kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۶۰۵
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲

فعالیت بزرگ‌ترین شرکت تولید گوشت جهان در آمریکا پس از حمله سایبری متوقف شد

 

فعالیت بزرگ‌ترین شرکت تولید گوشت جهان، که مرکز آن در برزیل قرار دارد، ولی یک چهارم گوشت آمریکا را تامین می‌کند، به دنبال حمله سایبری گسترده، متوقف شد. به دنبال این حمله، قیمت گوشت قرمز در آمریکا بالا رفت.
هکرها طی یک سال اخیر بسیاری از زیر ساخت‌های آمریکا را هدف حملات سایبری ویرانگر خود قرار‌داده‌اند. نخستین بار یکشنبه ۲۳ آذر ماه 99 بود که خبرگزاری «رویترز» از وقوع «یک حمله گسترده سایبری به سازمان‌ها و نهادهای مهم دولتی آمریکا» خبر داد. سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور در آن ایام اعلام کرده بودند که به دلیل پیچیدگی و گستردگی این حملات، میزان خسارات ناشی از آن را نمی‌توانند برآورد کنند. بر اساس گزارش‌ها، پنتاگون، وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری، وزارت انرژی، وزارت امنیت داخلی، سازمان امنیت هسته‌ای آمریکا و شرکت مایکروسافت هدف این حملات بوده‌اند. یکشنبه19 اردیبهشت نیز رسانه‌های آمریکایی از وقوع یک حمله گسترده سایبری دیگر، این بار به بزرگ‌ترین شرکت خط لوله انتقال سوخت آمریکا خبر دادند. به دنبال این حمله، انتقال سوخت از طریق این خط لوله عملا متوقف و دولت بایدن مجبور شد در ۱۷ ایالت و منطقه واشنگتن، «وضعیت اضطراری» و «فوق‌العاده» اعلام کند. هفته گذشته نیز مایکروسافت از حمله هکری به نهادهای دولتی،‌اندیشکده‌ها و سازمان‌های غیردولتی ۲۴ کشور دنیا، از جمله آمریکا، خبر داده بود.
در جدیدترین مورد نیز پايگاه اينترنتي بلومبرگ از تعطیلی همه شعب شرکت فرآورده‌های گوشتی« جی بی‌اس»‌، بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشت جهان، به دنبال یک حمله سایبری و قطع تولید تمام کارخانه‌های آن، که تقریبا یک چهارم نیاز مردم آمریکا را فراهم می‌کند، خبر داد. این پایگاه اینترنتی طی گزارشی به نقل از یک مقام اتحادیه بین‌المللی کارگران متحد غذا و تجارت نوشت، تمام کارخانه‌های این شرکت در آمریکا و در منطقه، تعطیل و فعالیت همه تاسیسات بسته بندی این شرکت در سطح کشور با اختلال مواجه شده‌اند. این حمله سایبری، موجب افزایش بهای گوشت قرمز در آمریکا شده است.
به گفته یک گروه تجاری، عملیات کشتار دام در سراسر استرالیا و همچنین، فعالیت‌های یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید گوشت گاو در کانادا نیز با مشکل مواجه شده‌اند.براساس مطالبی که جی بی‌اس در فیس بوک گذاشته است و گزارش‌های اتحادیه‌های کارگری، همه این‌ها نتیجه حمله سایبری به شبکه رایانه‌ای این شرکت است. هنوز مشخص نیست دقیقا چند کارخانه در سطح جهان تحت تاثیر این حمله سایبری قرار گرفته‌اند، زیرا جی بی‌اس اطلاعات دقیقی در این زمینه منتشر نکرده است.
درحالی که هکر‌ها به طور فزاینده‌ای زیرساخت‌های حیاتی را هدف گرفته‌اند، احتمال تعطیلی‌های بیشتر و افزایش نگرانی‌ها درباره امنیت غذایی بر بازار‌های جهانی محصولات کشاورزی سایه‌ انداخته است.شرکت «جی بی‌اس» روز دوشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد، این شرکت یکشنبه پس از یک تهاجم سازماندهی شده به برخی از سرورهایش، سامانه‌های رایانه‌ای شعب شمال آمریکا و استرالیا را خاموش کرده است. جی بی‌اس بدون اشاره به عملیات کارخانه‌ها، تاکید کرد، این حادثه احتمالا برخی معاملات با مشتریان و تامین کنندگان را به تاخیر خواهد ‌انداخت. کاخ سفید اعلام کرد، مرکز جی بی‌اِس در برزیل به دولت آمریکا اطلاع داد که حمله سایبری و اخاذی از این شرکت، احتمالاً توسط گروهی در روسیه انجام شده است.