، این عدد حدود 43 درصد بوده است. رئیس ایسپا این را هم گفته بود که؛ اختلاف رأی آقای رئیسی با بقیه بسیار زیاد است.
وی افزوده بود: گرایش کماکان به سمت آقای رئیسی است و تقریباً نصف کسانی که هنوز در مورد گزینه انتخابی به قطعیت نرسیده‌اند، آقای رئیسی را مطرح می‌کنند؛ یعنی شواهد نشان می‌دهد حتی کسانی که نسبت به نامزدها دچار تردید هستند، رأی‌شان فعلاً بیشتر به سمت آقای رئیسی است.