kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۶۲۵
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
بررسی انتشار چند کلیپ در فضای مجازی

آیا ایجاد خاصیت آهن‌ربایی در محل تزریق واکسن کرونا صحت دارد؟

این روزها کلیپ‌هایی در فضای مجازی با این ادعا منتشر شده است که تزریق واکسن کرونا باعث ایجاد خاصیت مغناطیسی در بدن می‌شود، اما سؤال این است آیا اساساً چنین ادعایی صحت دارد؟

 


چند روزی است که کلیپ‌هایی در فضای مجازی با این ادعا منتشر شده است که تزریق واکسن کرونا باعث ایجاد خاصیت مغناطیسی در نقاطی از بدن می‌شود، برای بررسی این ادعا نگاهی خواهیم داشت به نظرات دو تن از پزشکان متخصص و همچنین دبیر کمیته علمی کرونا.
ایجاد خاصیت آهن‌ربایی
در محل تزریق واکسن کرونا صحت ندارد
در این زمینه رئیس‌کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا کلیپ‌های پخش شده در فضای مجازی مبنی بر ایجاد خاصیت آهن‌ربایی در محل تزریق واکسن کرونا را تکذیب کرد. دکتر حمید سوری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره کلیپ‌های منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر ایجاد خاصیت آهن‌ربایی در محل تزریق واکسن کرونا اظهار داشت: محتوای این کلیپ‌ها کذب است و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که در ساخت واکسن از آهن یا چیپ استفاده شده است. سوری افزود: در واکسن کرونا ممکن است مقدار ناچیزی آلومینیوم وجود داشته باشد که این ماده نیز خاصیت آهن‌ربایی ندارد؛ عناصری مانند نیکل و کبالت و... که ممکن است به آهن‌ربا بچسبند نیز باید به میزان یک گرم باشند که بتوانند آهن را به خود جذب کنند؛ در حالی که کل میزان واکسنی که تزریق می‌شود آن قدر کم است که چنین امکانی وجود ندارد.
وی ادامه داد: برخی افراد به طور طبیعی بدنشان خاصیت جذب آهن را به خود دارد که ارتباطی به واکسن کرونا ندارد و تنها با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان به فیلم‌های زیادی پیش از اپیدمی کرونا دست یافت که در آنها مشاهده می‌شود بدن برخی افراد قابلیت جذب آهن را دارد که این مسئله نیز به دلیل ساختار بدن افراد است و ارتباطی به مسئله دیگری نظیر واکسن ندارد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارداشت: برخی اوقات نیز ممکن است چسبیدن سوزن به بدن به دلیل رطوبت پوست و شیب بدن باشد بنابراین کلیپ‌های منتشرشده در فضای مجازی به هیچ عنوان صحت ندارد و بیشتر از سوی افرادی در حال پخش شدن است که جریان‌های ضدواکسن هستند.
عارضه حالت آهن‌ربایی بدن
پس از تزریق واکسن کرونا کذب است
از سوی دیگر عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تصاویر و اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر عوارض تخریب‌کننده تزریق واکسن کرونا بر سلامت بدن و ایجاد حالت آهن ربایی در قفسه سینه و بازو کذب است و مردم نباید به این شایعات توجه کنند.
دکتر مسعود مردانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا افزود: برخی افراد در فضای مجازی با انتشار ویدئوهایی بی‌اساس و کذب در مورد تزریق واکسن کرونا روح و روان مردم را به هم می‌ریزند و باید مسئولان ذی‌ربط با این عوامل برخورد اساسی کنند زیرا سلامت جامعه مختل می‌شود.
مردانی به مردم اطمینان خاطر داد که واکسن کرونا را تزریق کنند و البته این واکسن عوارض خفیف و کوتاه مدتی دارد که قابل درمان و بهبودی بوده و جای نگرانی نیست.
وی اظهار داشت: افرادی که واکسن کرونا را تزریق می‌کنند به ویژه در مرحله دوم واکسیناسیون ممکن است دچار علایم عفونت‌های ویروسی مانند تب، لرز، قرمزی بدن شده یا سرگیجه و حالت تهوع داشته باشند که مصرف استامینوفن و در صورت داشتن شدت این علایم استفاده از پروفن دو تا سه روز برای بهبودی کفایت می‌کند.
این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: پزشکان و پرستاران، افراد بالای ۸۰ سال تاکنون در برابر ابتلا به کرونا واکسینه شده‌اند و پس از این گروه افراد بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون بیماران قلبی، ریوی و صعب العلاج، افراد دچار بیماری‌های سرطان از جمله لوسمی، لنفون و افراد تحت شیمی درمانی در اولویت واکسیناسیون خواهند بود.
مردانی خاطرنشان کرد: استفاده از واکسن‌های دیگر نیز برای پیشگیری کرونا در اروپا استفاده شده و تاکنون از ابتلای افراد به ویروس بریتانیایی جلوگیری کرده است.
وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعد از انجام واکسن کرونا برای همه ضروری است، گفت: مردم باید بدانند که تا آن زمان که ویروس در جامعه شایع است باید منتظر جهش‌های گوناگون باشیم و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و نرفتن به مسافرت و دوری از اجتماعات توصیه می‌شود.
توضیحات دبیر کمیته علمی کرونا درباره ماجرای خاصیت آهن ربایی در ناحیه تزریق واکسن
دیروز همچنین دبیر کمیته علمی کرونا درباره ویدئوهای منتشره در فضای مجازی که نشان می‌دهد در محل تزریق واکسن خاصیت آهنربایی ایجاد شده است، گفت: این شایعه در فضای مجازی رویت می‌ شود و توضیحات و توجیهات غیرعلمی هم شنیده می‌‌شود. واقعیت این است خود ما هم در حال بررسی این موضوع هستیم. این عارضه فقط در ایران رخ نداده است، این قضیه در هر برندی می‌توانست رخ دهد، حتی گروهی را گذاشتیم روی این موضوع کار کنند و توجیه علمی داشته باشیم. فرضیه ما این است که هیدروکسید آلومینیوم یا جیوه در این واکسن، شاید توجیه موضوع باشد. برخی هم گفتند اصلا شاید این موضوع ربطی به واکسن نداشته باشد. برای کم کردن اضطراب و استرس ناشی از دست به دست شدن این ویدئوها باید بگویم که این موضوع خطرناک نیست و موقت خواهد بود و مرگ و میر به دنبال نداشته است. اکنون تئوری‌هایی داریم اما باید صبر کنیم بررسی کامل شود. اگر به خاطر واکسن است شاید لازم باشد تعدیلاتی در ساختار واکسن رخ دهد اما این احتیاج به تحقیق و مستندات دارد.
بیماری «قارچ سیاه» جدید نیست
و ربطی به کووید 19 ندارد
به گزارش وبدا، دکتر عاطفه عابدینی همچنین درباره بیماری قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس اظهارداشت: این بیماری از هند نیامده و همواره وجود داشته است و ربطی به کووید ندارد و در همه کشورها وجود دارد.
عابدینی افزود: بیماران دچار نقص ایمنی و به ویژه مبتلایان به دیابت کنترل نشده در معرض خطر قارچ سیاه هستند. این بیماری قارچی در ریه، سینوس یا چشم فرد دچار نقص سیستم ایمنی، کسانی که مدت طولانی کورتون مصرف کرده‌اند و دیابتی‌های کنترل نشده گسترش می‌‌یابد که علائم و درمان مشخص خود را دارد. باید بدانیم ارائه کورتون بی‌ رویه در درمان کرونا اصلا لازم نیست و این موضوع را در ویرایش دهم اصلاح کردیم و توصیه کردیم مصرف داروهایی که سیستم ایمنی را تحلیل می‌‌دهد به حداقل برسانیم.