kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۲۵۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵

کشف گور جمعی در کانادا / 215 دانش‌آموز و کودک دفن شده‌اند

مقامات ایالت «بریتیش کلمبیا» کانادا در گزارشی از کشف بقایای ۲۱۵ دانش‌آموز و کودک بومی دفن شده

 

سرویس خارجی-

در محوطه مدرسه‌ای در این ایالت خبر دادند تا لکه‌‎ای بر دامن حقوق بشریِ یکی از مدعیان بزرگ حقوق بشر باشد.
پیش از خواندن این گزارش دردناک جالب است بدانیم: «حقوق بشر، بخش اصلی قانون کانادا محسوب می‌شود. منشور حقوق و آزادی‌های کانادا که برای سادگی «چارتر» نامیده می‌شود شامل اصول و ارزش‌های اساسی است که مردم کانادا، طبق آن زندگی می‌کنند. طبق این منشور از لحظه‌ای که شما به کانادا می‌رسید از حقوق بشری و آزادی‌های شما محافظت می‌شود». اما خوب است که بدانیم این همه «زیبایی»! روی چه زمینی بنیاد گذاشته شده است.
یک گور دسته جمعی حاوی بقایای ۲۱۵ کودک بومی در زمین یک مدرسه شبانه‌روزی در ایالت «بریتیش کلمبیای» در غرب همین کانادا کشف شده است. ایسنا در این باره به نقل از روزنامه «گاردین» نوشته، این کشف دردناک و عجیب در حیاط یک مدرسه قدیمی شبانه‌روزی نزدیک شهر «کاملوپس»، اواخر روز پنج‌شنبه توسط مردم بومی یک قبیله و پس از آن اعلام شد که این مکان توسط تیمی که از رادار نفوذ در زمین استفاده می‌کرد، مورد کاوش قرار گرفت.
«رزان کاسیمیر»، رئیس ‌این قبیله، در بیانیه‌ای اعلام کرده:‌ «ما در جامعه خود متوجه این مسئله شدیم و حالا این را تایید می‌کنیم که این گور دسته جمعی متعلق به کودکان گمشده‌ای است که مرگ آنها اعلام نشده است... برخی از بقایای اجساد به کودکان حدودا سه ساله تعلق دارد اما دلیل و زمان مرگ آنها هنوز مشخص نیست. در حال حاضر سؤالات زیادی وجود دارد که باید پاسخ داده شود».
این مدرسه شبانه‌روزی در سال ۱۸۹۰ و در دوران حاکمیت کلیسای کاتولیک تاسیس و در ۱۹۷۸ تعطیل شده است. تاسیس این مدرسه شبانه‌روزی بخشی از شبکه سراسری کانادا برای ایجاد چنین مدارسی برای دور کردن اجباری کودکان بومی از خانواده‌ها و جوامعشان و ممنوعیت صحبت کردن به زبان بومی یا انجام فعالیت‌های فرهنگی مربوط به آن قبیله بوده است! همچنین سوءاستفاده‌های جنسی، احساسی و جسمی به همراه کار اجباری نیز در این موسسات وجود داشته است. «جورج مانوئل»، یکی از افرادی که در دهه ۱۹۲۰ میلادی در این مدارس بوده، گفته: «تمامی دانش‌آموزان بومی از گرسنگی رنج می‌بردند». مدارس هم در زمستان‌ها سرد و جایی غیر بهداشتی بود. همچنین در اسناد دیگر آمده که دانش‌آموزان در معرض سرخک، آنفلوآنزا، سل و سایر امراض واگیردار بودند و بسیاری هم می‌مردند. خشونت‌های اعمال شده علیه این کودکان در این مدرسه شبانه‌روزی تا زمان تعطیلی آن ادامه داشت.
جوامع بومی کانادا مدت‌ها بود که می‌دانستند گورهای دسته جمعی در مدارس شبانه‌روزی وجود دارد و اثبات آن به چندین دهه نیاز داشت. همچنین تخمین زده می‌شود که دست کم ۳۲۰۱ مورد مرگ در مدارس شبانه‌روزی وجود دارد اگرچه در مجموع تعداد آنها به دلیل مرگ‌های اعلام نشده و تخریب محل ممکن است هرگز مشخص نشود. گفتنی است، از زمان شکل گیری کانادا در قرن ۱۹ میلادی، دولت، کودکان بومیان کانادا را از خانواده و قبیله جدا می‌کرد و آنها را در مدارس شبانه‌روزی و نزد خانواده‌های سفید پوست به فرزند خواندگی می‌فرستاد. زمینی که در ابتدای این گزارش آمد، زمینی است که جنایت‌های زیادی را در خود پنهان کرده است!