kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۶۰۹
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵

استفاده مقاومت عراق از پهپاد نگرانی تازه آمریکا در منطقه

موافقت دولت «مصطفی کاظمی» با انتقال شماری از خانواده‌های داعشی از سوریه به اردوگاهی در موصل، موجی از اعتراض و نگرانی را در جامعه عراق و شخصیت‌های سیاسی این کشور ایجاد کرد.

 


«فرانک مک‌کنزی»، فرمانده تروریست‌های آمریکایی در منطقه گفت، شماری از خانواده‌های داعشی حاضر در اردوگاه «الهول» سوریه، به کشور خود (عراق) برگشتند. وی سپس، نسبت به این اتفاق، ابراز خشنودی کرد.
پس از آن بود که گزارش‌هایی درباره تصمیم دولت کاظمی، مبنی بر انتقال ۱۰۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول به عراق منتشر شد. مردم و گروه‌های سیاسی هم پس از شنیدن این خبر، به آن شدیدا و اکنش نشان دادند.
هشدار نمایندگان پارلمان
نمایندگان در واکنش به این اقدام دولت، اعلام کردند که اجرای این تصمیم، منوط به موافقت پارلمان است.
به گزارش فارس، «محمد کریم» نماینده پارلمان و عضو ائتلاف «فتح»، دیروز نسبت به احیای تروریسم در عراق هشدار داد.
وی تصریح کرد که شماری از سرکرده‌های تروریسم و اعضای خانواده‌های آنها، در اردوگاه «الهول» به سر می‌برند. ورود این افراد به عراق، خطر بزرگی برای امنیت کشور به شمار می‌رود. انتقال این تروریست‌ها به اردوگاه «الجدعه» در جنوب شهر موصل، مثل کارگذاشتن بمب‌ ساعتی برای مردم عراق است.
این نماینده عراقی توضیح داد: آمریکا از تروریست‌های اردوگاه الهول به عنوان سلاح علیه عراق، کشورهای منطقه و طرف‌هایی که مخالف سیاست‌های واشنگتن هستند، سوء‌استفاده می‌کند. لذا، باید مراقب باشیم که تروریسم به عراق برنگردد. «بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق، هم نسبت به خطرات تصمیم کاظمی، هشدار داد و تاکید کرد که این اقدام، کل عراق را با خطر مواجه خواهد کرد.
وی در عین حال، تایید کرد که دولت عراق تحت فشار آمریکا، چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است. «عباس صروط» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، نیز قبلا گفته بود که اردوگاه الهول یک مشکل امنیتی پیچیده است و به دلیل تفکرات افراطی اعضای خانواده‌های حاضر در این اردوگاه، یک تهدید مستقیم برای عراق به شمار می‌رود. هرگونه تلاش برای بازگشت این خانواده‌ها به داخل کشور، سه خطر همزمان را با خود دارد؛ مخالفت گسترده مردمی، نگرانی از انتقال تفکر افراطی و ایجاد یک نقطه داغ درگیری دیگر در عراق. وی افزود که موضع ساکنان مناطق آزادشده از دست داعش، نظیر نینوا، کاملا روشن است و آنها، مخالف بازگشت خانواده‌های داعش هستند.
«شیروان الدوبردانی»، رئیس‌کمیسیون مناطق و استان‌ها در پارلمان عراق، نیز گفت که دولت بدون مشورت با نمایندگان استان نینوا و کمیسیون امنیت در پارلمان، با انتقال خانواده‌های داعشی از سوریه به اردوگاه الجدعه، موافقت کرده است. وی هشدار داد: جمع کردن بیش از ۳۰ هزار نفر از استان‌های مختلف عراق، که تحت تاثیر افکار داعش بوده‌اند، در اردوگاه الجدعه، یک بمب ساعتی خواهد بود و امنیت کل کشور را تهدید می‌کند.
«فاضل جابر» نماینده پارلمان، خواستار برگزاری نشست ویژه پارلمان درخصوص این تصمیم بغداد شد.
وحشت از پهپاد حشد
استفاده نیروهای حشدالشعبی از پهپاد برای دور زدن سامانه‌های نظارتی نصب‌شده در اطراف پایگاه‌های نظامی و مراکز دیپلماتیک، فرماندهان ارشد ارتش آمریکا را نگران کرده است. واشنگتن‌پست در این باره، تصریح کرد، نیروهای حشدالشعبی در برخی مواقع، به جای استفاده از راکت، از پهپاد استفاده می‌کنند. این پهپادها به خاطر اینکه در ارتفاع کم پرواز می‌کنند، سامانه‌های دفاعی قابلیت رصد آنها را ندارند.
یک مقام آمریکایی در ائتلاف ضد داعش، این اتفاق را «بزرگترین نگرانی» ائتلاف در عراق توصیف کرد. واشنگتن‌پست به نقل از منابع خود افزود، یک آشیانه هواپیما در داخل مجموعه فرودگاهی واقع در شمال شهر اربیل، هدف حمله پهپادی قرار گرفته است. این مقام ائتلاف افزود، مسیر پرواز این پهپاد، تا شعاع ۱۰ کیلومتر مورد حمله مورد رصد قرار گرفت، اما با ورود این پهپاد به مسیر پرواز‌های غیرنظامی، رد آن گم شد.