kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
حماس تهدید کرد

به مسجدالاقصی تعدی شود زمین و زمان را بر سر اسرائیل خراب می‌کنیم

پس از اینکه رئیس‌جنبش حماس در نوار غزه در واکنش به فراخوان صهیونیست‌ها برای تعدی مجدد به مسجدالاقصی گفت «زمین و زمان را بر سرتان خراب می‌کنیم»، صهیونیست‌ها «رژه پرچم‌ها»ی خود را هم تعطیل کردند.

 

سرویس خارجی-

اوضاع در فلسطین اشغالی همچنان ملتهب و منتظر یک جرقه برای شروع جنگی دیگر است. موج اخیر درگیری رژیم آپارتاید صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین از روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تعرض‌ها در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد و سه هفته‌ای است که پایان یافته؛ اما با ضربات مهلک و بی‌سابقه‎ای که رژیم صهیونیستی خورد، این جنگ که حتی دو هفته بیشتر ادامه پیدا نکرد، چنان اوضاع رژیم را پیچیده کرده که تبعاتش هنوز ادامه دارد.
در این اوضاع ملتهب رژیم صهیونیستی همچنان به
زیاده خواهی‌های خود ادامه می‌دهد، اما خیلی وقت است که زیاده خواهی‎‌ها با واکنش جدی رو‌به‌رو می‌شود.
«یحیی السنوار» رئیس‌جنبش مقاومت اسلامی حماس در نوار غزه، درباره تجاوز مجدد رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی هشدار داد و تاکید کرد که اگر صهیونیست‌ها بار دیگر به مسجدالاقصی بازگردند، «زمین و زمان را بر سرشان خراب می‌کنیم».
«السنوار» در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فلسطینی «صفا»، درباره فراخوان‌های تحریک‌آمیز گروه‌های راست‌گرای افراطی صهیونیست برای برگزاری «رژه پرچم‌ها» در شهر قدس در روز پنج‌شنبه آتی، در حاشیه دیدار روز گذشته با دانشگاهیان در شهر غزه گفت: «اگر [صهیونیست‌ها] برای تجاوز به مسجدالاقصی بازگردند، ما نیز بازخواهیم گشت و زمین و زمان را بر سرشان خراب خواهیم کرد. در این ماجرا از جانب ما جای هیچ شک و تردیدی نیست».
«محمد حماده»، سخنگوی حماس در شهر قدس، نیز در اظهاراتی گفت که این اقدام رژیم صهیونیستی با هدف ترمیم چهره این رژیم است که به خاک مالیده شده در روزی که مقاومت دلیرانه ملت فلسطین در کرانه باختری، قدس و سرزمین‌های اشغالی ۴۸ و در راس آن موشک‌های مقاومت در غزه عزیز و قهرمان، غرور آنها را لگد مال کرد و آنها را به پناهگاه‌ها کشاند، در حالی که هزاران نفر از شهرک‌نشینان صهیونیست برای هتک حرمت به مسجدالاقصی برنامه‌ریزی کرده بودند. وی افزود: «ما به رژیم اشغالگر درباره استفاده از قدس به عنوان ابزاری برای فرار از بحران‌های داخلی خود و شکست آن در حل مشکلات سیاسی خود هشدار می‌دهیم».
عقب‌نشینی صهیونیست‌ها
همین اظهارات برای عقب‌نشینی صهیونیست‌ها کافی بود. «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، شامگاه شنبه خواستار لغو راهپیمایی صهیونیست‌ها در قدس اشغالی موسوم به «رژه پرچم‌ها» شد. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، گانتز بعد از جلسه‌ای که با مقام‌های ارشد نظامی و پلیس، دادستان کل و دیگر مسئولان امنیتی این رژیم داشت، توصیه کرد که راهپیمایی پرچم در هفته جاری برگزار نشود.
به گزارش فارس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که از شعله‌ور شدن آتش جنگی مجدد با گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه هراس دارد، از تمام مقام‌های حاضر در این جلسه خواست در هفته جاری- که مصادف با تشکیل کابینه جدید نیز هست- مسئولانه رفتار کرده و از اقدامات تنش‌زا اجتناب کنند.
درجنگ بعدی چهره خاورمیانه تغییر می‌کند
«یحیی السنوار» افزون بر تهدید فوق که نتیجه اش نیز معلوم شد، سخنان جالب توجه دیگری نیز گفته است. او روز شنبه در سخنانی در جمع اساتید دانشگاه غزه، یکی از ریشه‌های تشدید اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها را شتاب برخی کشورهای عربی برای سازش و همچنین
چند دستگی در عرصه داخلی فلسطین دانست.
رئیس‌جنبش مقاومت اسلامی حماس در منطقه غزه افزود: «اگر جنگ دوباره‌ای با رژیم اشغالگر رخ دهد، چهره خاورمیانه تغییر خواهد کرد و اسرائیل تحمل هیچ حمله واقعی را ندارد. آن‌چه رخ داد یک مانور برای ارزیابی قدرتمان بود و برای اینکه چهره‌ای ضعیف از اسرائیل را مشاهده کنیم، نیاز به جنگ نیست».
هشدار نهاد اطلاعاتی تل‌آویو
در حالی که تل‌آویو در آستانه برکناری «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، قرار گرفته است، رئیس‌سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک یا شین بت) روز شنبه با صدور بیانیه‌ای بی‌سابقه درخصوص احتمال وقوع خشونت داخلی در سرزمین اشغالی هشدار داد. هشدار شاباک در حالی مطرح شده که نتانیاهو در پست‌هایی که در فضای مجازی منتشر کرد، هشدار داده که ائتلاف علیه خودش، یک «دولت خطرناک چپگرا است».
این هشدار در حالی مطرح می‌شود که «ایهود اولمرت»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی، روز جمعه درباره احتمال دامن‌زدن نتانیاهو به تنش‌های امنیتی هشدار داد. اولمرت در یک مصاحبه رادیویی ضمن حمایت از کابینه تازه تأسیس تل‌آویو متشکل از هشت حزب مخالف نتانیاهو، هشدار داد احتمال دارد او برای سنگ‌اندازی در مسیر تحلیف این کابینه، تقابل امنیتی تصنعی ایجاد کند.
روزنامه لبنانی الاخبار نیز روز شنبه گزارش داده بود تنش میان رژیم صهیونیستی و فلسطین، چند روز پس از آتش‌بس اخیر، دوباره در حال افزایش است. این ادعا گزاف نیست. رژیم صهیونیستی در نتیجه این تنش به قدری احساس ضعف می‌کند که نظامیان رژیم اشغالگر عصر روز جمعه به شرکت‌کنندگان در مسابقه دو ماراتون قدس نیز رحم نکردند و به آنان حمله کردند. این رژیم خبرنگاران را نیز بر‌نمی‌تابد، نیروهای اشغالگر صهیونیستی عصر روز شنبه «جیوارا البدیری» خبرنگار شبکه خبری الجزیره را پس از ضرب و شتم در منطقه «الشیخ جراح» در قدس اشغالی بازداشت کردند.
گزینه احتمالی نخست‌وزیری
«نفتالی بنت» رئیس‌حزب «یامینا» در فلسطین اشغالی که احتمالا نخست‌وزیر آتی این رژیم خواهد بود، مدت‌ها وزیر آموزش و دفاع این رژیم بوده است. پس از توافق نفتالی بنت‌ و «یائیر لاپید» رهبر حزب «یش عتید» بر سر تشکیل کابینه، رسانه‌های خبری با جست‌و‌جو در آرشیو اقدامات و اظهارات بنت، از شخصیت حقیقی او پرده برداشتند. کاربران فضای مجازی با انتشار اظهاراتی از نفتالی بنت مأمور تشکیل کابینه در سرزمین‌های اشغالی که پیشتر گفته بود: «عرب‌های بسیاری را کشته‌ام و این کار اشکالی ندارد»، نام کابینه جدید تل‌آویو یعنی «کابینه تغییر» را به سخره گرفته‌اند و به آن نام «نظام پاکسازی نژادی» داده‌اند.
ورود جدی «بنت» به سیاست اما برمی‌گردد به سال 2005 میلادی. او در سال ۲۰۰۵ زمانی که به سمت مدیر تیم رئیس‌اپوزیسیون وقت بنیامین نتانیاهو گماشته شد،‌ پا به عرصه سیاست گذاشت. بنت، کمپین نتانیاهو در انتخابات اولیه ریاست حزب لیکود را مدیریت می‌کرد. اما حالا تبدیل شده است به تیر خلاصِ محتمل بر جنازه نتانیاهو.
در اوضاع آشفته رژیم صهیونیستی گزینه نخست‌وزیری این رژیم هم در معرض صدمات این آشفتگی است. کانال هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بنت به قتل تهدید شده است. به نوشته پایگاه خبری «النشره» لبنان، سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی تهدیدهای روشن علیه بنت را رصد کرده‌اند و این تهدیدها را جدی می‌دانند. رئیس‌حزب یامینا، تهدیدهای زیادی از طریق شبکه‌های اجتماعی دریافت کرده است. البته یئیر لاپید نیز یکی از گزینه‌های محتمل نخست‌وزیری است.
حمایت سفت و سخت آمریکا
از رژیم صهیونیستی
علی‌رغم این اوضاع آشفته آمریکا همچنان به رژیم صهیونیستی چک سفید امضا می‌دهد. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ضمن بیان اینکه درباره تحولات سیاسی در فلسطین اشغالی اظهارنظر نمی‌کند، تأکید کرد که صرف‌نظر از روی کار آمدن هر نخست‌وزیری، واشنگتن به حمایت سرسختانه خود از رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد. «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت که دولت آمریکا برای تامین نیازهای اسرائیل رغبت داشته و مصمم است.
گفتنی است، اوضاع در درون این رژیم بسیار پیچیده است و چک سفید امضا آمریکا اگر زمان فروپاشی فرا رسد کاری برای «اسرائیل» از پیش نخواهد برد. ضمن اینکه حمایت‌های بی‌چون و چرا از رژیم آپارتاید اسرائیل هزینه‌های زیادی بر آمریکا تحمیل کرده است طوری که چند روز پیش «استفان والت» نظریه پرداز مشهور آمریکایی خطاب به دولت واشنگتن گفت دست از حمایت ویژه اسرائیل بردارد چرا که هزینه این حمایت‌ها بیش از فایده آن است!