kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۷۳۹
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مردم با وعده دولتی‌ها به بورس آمدند/ دولت باعث ریزش شاخص شد

 

سرویس سیاسی -
روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «تقصیر دولت در اوج و فرود بورس» نوشت: «مردم با وعده دولتی‌ها در دوران اوج بورس تمام دارایی خود را به این بخش سپردند. از همان ابتدای تغییر مسیر شاخص بورس برخی از کارشناسان دولت و تصمیمات خلق‌الساعه را مقصر در شرایط به وجود‌ آمده می‌دانستند... کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی با اشاره به وضعیت بازار گفته بود: «نگاه کوتاه‌مدت دولت به بازار سرمایه و افزایش نرخ سود بانکی دلیل ریزش شاخص بورس است.»
یک کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز در گفت‌وگویی اشاره کرده بود که مهم‌ترین مسئله این است که افراد یا نهادها و سازمان‌هایی که قانون‌گذار هستند باید کمک می‌کردند که این اتفاق رخ ندهد. مقصر ریزش ۲۰ درصدی بازار را وزارت صمت می‌دانم، چون آنها با دستورالعمل‌هایی که دادند عملا بازار را به عقب راندند.
لازم به ذکر است که علیرضا زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شنبه در برنامه زنده مناظره تلویزیونی با اشاره به وضعیت بد مدیریتی در بورس گفت: دولت ٣٠٠ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برداشت کرده است!
آمریکا باید به وضعیت اردیبهشت ۹۷ برگردد حتی اگر 1500 تحریم هم باقی بماند!
حسن بهشتی پور در روزنامه آرمان نوشت: «باید تحریم‌های نفتی و پتروشیمی، کشتیرانی و بانک مرکزی را برداشت و اگر این تحریم‌ها لغو شود دستاورد بزرگی است. اگر در این مرحله اعلام شد آمریکا به وضعیت اردیبهشت ۹۷ برگردد یک موفقیت بزرگ است ولو اینکه همه تحریم‌ها که بین ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ عنوان است باقی بماند. این مهم است به وضعیت اردیبهشت۹۷ بازگردیم و بتوانیم نفت صادر کرده و پولش را به کشور برگردانیم.»
با وجود اینکه سیاست قطعی نظام، لغو همه تحریم‌ها و سپس راستی آزمایی از سوی ایران است، کاسبان بی‌کفایت برجام که فاقد فرهنگ مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی هستند، می‌خواهند نقشه دشمن را پیاده کنند که طی آن آمریکا با توافقی سرهم‌بندی‌شده و تصنعی بدون لغو تحریم‌ها و صرفا با نمایش برداشتن تحریم‌ به داخل برجام بخزد و درون برجام و با استفاده از امکاناتی از جمله مکانیسم ماشه شرارت‌های خود را علیه ایران انجام دهد.
وارونه‌نمایی برجام‌بازان غربگرا
روزنامه زنجیره‌ای آرمان در شماره روز پنج‌شنبه در گزارشی نوشت: «اقتصاد ایران از بعد از انقلاب با انواع و اقسام تحریم‌ها مواجه بوده است، اما با شدت‌گرفتن تحریم‌ها از سوی آمریکا در چند سال اخیر تا امروز مسئولان آن را دلیل تمام بدبختی‌های اقتصادی دانسته و صرفا برای دورزدن آن اقدام کرده‌اند در همه این سال‌ها ایران فرصت رشد و توسعه خود را صرف مبارزه با عقایدی کرد که آن را غرب‌گرایی می‌دانست و به‌جای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری کشورها درهای تجارت خارجی را بست و به کسی هم اجازه نداد وارد این عرصه شود و آزادانه عمل کند. این رویه ادامه یافت تا اینکه بازارهای تجاری ایران از دست رفت.»
روزنامه آرمان علت و ماهیت مشکلات طاقت‌فرسای تحمیل شده به مردم توسط اشرافیت مدعی اصلاحات - اعتدال را وارونه‌نمایی و تحریف کرده و مدعی شده که این مشکلات به دلیل مبارزه با غرب‌گرایی بوده است! این در حالی است که مدعیان اصلاحات و غرب‌باوران واداده طی 8 سال اخیر با شعار رفع تحریم، مردم را سرکار گذاشتند و تورم‌های ششصد تا هشتصد درصدی را به اقتصاد کشور تحمیل کردند. این طیف آمریکا را بزک کرده و آن را منجی اقتصادی جا زدند و مدعی بودند با کدخدا بستن راحت‌تر است!
روزنامه شرق از زبان یک صاحب نظر اقتصادی همسوی دولت نوشته بود: «دولت با سوءمدیریت، در زمین آمریکا بازی کرده... اثر تحریم، بیشتر از ۳۰ درصد نیست. ناکارآمدی، ناشی از عملکرد تصمیم گیران است که به ویژه در دو دولت اخیر، کاملا در زمین تحریم کنندگان بازی کرده‌اند. این تصمیمات سبب شده که توانمندی‌های سیاسی و امنیتی کشور تحت تاثیر اشتباهات به ضعف کشانده شود. هدف تحریم، مشاغل و حوزه تولید بود. طراحان تحریم به صراحت گفته‌اند که می‌خواستیم ارزهای آنها را برای کالاهای لوکس بیرون بکشیم. آیا باید برای واردات مازراتی و چوب بستنی بگذارید ارز خارج شود؟ تصمیم‌گیران نمی‌توانستند متوجه شوند استخراج نفت در دنیا زیاد شده؟ اگر نمی‌توانستند آینده‌نگری کنند، حق نداشتند بر مسند تصمیم‌گیری وزارتخانه‌ها بنشینند.»
طیف غربگرا با تحمیل سیاست تعلیق و انتظار به کشور، شرطی‌‌سازی اقتصاد، عدم واکنش مناسب نسبت به عهدشکنی طرف غربی و جری کردن آنها، کم توجهی به ظرفیت تجارت با همسایگان و محدود کردن دیپلماسی به آمریکا و اروپا نفس تولید و پیشران‌های اقتصادی را گرفتند و تیغ تحریم را تیزتر کردند و عامل رکود فراگیر، سقوط ارزش پول ملی، رکوردهای تورمی، نقدینگی فزاینده و تورم زا و بیکاری کم سابقه شدند.
زدن چوب حراج به بیت‌المال، به تعطیلی کشاندن صدها کارخانه، ریختن ۳۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی به حلقوم رانت‌خواران و ۱۸ میلیارد دلار ارز به قیمت دولتی بدون تضمین واردات کالاها، حیف و میل ۶۰ تن طلا (سکه)، کشور را گرفتار واردات گندم و گوشت و مرغ ساختن، شکستن رکوردهای تورم و رکود و ضریب جینی نقدینگی ویرانگر، فراهم آوردن مقدمات فتنه‌هایی مانند ماجرای بنزین و بورس، اصرار بر تحمیل رکود به بخش مسکن به مدت حداقل پنج سال، کوتاهی در اصلاح نظام بانکی تورم ساز، حذف سامانه‌های شفافیت ساز و ضدقاچاق مثل «ایران کد و شبنم»، فساد ده‌ها هزار میلیارد تومانی در واگذاری برخی شرکت‌ها و کارخانه‌ها، دپو شدن میلیون‌ها تن کالای اساسی در گمرکات و بنادر و... شاهکارهای غربگرایان و مدیریت برجام بازان است.
زیباکلام: در دولت روحانی وضعیت بهبود یافت!
بعضی‌ها مهارت ویژه‌ای در واژگونه‌نمایی از تاریخ دارند و در میان آنها عده‌ای حتی در روایت اکنون جامعه نیز می‌توانند به این طریق عمل کنند. روزنامه شرق یادداشتی از زیباکلام منتشر کرده که نکات در خور توجهی دارد. در یادداشت این فعال سیاسی اصلاح‌طلب آمده: «در مهر سال ۹۲ و در نتیجه انتخاب آقای روحانی تغییرات زیادی در کشور به وجود آمد... فضای مطبوعات آزادتر شد. همچنین سیاست خارجی ایران به سمت‌وسوی تنش‌زدایی پیش رفت. مذاکرات جدی بر سر مسئله هسته‌ای آغاز شد که منجر به برجام شد. وضعیت اقتصادی هم بهبود قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد.[!!]»
در ادامه زیباکلام عنوان کرده است: «در دوران آقای احمدی‌نژاد در چهار سال دوم ایشان رشد اقتصادی کشور به منفی چهار یا پنج رسیده بود[!!] آن رشد منفی طی چهار یا پنج سال تبدیل شد به رشد سه یا چهار درصدی مثبت... آنچه اتفاق افتاد در چهار سال دوم آقای روحانی همچون آب سردی بر پیکر اصلاح‌طلبان بود. هیچ‌کدام از امیدها، انتظارات و توقعات آن ۲۴ میلیون رأی‌دهنده در دولت بعدی آقای روحانی تحقق نیافت. اینکه چرا این اتفاق افتاد خود حدیث دیگری است. اما پرسش اینجاست که آیا ما باید علم غیب می‌داشتیم و می‌گفتیم که پیشرفتی در دور دوم ریاست‌جمهوری ایشان صورت نخواهد گرفت...»
در این باره که زیباکلام مدعی شده دولت روحانی در وضعیت اقتصادی بهبود ایجاد کرد نیاز به هیچ حرف و سخنی نیست و وضعیت جامعه از روز روشن‌تر است.
اما در این باره که این فرد اصلاح‌طلب مدعی شده در سال‌های 90 تا 92 (یعنی پیش از انتخاب روحانی به ریاست جمهوری) کشور دچار رشد منفی اقتصادی شده بود، باید این استاد دانشگاه را به سخنان وزیر اقتصاد در دولت اول روحانی یعنی علی طیب نیا ارجاع دهیم که در زمانی که پست وزارت اقتصاد دولت اول تدبیر و امید را به عهده داشت، در سخنانی گفت که رسیدن به رشد اقتصادی سال‌های 90 و 91 هدف دولت است.
نکته پایانی در مورد عدم صداقت زیباکلام و اصلاح‌طلبان باید گفت که در متن فوق نویسنده بیان داشته که مگر ما علم غیب داشتیم؟! این در حالی است که اصلاح‌طلبان بارها و بارها در روزنامه‌هایشان تاکید کرده‌اند که اگر به شرایط انتخابات سال‌های 92 و 96 بازگردیم بازهم به روحانی رای می‌دهیم.