kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۴۲۸
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
با رأی نمایندگان

لایحه رتبه­‌بندی فرهنگیان در اولویت بررسی مجلس قرار گرفت

در جلسه علنی دیروز مجلس لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان با رای موافق نمایندگان مجلس در اولویت بررسی قرار گرفت، همچنین دیروز وزیر راه و شهرسازی برای پاسخ به سؤالات نمایندگان به صحن علنی آمد.

 



جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز در حالی آغاز شد که بررسی سؤال از وزیر راه و شهرسازی در دستور کار قرار داشت. در جلسه علنی دیروز گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی مبنی بر تقاضای در اولویت قرار گرفتن لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان در دستور کار قرار گرفت.
حجت‌الاسلام حسن نوروزی در مخالفت با این لایحه، گفت: مجلس در سال‌های قبل چندین بار موضوع رتبه‌بندی فرهنگیان را به تصویب رسانده است و در بودجه سال ۱۴۰۰ هم دولت شش هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی فرهنگیان اختصاص داده بود که با پیگیری نمایندگان به ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
وی بیان کرد: امروز آموزش و پرورش به ۹۰ هزار معلم نیاز دارد و در سال ۱۴۰۴ نیاز آموزش و پرورش به معلمان به ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد. به جای اینکه هر از چند گاهی طرح و لایحه‌ای برای فرهنگیان به تصویب برسد، لازم است کمیسیون آموزش مجلس و فراکسیون فرهنگیان یک قانون جامع به تصویب برساند تا به درد همه معلمان بخورد و مشکل آنان را حل کند.
در ادامه جلسه، محمدحسین فرهنگی در موافقت با بررسی اولویت‌دار این لایحه گفت: در این لایحه مواردی در نظر گرفته شده تا مشکلات فرهنگیان حل و فصل شود و ما باید به فرهنگیان این پیام را بدهیم که مطالبه آنان مورد حمایت مجلس است.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متأسفانه می‌بینیم که تبعیض زیادی بین بخش‌های اداری و آموزشی آموزش و پرورش و همچنین بین مدارس دولتی و غیر‌دولتی وجود دارد که این تبعیض‌ها باید برطرف شود و تصویب این لایحه قطعاً به این موضوع کمک می‌کند.
در ادامه جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۵۶ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۳ نماینده حاضر در جلسه با اولویت بررسی لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان موافقت کردند.
وزیر راه­ و شهرسازی
فکری به حال اجاره‌­بها کند
محمدرضا صباغیان در جلسه علنی دیروز مجلس طی اخطار قانون اساسی، گفت: افزایش شدید قیمت اجاره‌بهای مسکن فشار زیادی را به مردم وارد کرده است. برای مثال اگر سال گذشته برای یک منزل مسکونی مستأجری باید ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه می‌داد امسال مالک آن خانه قیمت را چندین برابر کرده است و در این شرایط سؤال ما این است که یک مستأجر باید در سال چقدر درآمد داشته باشد تا بتواند مبالغ هنگفت ودیعه مسکن را تأمین کند؟
وی تصریح کرد: با این شرایط اگر مردم هیچ چیزی نخرند و نپوشند باز هم نمی‌توانند مبلغ اجاره را پرداخت کنند و سؤال ما از وزیر راه و شهرسازی این است که چه اقداماتی برای نظارت و ساماندهی بازار مسکن انجام داده است. جای تأسف دارد که بسیاری از مردم به‌دلیل گرانی شدید مسکن مجبور هستند به حاشیه شهرها بروند و وزیر راه و شهرسازی باید حتما در این زمینه پاسخگو باشد.
صباغیان گفت: مجلس قانون بسیار خوبی تحت عنوان مالیات بر خانه‌های خالی به تصویب رساند اما تاکنون مشکل بازار مسکن حل و فصل نشده و لازم است صدای مردم در این زمینه شنیده شود.
در این‌باره لازم به ذکر است که قانون مالیات بر خانه‌های خالی که یک قانون بسیار خوب به شمار می‌رود در مجلس به تصویب رسید و اجرای آن به عهده دولت است.
توضیحات وزیر درباره کمربندی پاکدشت
در ادامه جلسه علنی دیروز دوشنبه مجلس، بررسی سؤال فرهاد بشیری نماینده پاکدشت و ۱۳ نماینده دیگر در مورد پروژه کمربندی این منطقه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی گفت: کمربندی پاکدشت در سفر استانی دولت دهم به تصویب رسیده است و فاقد ردیف بودجه بوده و آزادسازی و تملک اراضی آن هزینه‌بر است و به‌دلیل عدم تامین اعتبار دچار مشکل بود. تلاش کردیم این پروژه از رکود خارج شود برای تامین ردیف اعتباری این پروژه تلاش زیادی کردیم تا راه ۳۳ کیلومتری این پروژه احداث شود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: امسال نیز پیگیری ویژه‌ای انجام شد. اعتبار مورد نیاز این پروژه ۲ هزار میلیارد تومان است، اما ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ردیف برای آن در نظر گرفته شده، نمی‌توان این پروژه را احداث کرد.
در ادامه محمد اسلامی گفت: در دوره وزارت طرح جامع حمل‌ونقل را برای جابه‌جایی بار و مسافر برای کل کشور تدوین کردیم. اولویت‌های راه و شهرسازی در لوایح سال ۹۹ و ۱۴۰۰ لحاظ شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در این دوره آزادراه غدیر که یکی از پروژه‌های بزرگ است اجرا کردیم راندمان اجرای این پروژه سالانه ۲۰ درصد بوده است این پروژه به آزاد راه حرم تا حرم متصل می‌شود و تبدیل به کریدور بین‌المللی خواهد شد. این پروژه بار‌ ترافیک شرق کشور را برعهده خواهد گرفت و بار ترافیکی آزادگان کاهش می‌یابد.
وی ادامه داد: برای اجرای پروژه پاکدشت که ‌ترافیک پاکدشت را کاهش می‌دهد از ماده ۵۶ استفاده خواهیم کرد. کنارگذر شرقی که از شریف‌آباد و پاکدشت عبور می‌کند در ردیف اعتباری‌اش ۱۲۸ میلیارد اعتبار پیش‌بینی شده و به‌دنبال سرمایه‌گذاری ۸۰ درصدی بخش خصوصی در این زمینه هستیم.
قول وزیر برای انعقاد قرارداد کمربندی پاکدشت
در ادامه جلسه فرهاد بشیری نماینده پاکدشت گفت: اگر وزیر قول می‌دهد قبل از پایان دوره قرارداد این کنارگذر بسته شود، مشکل حل است در غیر این صورت به رای بگذاریم.
در ادامه محمد اسلامی پشت ‌تربیون مجلس رفت و گفت: این دو پروژه را در همین مقطع به قرار داد می‌رسانم، امروز هم در این زمینه جلسه داریم.
سپس فرهاد بشیری اظهار داشت: ایشان و وزرای قبلی در ۱۲ سال این مشکل را حل نکرده‌اند چطور می‌خواهند ۱۰ تا ۲۰ روزه این مشکل را حل کنند.
وی خطاب به قالیباف اظهار داشت: اگر ضمانت می‌کنید که وزیر به وعده خود عمل کند، به رای نمی‌گذارم.
قالیباف گفت: من ضمانت نمی‌کنم ولی پیگیری می‌کنم.
در پایان بشیری به شرط انعقاد این قرارداد در دولت دوازدهم اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر قانع شده است و سؤال را به رای نمایندگان نگذاشت.
افتتاح بزرگراه تبریز- اهر
در روزهای آینده
در جلسه علنی دیروز، سؤال الله‌وردی دهقانی نماینده مردم ورزقان از وزیر راه و شهرسازی درباره علت اجرای تبعیض‌آمیز طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ زیرساختی از جمله راه‌آهن و بزرگراه‌ها در سراسر کشور و علت تصمیم به تغییر در روند اجرای دو بزرگراه در ورزقان در دستور کار قرار گرفت.
محمد اسلامی در پاسخ به سؤال مذکور، گفت: این پروژه ‌ترکیبی از مسیر بین‌المللی نوردوز- ورزقان- خواجه- تبریز است که مطالعات آن سال ۸۶ آغاز شده و طرح کریدور آن هم در سال ۸۷ تصویب شده است. بر اساس فرآیندی که برای تامین اعتبارات این پروژه طی شده، این پروژه تا سال ۹۷ کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.
وی تصریح کرد: در این دوره وزارت راه و شهرسازی رایزنی و هماهنگی‌هایی را با مس سنقر که یکی از مراکز بزرگ صنعتی و معدنی منطقه است، انجام داد تا این پروژه تامین اعتبار و احداث شود. ما در روزهای آینده بزرگراه ۹۰ کیلومتری تبریز- اهر را افتتاح خواهیم کرد که این پروژه سهم خود را در قطعات جنوبی کریدور خواهد گذاشت.
ارتباط ریلی ایران- افغانستان
در ادامه جلسه بررسی لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان درخصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.بر اساس ماده‌واحده و تبصره این لایحه؛ موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان درخصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن مشتمل بر یک مقدمه و (۱۲) ماده تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده ‌شد.
نمایندگان با ۱۷۸ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر این لایحه را به تصویب رساندند.
به گزارش مهر، راه‌آهن خواف - هرات ۲۰ آذرماه سال گذشته با حضور حسن روحانی و‌ اشرف غنی احمد زی رؤسای‌جمهور ایران و افغانستان به بهره‌برداری رسید.
سه­ دهه کشور
در دست اصلاح‌­طلبان و کارگزاران
دیروز «احد آزادی‌خواه» نماینده مردم ملایر در اخطار اصول ۹۳ و ۱۲۱ قانون اساسی گفت: در مجلس دهم فریاد می‌زدیم یک اخطار را بیان کنیم اما آقای پزشکیان اجازه نمی‌دادند. انتظار داشتیم حداقل یکی از اعضای هیئت‌رئیسه به اظهارات ایشان تذکر دهند.
نماینده مردم ملایر در مجلس با تأکید بر اینکه مجلس بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد، تصریح کرد: اگر امروز حق سخن گفتن داریم و می‌توانیم هر سخنی را چه حق و چه باطل به زبان بیاوریم و از حقوق ملت دفاع کنیم از طریق شورای نگهبان است. خدا نکند مسئولان یک کشور قوانین آن را قبول نداشته باشند، دولت و تمام ظرفیت این کشور ۳۲ سال در اختیار کارگزاران و اصلاح‌طلبان بود. آن زمان به فکر آب سیستان و بلوچستان نبودید؟
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: امروز برای مردم مهم نیست کاندیداهای نهایی اصلاح‌طلب هستند یا اصولگرا. نگرانی مردم از سفره خالی‌شان است. مردم از صفوف مرغ ناراضی هستند. کشاورزان نگران محصولات کشاورزی‌شان هستند که در مزارع در حال گندیدن است. مردم از معدوم شدن جوجه‌های یک‌روزه ناراحت هستند. چرا آقایان در آن زمان از مردم صحبت نکردند؟