kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
وزیر نیرو:

وزارت نیرو موضوع آلودگی رودخانه ارس را بررسی می‌کند

 


وزیر نیرو با اشاره به آلودگی سال‌های اخیر رودخانه ارس از سوی ارمنستان گفت: این وزارتخانه به طور مستمر و دایمی، موضوع آلودگی این رودخانه را بررسی و پیگیری می‌کند.
رضا اردکانیان افزود: آلودگی این رودخانه که ناشی از ورود پساب‌های صنعتی جمهوری ارمنستان است از مسایل بسیار مهم وزارت نیرو و دولت جمهوری اسلامی ایران است.
وی اظهار کرد: وزارت نیرو در سال‌های اخیر با جدیت و اراده محکم در این زمینه ورود پیدا کرده و در نشست‌های دوجانبه به مسئولان مربوطه جمهوری ارمنستان تذکرهای لازم داده شده است.
وزیر نیرو گفت: بر همین اساس طرف های ارمنی نیز به دفعات وعده همکاری و جلوگیری از ورود پساب‌های صنعتی به رودخانه ارس را داده‌اند و در این زمینه پیشرفت‌هایی نیز انجام شده است.
اردکانیان با بیان اینکه اقدامات ارمنستان در جهت جلوگیری از آلودگی رود ارس هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است، ادامه داد: در هر حال پیگیری‌ها از سوی وزارت نیرو و دولت برای کاهش و از بین بردن آلودگی این رودخانه مهم مرزی ادامه دارد.
وی با اشاره به همکاری‌های وزارت نیرو با وزارت امور خارجه جهت بررسی کامل آلودگی رود ارس و سایر رودخانه‌های مرزی کشور، یادآوری کرد: در این زمینه رایزنی‌هایی با وزارت امور خارجه جهت برگزاری نشست‌های چهارجانبه بین ایران، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه انجام شده است.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه مسایل بهداشتی و سلامتی مردم به ویژه مرزنشینان اولویت اول و آخر دولت است، گفت: پیشنهاد مشخص و آشکار ایران به کشورهای دوست و همسایه، پایبندی به توافقات و اصل اساسی مشارکت در بهره‌برداری و بهره‌مندی از رودهای مرزی است و باید این مسئله از سوی سایر کشورها نیز مورد توجه قرار گیرد.
اردکانیان افزود: این رود نقش بسیار مهمی در سلامت مردمان مرزنشین تمامی کشورهای همسایه دارد.