kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۳۲۹
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰

افزایش نرخ ارز با وجود مذاکرات فرسایشی وین

نرخ ارز و سکه در پی تحولات سیاسی-اقتصادی داخلی و خارجی بار دیگر افزایشی شد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، قیمت طلا و سکه در بازار تهران در روز یکشنبه نسبت به روز قبل با افزایش همراه شد که از جمله دلایل این افزایش قیمت،‌ افزایش قیمت ارز و ورود خریداران به بازار است.
دیروز در بازار آزاد ارز قیمت دلار 24 هزار و 700 تومان، قیمت یورو 30 هزار تومان و درهم امارات شش هزار و 850 تومان اعلام شد.
نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته‌بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شد.
به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود؛ نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم‌گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.
برهمین اساس ،دیروزدر صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت مثلا قیمت فروش دلار 23 هزار و 856 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 384 تومان تعیین شد. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 110 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 533 تومان اعلام شد.
نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.
گفتنی است در روزهای اخیر، در کنار اخبار مربوط به مذاکرات فرسایشی وین، مسائل دیگری همچون حواشی انتخابات ریاست‌جمهوری و زمزمه‌های برکناری یا استعفای همتی از رئیس‌ کلی بانک مرکزی هم در نوسانات بازار دخیل بوده است.
از یک طرف دولت مورد اتهام ارزپاشی برای کاهش تصنعی قیمت ارز در هفته‌های پایانی قرار دارد، و از سوی دیگر شنیده می‌شود حسن روحانی با عبدالناصر همتی درباره حضور او در انتخابات دچار اختلاف نظر شده‌اند.