kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۴۷۶
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹

چه هنگام نوبت به واكسيناسيون دانشجويان مي‌رسد؟

 

روز‌های کرونایی به روز‌های واکسیناسیون تبدیل شده است و دیگر کسی به دنبال کشف واکسن برای نابودی این ویروس منحوس نیست. کل دنیا در پی خرید دوز‌های نجات‌بخش یا تولید نمونه‌های الگو‌گرفته شده هستند. پیر و جوان، بیمار و غیربیمار همه به دنبال راهی هستند تا زودتر از بقیه واکسن بزنند و جان خود را در برابر ویروس کرونا محفوظ نگه دارند. اما با توجه به اینکه امکان تولید انبوه واکسن کرونا هنوز در جای‌جای دنیا میسر نشده است مردم برای واکسیناسیون اولویت‌بندی شدند.
اولویت‌بندی واکسیناسیون در کشور‌های مختلف متناسب با نیاز و برنامه‌ریزی‌های آنها انجام می‌شود و معمولا کادر درمان در صف اول هستند. موضوعی که با شروع واکسیناسیون بیش از همه به چشم می‌آید و قشر جوان را نگران کرده است، زمزمه‌های بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز کلاس‌های حضوری از نیمه دوم سال یا همان سال تحصیلی جدید است.
مسئولان دانشگاهی تعدادی از کشور‌ها برای رفع این نگرانی دانشجویان‌شان، واکسیناسیون آنها را طی نامه‌ای از مسئولان بهداشت و درمان کشورشان خواستار شدند و این قول را به دانشجویان داده‌اند که تا این امر محقق نشود کلاسی را به صورت حضوری برگزار نخواهند کرد.
اما از واکسیناسیون دانشجویان ایرانی و بازگشایی دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی کشور چه خبر؟ با اعلام خبر واکسیناسیون دانشجویان کشور‌های مختلف و حرف و حدیث‌های مربوط به آن، جمعی از دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز برای دانشجویان‌شان از مسئولان بهداشت و درمان کشور خواستار واکسن شدند و بر این امر تاکید کردند. تا جایی که معاون آموزشی وزارت بهداشت طی نامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه‌ها اعلام کرد زمینه تزریق واکسن به دانشجویان علوم پزشکی با اولویت نخست را هرچه سریع‌تر فراهم می‌کند.
البته معاون وزير بهداشت در نامه خود مطرح کرده است که شیوه تزریق باید منطبق بر دستورالعمل‌های مشترک معاونت بهداشت و آموزش وزارت بهداشت باشد تا تفاوت در بین عملکرد دانشگاه‌ها و ایجاد زمینه اعتراض به حداقل برسد.
آخرین خبر‌ها از این موضوع هم حاکی از آن است که واکسیناسیون ۵۷۰ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر دانشجویان دانشگاه‌ها به نوبت و مطابق با اولویت‌بندی انجام می‌شود. در حقیقت بر اساس سند ملی واکسیناسیون علیه بیماری کرونا فهرست اولویت‌ها برای دریافت واکسن در فاز اول شامل کارکنان خط اول ارائه خدمت به بیماران کرونا که در معرض خطر بالای ابتلا و انتقال عفونت به سایر اعضای جامعه هستند و فراگیران و دانشجویان و دستیاران فعال در دوره آموزشی بالینی پرسنل محسوب می‌شوند. البته سایر پرسنل تشخیصی، درمانی، خدمات، انتظامات، اداری، عملیاتی مرتبط با بیماران کرونایی هم در این سند فهرست شده‌اند.
بر این اساس اولویت اول واکسیناسیون دانشجویان علوم پزشکی برای دستیاران تخصص، فوق تخصص و فلوشیپ، دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی در مرحله کارآموزی و کارورزی، پرستاران در مرحله کارآموزی در عرصه؛ اولویت دوم برای دانشجویان سال سوم تا پنجم رشته پزشکی و رشته‌های مرتبط با بیماران و اولویت سوم مختص دانشجویان سایر رشته‌های علوم پایه پزشکی می‌شود.
این در حالی است که در فهرست و اولویت‌بندی‌های اعلام‌شده خبری از واکسیناسیون دانشجویان غیرعلوم پزشکی نیست و علی‌رغم آنکه زمزمه‌های بازگشایی دانشگاه‌ها و برگزاری کلاس‌های حضوری در کنار آموزش‌های مجازی از مهرماه امسال مطرح است، اما دانشجویان همچون سایر قشر‌های جامعه باید تا زمان واکسیناسیون عمومی منتظر بمانند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این باره گفت: خواهش ما از وزیر بهداشت این بود که اگر قرار است در مجموعه دانشگاهی وزارت بهداشت در حد عمومی تزریق واکسن به دانشجویان انجام شود، در شرایط مساوی اولویت واکسیناسیون دانشجویان را به مجموعه دانشجویان وزارت علوم هم تسری دهند.
وی درباره نتیجه آخرین رایزنی‌ها برای تزریق واکسن کرونا به دانشجویان زیرمجموعه وزارت علوم گفت: همه این مسائل را به وزارت بهداشت واگذار کردیم؛ درباره بحث واکسیناسیون خانواده دانشگاهی وزارت علوم صحبتی خارج از روال نداشتیم. علاقه‌مند هستیم آموزش‌های حضوری هرچه زودتر شکل بگیرد و دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند. اگر در سایه تزریق واکسن این امر محقق شود، از آن استقبال می‌کنیم.
وزارت علوم و دانشگاه‌های تحت نظارتش در این روز‌های کرونایی به خودی خود نشان دادند که در مدیریت مسائل و برنامه‌ریزی برای شرایط بحرانی آن‌طور که باید تلاشی ندارند و تنها خود و تصمیمات را به ستاد ملی مبارزه با کرونا سپرده‌اند. بار‌ها شده است که برای نحوه برگزاری کلاس‌ها، امتحانات و به طور کلی بازگشایی دانشگاه‌ها تصمیمات خود را منوط به تصمیم و رای ستاد کرونا دانستند در حالی که در این مسیر می‌توانستند آسیب‌های ناشی از کرونا به جامعه دانشگاهی را بیان و پیشنهادات مرتبط ارائه کنند.
به نقل از خبرگزاري دانشجو؛ شرایط کشور و اهمیت اولویت‌بندی‌های واکسیناسیون را همه مي‌دانند، همگان در جريانند که قشر‌هایی همچون کادر درمان، افراد بیمار و سالخورده بیش از بقیه در معرض آسیب قرار دارند و برای تزریق واکسن باید در اولویت قرار بگیرند، اما وقتی مسئولان از بازگشایی دانشگاه‌ها بدون اعلام هرگونه خبر از واکسیناسیون، گرفتن تست یا حتی پروتکل و دستورالعمل بهداشتی صحبت می‌کنند، وضعیت نگران‌کننده به
نظر می‌رسد.