kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۴۰۹
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
در ۱۰ سال اخیر

فقط 15 درصد ظرفیت ساخت واگن‌ باری‌ فعال بوده است

 


دبیر انجمن حمل‌ونقل ریلی گفت: میزان استفاده از ظرفیت تولید داخلی واگن‌های باری در 10 سال گذشته حدود ۱۵ درصد بوده است، یعنی به همین مقدار از ظرفیت کارخانه‌های داخلی استفاده کرده‌ایم.
سبحان نظری‌ در گفت‌و‌گو خبرگزاری فارس درباره ظرفیت تولید و استفاده از واگن‌های ساخت داخل، تصریح کرد:‌ ظرفیت تولید واگن‌های باری کشور بر اساس اسناد و مدارک موجود تولید سالانه دو هزار دستگاه است، اما در ۱۰ سال اخیر حدود چهار هزار دستگاه ناوگان ریلی حمل‌ونقل بار به شبکه اضافه شده که از این تعداد، ۵۰ درصد تولید داخل و ۵۰ درصد وارداتی بوده است و این به معنای آن است که مقدار استفاده از ظرفیت تولید داخل واگن‌های باری حدود ۱۵ درصد است.
وی افزود: یعنی ۱۵ درصد از ظرفیت کارخانه‌های داخلی کشور در این مدت استفاده کرده‌ایم. البته مقدار کمی ‌هم صادرات انجام شده است و اگر آن را به‌حساب بیاوریم، مجموعه مقدار استحصال ظرفیت واگن‌سازی داخلی در واگن‌های باری، حدود ۱۵ درصد است.
 دبیر انجمن حمل‌ونقل ریلی ادامه داد: قطعاً صنایع داخلی ما به لحاظ کیفیت به اندازه کافی قابل اتکا برای تولید ناوگان مورد نیاز شرکت‌های ریلی هستند. واگن‌سازهای داخلی از نظر کیفیت از واگن‌سازهای خارجی چیزی کم ندارند و حتی می‌توان ادعا کرد که برتری دارند.
 نظری افزود: ظرفیت حمل بار در ناوگان ریلی‌ وجود ندارد و این به دلیل آن است که ۲۶ هزار دستگاه ناوگان موجود در سطح بهره‌وری هستند و این میزان ناوگان حداکثر حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن بار جابه‌جا می‌کنند، در صورتی که در شرایط فعلی و در همین مسیرهای ریلی حدود ۱۰۰ میلیون تن بار ریلی تقاضا وجود دارد. پس می‌توان نتیجه گرفت با فرض ثبات مقدار بهره‌وری در سطح فعلی، سه برابر ناوگان موجود در شرایط فعلی ناوگان نیاز داریم.
‌وی ادامه داد: بهره‌وری هر دستگاه واگن ایرانی در طول سال، نسبت به کشورهای الگو در دنیا مثل روسیه، چین، فرانسه، هند، آلمان و قزاقستان بسیار کمتر و حدود یک‌چهارم تا یک‌پنجم است. این را در نظر بگیرید که سرمایه مورد نیاز برای خرید واگن در همه کشور‌ها، تقریباً مشابه هم است.
 دبیر انجمن حمل‌ونقل ریلی گفت: در قرارداد دسترسی آزاد‌‌ به شبکه در ابتدای امر خصوصی‌سازی در سال‌های ۸۳ و ۸۴ پذیرفته شده است که‌ هر واگن باری روزانه حدود ۳۰۰ کیلومتر سیر کند‌ اما امروز سیر روزانه هر واگن به میزان حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر است. نظری افزود: سال‌هاست که سهم ریلی از کل حمل‌ونقل بین ۱۰ تا ۱۲ درصد ثابت باقی مانده است، در صورتی که در ‌کشورهای صنعتی سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی کالا بیش از ۴۰ درصد و در روسیه ۹۰ درصد است.