kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۷۳۸
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲

واکنش‌ها به اولین مناظره انتخاباتی؛ تخریب رئیسی صدای اصلاح‌طلبان را هم درآورد

 


سرویس سیاسی-
اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عصر شنبه 15 خرداد برگزار شد. با آنکه محور سؤالات بخش اول مناظره‌ها درباره مباحث اقتصادی بود و روال مناظره به این صورت بود که 5 نامزد در مخالفت با وضعیت موجود و 2 نامزد در موافقت و توجیه وضع موجود حضور داشتند اما نامزدهای جریان اصلاحات سعی کردند با دوگانه‌سازی‌های کذایی، جای پرسشگر و پاسخگو را عوض کنند و با فرار از پاسخگویی، به اولین مناظره جلوه سیاسی بدهند. آنچه در این مناظره پررنگ‌تر از سایر بخش‌ها بود، بی‌احترامی ‌و ادبیات غیراخلاقی مهرعلیزاده و همتی و هجمه این دو به حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی بود- طرح بحث سندروم پُست بیقرار و مدرک ششم ابتدایی- ؛ رویکردی که با متانت و مناعت طبع و توصیه‌های اخلاقی حجت‌الاسلام رئیسی به نامزدهای مدعی اصلاحات رو‌به‌رو شد.
بعد از این مناظره، مدعیان اصلاحات در شبکه‌های اجتماعی ابتدا سعی کردند با بهره‌برداری حداکثری از اظهارات همتی و مهرعلیزاده، مواضع و اظهارات نامزدهای دیگر را به چالش بکشند ولی هنوز ساعتی نگذشته بود که با موج گلایه و انتقاد کاربران فضای مجازی به ادبیات غیراخلاقی دو نامزد مدعی اصلاح‌طلبی مواجه شدند. مدعیان اصلاحات همچنین در پایگاه‌های خبری و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی خود در راستای تخریب و اتهام‌زنی به سایر نامزدها به برجسته‌سازی کلیدواژه‌هایی چون «سوپر پوششی» و «رئیس‌جمهور اقتصاددان»، «سندرم پست بی‌قرار»، «پنج در برابر یک» و انتشار آمار مخدوش از تحلیل رفتار کاندیداهای انتخابات پرداختند. آنها همچنین سعی کردند با اعتبارزدایی از برنامه‌ها و مواضع نامزدهای اصولگرا، انتقادها به بی‌اخلاقی همتی و مهرعلیزاده در جریان مناظره را به حاشیه ببرند.
چهره‌ها و پایگاه‌های خبری اصولگرا هم در همراهی با کاربران شبکه‌های اجتماعی سعی کردند ضمن گلایه از ادبیات غیراخلاقی همتی و مهرعلیزاده، درخصوص ادعاهای مطرح شده درباره مدارک تحصیلی نامزدهای اصولگرا به روشنگری بپردازند. از همین رو بود که تصویر مدرک تحصیلی حجت‌الاسلام رئیسی دقایقی بعد از مناظره در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.
برخی چهره‌های سیاسی از جمله یکی دو نفر از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب در همراهی با کاربران فضای مجازی، موضوع «ضرورت عذرخواهی» همتی و مهرعلیزاده از حجت‌الاسلام رئیسی را مطرح کردند.
اصولگرایان با برشمردن خسارات مدیریت همتی در بانک مرکزی، او را جزئی از وضع موجود دانستند و با هشدار به جوسازی و شانتاژهای کاندیداهای بانی وضع موجود برای فرار از پاسخگویی درخصوص عملکرد خود، هشتگ‌هایی مانند «نه به قومیت‌گرایی»، «سلطان ریزش بورس» و «نوبل شیمی» را داغ کردند.
همچنین «انتقاد از مهرعلیزاده با‌ اشاره به انشاء خوانی وی»،‌ اشاره به «بی برنامگی کاندیدای وضع موجود (همتی و مهرعلیزاده)»، «انتقاد گسترده از افزایش نقدینگی در مدیریت عبدالناصر همتی در بانک مرکزی»، «فرار همتی و مهرعلیزاده از پاسخگویی» از دیگر محورهای پربحث در شبکه‌های اجتماعی بود.
داغ شدن هشتگ‌هایی مانند «ادب مرد»، «ما می‌توانیم»، «رأی می‌دهم»، «دولت جهاد و جهش» و «دولت ضد فساد» از سوی کاربران توییتری، از دیگر نکات قابل تأمل در فضای مجازی بود.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب: مهرعلیزاده
باید از مردم و آقای رئیسی عذرخواهی کند
اسماعیل دوستی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با حضور در اتاق گفت‌وگوی «سیاست در ایران» در کلاب‌هاوس در واکنش به مطالب خلاف واقع محسن مهرعلیزاده در اولین مناظره که علیه حجت‌الاسلام رئیسی مطرح شد، گفت:‌ آقای مهرعلیزاده باید از اصلاح‌طلبان و مردم و آقای رئیسی بابت اظهارات امروزش عذرخواهی کند.
وی خاطرنشان کرد: بحث سندروم پست بی‌قرار و مدرک ششم ابتدایی که توسط آقای مهرعلیزاده مطرح شد بی‌احترامی‌بود و باید ایشان حتماً باید از بیان این توهین‌ها عذرخواهی کند.
دوستی تأکید کرد:‌ رئیس قوه قضائیه باید مجتهد باشد و رهبری هم طبعاً یک مجتهد را برای ریاست قوه قضائیه منصوب می‌کنند و بنده از اظهارات آقای مهرعلیزاده خیلی متأسف شدم.
برنده این مناظره متانت آقای رئیسی بود
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: آقای مهرعلیزاده باید اخلاقاً از آقای رئیسی عذرخواهی کند؛ البته این توهین‌ها قطعاً جواب منفی از سوی جامعه خواهد گرفت. از نظر بنده برنده این مناظره متانت آقای رئیسی بود چراکه اگر شاید این حملات به مهرعلیزاده یا همتی می‌شد آنها خیلی عکس‌العمل تندی از خود نشان می‌دادند.
مدیرمسئول روزنامه اصلاح‌طلب:
رئیسی با متانت به سؤالات پاسخ داد
منصور مظفری، مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد با‌ اشاره به رفتار صادقانه و اخلاق‌مدارانه حجت‌الاسلام رئیسی در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما اصلاح‌طلبان از سال ۷۶ مرتب می‌گوییم که فضا نباید تخریبی شود چراکه فضای تخریبی جواب نمی‌دهد.
وی افزود: متأسفانه دو کاندیدای اصلاح‌طلبان در این مناظره کارنامه خوبی از خود نشان ندادند و برای اینکه بتوانند ضعف‌های دولت را بپوشانند، از ابتدا تخریب حضرت آیت‌الله رئیسی را شروع کردند تا به زعم خودشان فضای دوقطبی مهرعلیزاده- رئیسی و همتی- رئیسی را ایجاد کنند. به اعتقاد بنده ما اصلاح‌طلبان در این مناظره و در بعد اخلاق، بازنده میدان بودیم.
مظفری اظهار داشت: همچنین آیت‌الله رئیسی در این مناظره با متانت و بزرگواری از کنار تخریب‌ها به‌خاطر مردم که فشار اقتصادی زیادی را متحمل هستند، گذشتند تا خاطر مردم بیش از این مکدر نشود.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: آیت‌الله رئیسی در این مناظره دقیقاًً به پاسخ‌هایی که مجری برنامه اعلام کردند، پاسخ دادند و با متانت و با برنامه پاسخ دادند و نشان دادند که دنبال مکدر کردن مردم و یا تخریب فضای موجود نیستند و برنامه‌های خودشان را با متانت و بزرگواری ادامه دادند.
نامزدهای اصلاح‌طلبان بازنده اخلاق بودند
مظفری اظهار داشت: به‌عنوان یک اصلاح‌طلب می‌گویم که نمره قبولی در این مناظرات را آیت‌الله رئیسی دریافت کردند و ما اصلاح‌طلبان متأسفانه در این مناظره باختیم که ان‌شاءالله این مسئله در مناظرات بعدی درس عبرتی برای کاندیداهای جناح ما شود.
برنده اولین مناظره انتخابات چه کسی بود؟
رئیسی در صدر نتایج نظرسنجی‌ها
پس از پایان اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری، سایت‌ها و کانال‌ها اقدام به‌نظرسنجی درباره برنده این مناظره کردند و پرسیدند در این مناظره با موضوع اقتصادی کدام کاندیدا موفقیت بیشتری داشت؟
سایت عصر ایران (پایگاه خبری منتسب به اصلاح‌طلبان) با حدود ۴۹ هزار نفر مشارکت‌کننده نتایج این نظرسنجی را این‌طور اعلام کرده که نفر اول ابراهیم رئیسی با کسب حدود ۶۲ درصد آرا و نفر دوم عبدالناصر همتی با کسب ۲۲ درصد آرا بوده است.
یک پایگاه خبری اصلاح‌طلب (انتخاب) هم در یک نظرسنجی با مشارکت بیش از 55 هزار نفری پرسید: «با پایان مناظره اول انتخابات، به کدامیک از کاندیداها رأی خواهید داد؟» که اکثریت کاربران به حجت‌الاسلام رئیسی رأی دادند.
کانال خبر فوری نیز در یک نظرسجی سؤال کرد که «عملکرد کدام یک از نامزدهای انتخاباتی در اولین مناظره قابل قبول بوده و به‌عنوان پدیده می‌توان از او نام برد؟» که 38 درصد شرکت‌کنندگان به رئیسی، 15 درصد به زاکانی و 7 درصد به همتی رأی دادند.
کانال تلگرامی ‌نظرآنلاین نیز در یک نظرسنجی با مشارکت بیش از 295 هزار نفر از کاربران سؤال کرد که بعد از اولین مناظره «به کدام نامزد رأی می‌دهید» که 37 درصد شرکت‌کنندگان به رئیسی، 6 درصد جلیلی، 10 درصد زاکانی، همتی 4 درصد و مهرعلیزاده 1 درصد رأی دادند.
واکنش دولت به اولین مناظره؛
طلبکاری به پاسخگویی!
علی ربیعی، سخنگوی دولت طی نامه‌ای به علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما خواستار در اختیار قرار دادن وقت برای پاسخ به موضوعات مطرح‌شده در برنامه‌های تبلیغاتی و مناظرات انتخاباتی از سوی دولت شد.
در این نامه آمده است: احتراماً پیرو مکاتبه پیشین و پیشنهاد 3 راهکار قانونی ایجاد امکان پاسخگویی به دولت در مقابل اتهامات فاحش، بی‌اساس و عاری از صحت و نیز پیگیری حضوری، تاکنون پاسخی نیز حاصل نشده است.
خواهشمند است مطابق قانون فرصتی برای پاسخ به اتهام‌زنی‌ها و نشر اکاذیب و طرح مطالب ناروا علیه دولت که در برنامه‌های تبلیغاتی انتخاباتی تاکنون پخش شده‌اند جهت زمینه اجرای قانون فراهم شود.
سخنگوی دولت افزود: در همین راستا متأسفانه در اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری، شاهد اتهام‌زنی‌های متعدد ناشی از کم‌اطلاعاتی و نیز طرح افترائات ناروا علیه دولت از سوی برخی نامزدها بوده‌ایم، مجدداًً تأکید می‌نماییم در این زمینه لازم است بر اساس مراعات انصاف و نیز ایجاد شفافیت، در اسرع وقت فرصت مقتضی در برنامه زنده تلویزیونی برای پاسخ به اتهامات یادشده، به نماینده دولت اختصاص یابد.
شکایت استاد اقتصاد رضایی و همتی
از رئیس کل سابق بانک مرکزی
مسعود درخشان، استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در واکنش به اظهارات مطرح شده توسط عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره صلاحیت علمی‌ محسن رضایی و همچنین صلاحیت علمی ‌و اخلاقی برخی اساتید دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در اولین مناظره با ارسال نامه‌ای به منصور غلامی ‌وزیر علوم، ضمن ابراز شکایت از همتی، خواستار تشکیل دادگاه ویژه رسیدگی به این‌گونه جرائم شد.
در نامه این اقتصاددان آمده است: آقای دکتر عبدالناصر همتی عضو هیئت علمی ‌دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در مناظره انتخابات ریاست جمهوری متأسفانه شدیدترین توهین و اتهامات را متوجه ساحت علمی‌ و اخلاقی برخی استادان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران کرده‌اند. ایشان خطاب به جناب آقای دکتر محسن رضایی چنین گفتند: «جناب آقای رضایی!... من که می‌دانم چطور اقتصاد خواندید. من از نحوه اخذ مدرک شما خبر دارم. استادهای دانشگاه را مجبور می‌کردید بیایند دفتر شما از شما امتحان بگیرند.... آقای رضایی! چیزی نگویید که مجبور شوم برخی مسائل را اینجا بگویم.»
درخشان افزوده است: سخنان آقای همتی نه تنها توهین بارزی به شخصیت علمی ‌آقای دکتر رضایی است بلکه اینجانب و سایر استادانی که افتخار تدریس به ایشان را داشتیم در مظان اتهام قرار گرفته‌ایم که خلاف اخلاق معلمی‌ عمل کرده و استاندارد دوگانه داشته‌ایم. اینجانب که استاد آقای همتی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران نیز بودم رسماً از آقای همتی شکایت دارم و از جنابعالی تقاضا می‌کنم دادگاه ویژه رسیدگی به این‌گونه جرائم را تشکیل دهید.
خباز: خبری از حمایت جبهه اصلاحات
از مهرعلیزاده یا همتی نیست
محمدرضا خباز استاندار سابق سمنان در دولت روحانی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برای حمایت از محسن مهرعلیزاده یا عبدالناصر همتی گفت: اصلاً خبری از حمایت جبهه اصلاحات از مهر علیزاده یا همتی نیست. در اینکه جبهه کارگزاران اعلام کرده از همتی حمایت می‌کند باید به این نکته توجه کرد که حزب کارگزاران یک حزب از بدنه اصلاح‌طلبی است و البته کلیه حزب کارگزاران هم از همتی حمایت نکرده، بلکه فقط دبیرکل حزب کارگزاران از همتی حمایت کرده است.
خباز با بیان اینکه «بعید است که جبهه اصلاحات صرفاً جهت داشتن نامزدی از یکی از این دو گزینه حمایت کند.» گفت: بعید است بعد از بیانیه‌ای که نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان مجمع روحانیون و سایر احزاب دادند و گفتند تمام نامزدهای ما تائید صلاحیت نشدند، تغییری در مجموعه اصلاح‌طلبان بیفتد.