kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸

انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی

تازه‌ترین شماره کیهان فرهنگی به همراه گفت‌وگوهای اختصاصی در‌باره «تولید» نیازمند چابک‌سازی فرایند صدور مجوزهاست، فرصت‌سوزی در عدم سامان‌دهی بانک اطلاعات کشور، سفته‌بازی؛ مانع تولید، «فساد»؛ مانعی بر سر راه تولید و نیز موضوعات متنوع دیگر چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

«1400، تحول هدفمند با چرخش قانونمند نخبگان» عنوان طلیعه این شماره کیهان فرهنگی است که مدیرمسئول با‌ اشاره به انتخابات که آن را فرصت طلایی دانسته، نوشته است: «انتخابات» فرصتی طلایی و کلیدی نزد توده‌های مردم است تا اراده خود را مبنی بر تداوم یا تغییر وضع موجود ابراز کنند... قطعاً خواسته توده‌های مردم این است که مسئولیت را بر دوش کسی بگذارند که بتواند با چینش نیروهای پرتوان، کارآمد، ماهر، چابک، مؤمن و فداکار برای ملک و ملت و تغییر قاطعانه و بدون رودربایستی‌ نیروهای خسته‌ یا تنبل و بی‌کفایت، و جایگزینی‌شان با نیروهای تازه‌نفس، و هماهنگی و نظارت و سرکشی به امور، مشکلات و موانع را از سر راه کشور بردارد و تحولی در خور و شایسته برای ملت فراهم سازد.
دکتر اصلانی در ادامه افزوده است: رفع مشکلات کشور نیازمند تحول و جهش و برنامه‌ها و روش‌های نو و ابتکاری است و مسئولی در تراز انقلاب می‌طلبد که از قدرت، فرصت، جرئت و اراده بهره‌مند باشد. وعده و وعید‌ها و تبلیغات زرق و برق دار و برنامه‌های فریبنده‌‌‌ای که دیگران برای نامزدها‌ می‌نویسند مشکلی را حل نمی‌کند.
وی در بخش دیگر تأکید کرده است: هرگونه بی‌تفاوتی و ترک صحنه‌ به تداوم وضع موجود، یعنی ویژه‌خواری‌ها، رانت‌خواری‌ها، پلشتی‌های اقتصادی، تبعیض‌ و ولنگاری‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و سوء‌استفاده‌ از قدرت و مقام،‌ و در یک کلام‌ ثروت‌زایی قدرت و قدرت‌زایی ثروت (که متأسفانه در اثر بی‌توجهی به شعارها و آرمان‌های انقلاب و غفلت از حضور عناصر انقلابی و پشت کردن مسئولان به آرمان‌ها در جامعه ما‌ انقلاب را تهدید می‌کند) منجر خواهد شد: شمع شب افروز چو پنهان شود/ شب‌پره بازیگر میدان شود.
«تولید»، نیازمند چابک‌سازی فرایند صدور مجوزهاست، عنوان گفت‌وگو با آیت‌الله عباس کعبی که در بخشی از آن آمده است: امروز اگر کسی بخواهد مجوزی برای تولید یا راه‌اندازی یک بنگاه تولیدی یا واحد صنعتی بگیرد باید درگیر یک روند طولانی و بوروکراسی زمان‌بر شود. چابک‌سازی و سرعت‌بخشی به فرایند صدور مجوز‌های تولید، هم‌افزایی و هماهنگی بخش‌های گوناگون مدیریتی کشور در دادن مجوز تولید، همچنین رفع موانع می‌تواند بخشی از روند مانع‌زدایی باشد.
فرصت‌سوزی در عدم سامان‌دهی بانک اطلاعات کشور، موضوع گفت‌وگوی بعدی با دکتر حسین صمصامی است که با‌ اشاره به عدم سامان‌دهی بانک اطلاعات کشور گفته است: منافع اجازه نمی‌دهند بانک‌های اطلاعاتی کامل شوند و سهل‌انگاری دستگاه‌های ذی‌ربط مثل وزارت اقتصاد و... و عدم اقتدار این دستگاه‌ها که به رأس قوه مجریه وصل هستند. اگر رئیس‌جمهور اراده کند و بخواهد، این بانک‌های اطلاعاتی با زیرساخت‌های فناوری اطلاعاتی که داریم در عرض سه ماه قابل اجرا است.
گفت‌وگوی بعدی با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدکاظم رجایی‌ رامشه است که وی یکی از موانع بر سر راه تولید را «سفته‌بازی» دانسته است: تورم سنگین و به هم ریخته شدن زنجیره نهاده‌های تولید را مانع سر راه تولید قرار دادیم. به طوری که پول و نقدینگی، ثبات قیمت‌ها را از بین برده است و اجازه سرمایه‌گذاری را نمی‌دهد. در بی‏ثباتی قیمت‌ها و نبود روال ثابت، سرمایه‌گذار کجا، چگونه، چرا و به چه امیدی سرمایه‌گذاری کند؟ دکتر رجایی در ادامه می‌گوید: نقدینگی به جای اینکه تولید را تأمین مالی کند، می‌آید در سفته‌بازی و هزینه‌ای سنگین برای تولید می‌شود و انگیزه تولید را نابود می‌کند و از بین می‌برد.
آخرین گفت‌وگو با دکتر سیدمحمدمهدی غمامی است که «فساد» را مهم‌ترین عامل ناکارآمدی در حوزه تولید دانسته و افزوده است: مهم‌ترین عامل ناکارآمدی در حوزه تولید «فساد» است که هزینه تولید را به‌شدت بالا می‌برد، هم تولید‌کننده، هم توزیع‌کننده و هم مصرف‌کننده را ناراضی می‌کند و بخش عمده‌ای از کسب‌وکارها را از بین می‌برد. باید در بحث مربوط به مبارزه با فساد در عرصه‌های مختلف برنامه‌ریزی و نظارت جدی‌تری داشته باشیم.
همچنین در این شماره می‌خوانیم: «بندگی خدا؛ ترک معصیت در اعتقاد و عمل» گفتاری از حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت/ «کفایت» نامزدها در «عملکردها» ارزیابی می‌شود از استاد حسین شریعتمداری/ دولت جوان انقلابی؛ راهکار اساسی در پشتیبانی از تولید و رفع موانع آن نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر داود مهدوی‌زادگان/ دولت تراز انقلاب، حقیقت‌ها و اصالت‌ها به قلم دکتر سیف‌الله رهبری/ خود‌باختگی ملی؛ سمی مهلک نوشته حجت‌الاسلام رسول رضایی/ «به‌گزینی» در چرخش نخبگان از قاسم غلامرضایی/ شاخص ‌تولید مقالات، نشان‌دهنده پیشرفت کشورها نیست از دکتر مهدی گلشنی/ از تولید کاغذ مانع‌زدایی کنید به قلم دکتر محمد قدسی/ مسجد کرامت؛ مسجد الگو از رمضانعلی ابراهیم‌زاده ‌گرجی/ شب‌زنده‌داری نوشته طیبه محمدی مسجدلو و....