kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷
صنعت

عمیق‌ترین چاه آبی جهان به عمق 8 کیلومتر حفر شد

 

دانشمندان عمیق‌ترین چاه آبی دنیا را تا عمق 8 کیلومتری در بستر اقیانوس آرام حفر کردند.
به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک گروه مستقر در کشتی تحقیقاتی «کایمی»(Kaimei) که در سواحل ژاپن مستقر شده بود، حفره‌ای عمیق‌تر از هر عملیات حفاری بستر دریا در تاریخ در اقیانوس آرام حفر کرده است.
این گروه یک میله حفاری موسوم به «GPC» به طول 40 متر را تقریباً 26 هزار و 200 فوت معادل 5 مایل یا 8 کیلومتر به زیر بستر اقیانوس آرام فرستادند.
ماموریت این رکوردشکنی برای حفر عمیق‌ترین چاه آبی، مطالعه رسوبات منطقه برای درک بهتر تاریخ زلزله‌های باستانی این منطقه بود.
قبلا هم کاوش‌های مشابهی به منظور بررسی تأثیرات تغییر اقلیم در یخچال‌های طبیعی با حفاری انجام شده بود.
سایت حفاری کشتی تحقیقاتی «کایمی» به طور هدفمند بسیار نزدیک به مرکز زمین‌لرزه 9.1 ریشتری «توهوکو» قرار گرفته بود که در سال 2011 سونامی ویرانگری ایجاد کرد و منجر به فاجعه نیروگاه برق «فوکوشیما» شد.
عمیق‌ترین حفره‌های جهان در خشکی و دریا
تقریباً 50 سال رکورد عمیق‌ترین چاه در اعماق اقیانوس متعلق به کشتی تحقیقاتی «گلومار چلنجر»(Glomar Challenger) بود.
«گلومار چلنجر» در سال 1978 یک حفره در بستر اقیانوس آرام حفاری کرد که توانست تا عمق 7 کلومتری زمین برود.
اما عمیق‌ترین چاه حفاری شده در خشکی حتی عمیق‌تر از چاه جدید رکوردشکن کشتی تحقیقاتی «کایمی» است.
چاه ابرژرف «کولا»(Kola) که گاهی اوقات به عنوان «ورودی جهنم» نیز نامیده می‌شود، بین سال‌های 1970 تا 1995 توسط دانشمندان روسی در شبه جزیره «کولا» حفر شد و سرانجام با انحلال اتحاد جماهیر شوروی رها شد. این چاه به عمق حداکثری 7.6 مایل معادل 12 کیلومتر و 200 متر زیر سطح زمین رسید که عمیق‌ترین حفره‌ای است که تاکنون در زمین یا دریا حفر شده است.
طبق بیانیه مطبوعاتی تیم کشتی تحقیقاتی «کایمی» که توسط کاپیتان «نائوتو کیمورا» در دریا هدایت می‌شد، اکنون منتظر دیدن نتایج تجزیه و تحلیل علمی انجام شده بر روی نمونه‌های بازیابی شده از این حفاری هستند.
این یافته‌ها در کنار مدل‌سازی رایانه‌ای توسط سریع‌ترین ابررایانه جهان موسوم به «فوگاکو»(Fugaku) متعلق به ژاپن می‌تواند به این کشور کمک کند تا در مقابل زلزله‌های ویرانگر دیگر در آینده آماده شود.