kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۲
همزمان با اقدامات ضدایرانی دولت بایدن انجام شد

طرح سناتورهای آمریکایی برای حفظ تحریم‌ها علیه ایران

تعدادی از سناتورهای آمریکایی با ارائه طرحی خواستار حفظ تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

وبگاه واشنگتن فری بیکن در گزارشی نوشت: تعدادی از سناتورهای آمریکایی در نشستی که مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز در آن حضور داشت، طرحی را پیشنهاد داده‌اند که خواستار حفظ تحریم‌ها علیه تهران شده است.
بر اساس این گزارش، طرح موسوم به «حفظ تحریم‌های ایران» دولت آمریکا را ملزم خواهد کرد تحریم‌های نفتی و مالی ایران را حفظ کند، آن هم تا زمانی که ایران به آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» خوانده شده است، ادامه می‌دهد.
جنیفر لنکفور سناتور جمهوری‌خواه و طراح اصلی این قانون در اظهاراتی ادعا کرد: ایران بزرگ‌ترین حامی ‌‌تروریسم است و همچنان تهدید بزرگی علیه آمریکا و متحدمان یعنی اسرائیل به‌شمار می‌رود.
پیش از این نیز گروه دیگری از سناتورهای آمریکایی طرحی را برای جلوگیری از بازگشت دولت جو بایدن به توافق هسته‌ای ایران ارائه کرده بودند.
اقدامات سناتورهای آمریکایی مکمل اقدامات دولت بایدن علیه ایران است. دولت آمریکا در هفته‌های گذشته صراحتا اعلام کرد که امتیاز خاصی در برجام به ایران نداده و در پی بازگشت بدون هزینه به توافق هسته‌ای است.
ایران اعلام کرده که آمریکا باید ابتدا تمامی تحریم‌ها را بصورت کامل و دائمی ‌لغو کرده و سپس این اقدام توسط ایران راستی‌آزمایی شده و در صورت تایید، کشورمان به تعهدات کامل برجامی بازخواهد گشت.
از سوی دیگر مقامات کشورمان تأکید کرده‌اند که به هیچ عنوان مذاکرات حول توان دفاعی و قدرت منطقه‌ای ایران را نمی‌پذیرند.
برنامه‌ای برای دور ششم مذاکرات وین تنظیم نشده
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با‌ اشاره به پنجمین دور مذاکرات احیای برجام که هم‌اکنون در وین در جریان است، گفت که تا این لحظه برنامه‌ای برای دور ششم این گفت‌وگوها وجود ندارد.
اولیانوف در این خصوص در توییتی نوشت: پنجمین دور گفت‌وگوهای وین درباره برجام در حال انجام است. تاکنون، برنامه‌ای برای دور ششم وجود ندارد. مذاکره‌کنندگان با این درک پیش می‌روند که دور فعلی باید دور نهایی باشد.