kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۵۰۲
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

95 درصد مردم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شوند

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه شامل ۹۵ درصد مردم نمی‌شود گفت: این مالیات شامل گروه اندکی است که براساس فعالیت‌های سوداگرانه اقتصادی، عایدی دارند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی با بیان اینکه کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب شده است، افزود: این طرح روی مالیات بر فعالیت‌های سوداگری که تا به حال جایی ثبت نشده و با درآمدهای کلان و نجومی در زمان محدود و بدون پرداخت مالیات، تمرکز دارد و شامل چهار عنوان ارز، املاک، خودرو و سکه می‌شود.
وی در مورد استثنائات این طرح تصریح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه شامل کسانی که نمایشگاه ماشین دارند و بنگاه‌داران املاک نمی‌شود و همان مالیات معمول را می‌پردازند.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه این مالیات شامل 95 درصد مردم نمی‌شود، گفت: این مالیات شامل کسانی است که در مدت کوتاهی به صورت تصاعدی سودی حاصل کرده‌اند و حتی خانواده‌هایی که هر عضو آن به طور مثال خودرویی داشته باشند، مشمول این نوع مالیات نخواهند بود. نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد مالیات بر سرمایه خاطرنشان کرد: مجلس مسیر میانه را انتخاب کرده و با هدف توزیع عادلانه ثروت در جامعه و تنظیم آن، بیشتر نشدن ضریب جینی و فاصله طبقاتی و رشد اقتصادی متعادل در اصل درآمدها در چارچوب اقدامات کلان، مسیر خود را طی می‌کند. میرتاج‌الدینی افزود: درآمد حاصل شده وارد خزانه کل می‌شود و از شش تا هشت درصد درآمد را می‌توان از طریق این مالیات به دست آورد و موجب می‌شود تراز عملیاتی بودجه کشور مثبت شده و کسری نخواهیم داشت. مردم نگران این مالیات نباشند چرا که شامل گروه اندکی است که براساس فعالیت‌های سوداگرانه اقتصادی، عایدی دارند. وی ضمن تأکید بر لزوم وجود فرمولی برای تعیین محاسبه نرخ تورم اظهار کرد: در بحث بررسی جزئیات، این پیشنهاد در کمیسیون مورد توجه قرار خواهد گرفت.