kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۲۴۶
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
کارشناس بازار سهام مطرح کرد

ورود نقدینگی به بورس با طرح جدید مجلس

کارشناس بازار سهام گفت: در قانون مالیات بر عایدی سرمایه پول به بازار سرمایه وارد می‌شود و با اجرای درست آن، تولید نیز رونق خواهد گرفت.

علیرضا تاجبر در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با‌اشاره به کلیات قانون جدید مجلس مبتنی بر تصویب مالیات بر عایدی سرمایه، اظهار کرد: این طرح بعد از کش و قوس‌هایی به تصویب رسید و امیدواریم در اجرا نیز به درستی عمل شود تا شاهد اثرات آن در کشور باشیم. متاسفانه اقتصاد کشور ما بیشتر از اینکه به سمت تولید حرکت کند، به سمت واسطه‌گری و دلالی رفته است. مردم پس انداز خود را عمدتا در بانک برای گرفتن یک نرخ بهره مشخص سپرده گذاری کرده یا در سایر کالا‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.
او ادامه داد: این سرمایه‌گذاری‌ها با دید مصرفی نیست بلکه با دید دلالی و سرمایه‌گذاری است. به این صورت که مثلا یک خودرو، طلا یا ملکی را می‌خرند تا در کمتر از یک سال آن را بفروشند و منتفع شوند. این انتفاع علاوه‌بر اینکه تورم زاست، هیچ عایدی و بهره‌ای برای اقتصاد کشور نخواهد داشت و در نرخ رشد اقتصادی ما هیچ تاثیری ندارد.
این کارشناس بازار سهام افزود: قانون مالیاتی که به تصویب رسیده است؛ برای املاک با یک شرایط خاص، خودروها، ارز، سکه و طلا با یک شرایط مشخص، در کل برای خرید و فروش در کمتر از یک سال مالیاتی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد را وضع کرده است و می‌تواند باعث شود که انگیزه دلالی و واسطه‌گری در این کالا‌ها کمتر شود.
تاجبر تصریح کرد: سیستم‌ها باید طوری طراحی شوند که اجرای این قانون به درستی انجام شود و انگیزه عامه مردم از خرید و فروش این اجناس کمتر شده و پول به سمت تولید هدایت شود تا شاهد چنین وضعیتی در اقتصاد کشور نباشیم. زیرا چنین وضعیتی در هیچ کشوری و در هیچ اقتصادی وجود ندارد که مردم تا این حد پس انداز و پول خود را در چنین کالا‌هایی با دید سفته بازی سرمایه‌گذاری کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که اجرای این قانون چه اثری بر بازار سرمایه خواهد گذاشت؟ گفت: در این مصوبه بازار سرمایه جزئی از عایدی سرمایه محسوب نشده است. یعنی هر سودی که در بازار سرمایه کسب شود به جز مالیات فروش که ثابت است، هیچ مالیاتی بر عایدی سرمایه دریافت نمی‌شود و هدف آن نیز همین است.
همچنین کوروش آسایش؛ کارشناس بازار سهام در پاسخ به این پرسش که سهامداران با سهام زیان دِه خود باید چه کار کنند؟ گفت: اگر دیدگاه فرد بلندمدت باشد قاعدتا باید سهم خود را حداقل تا پنج سال نگهداری کند. طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته اگر در بازار سرمایه سهمی خوب و پرتفوی مناسب داشته باشند، نسبت به سایر بازار‌ها در بلندمدت می‌توان سود بیشتری از آن دریافت کنند. افرادی که دید میان مدت دارند و می‌خواهند سهام خود را یک ساله نگهداری کنند؛ این افراد باید سهام مورد نظر خودشان را در قیمت مناسب انتخاب و از لحاظ مختلف آن را بررسی کنند.
وی افزود: افرادی هستند که دید میان مدت به بازار سرمایه دارند؛ این افراد باید بر مبنای تابلو خوانی سهام خود را انتخاب و بررسی کنند که سهام در چه زمان‌هایی حمایت‌های خوب از آن صورت گرفته است.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: موارد مطرح شده بر اساس دید کلی به بازار سرمایه بوده است، اما در بررسی حال حاضر خیلی از سهم‌ها ۶۰ الی ۷۰ درصد زیر قیمت واقعی و ارزش ذاتی خودشان معامله می‌شوند؛ بنابراین در حال حاضر برای هر دیدگاهی خرید سهام خوب و مناسب است.
آسایش افزود: بنابراین در شرایط فعلی فروش اکثر سهم‌ها ‌اشتباه است. در بازار، سهم‌هایی وجود دارند که ۸۰ درصد در زیان هستند و فروش سهام این چنینی‌اشتباه و نگهداری آن مناسب‌تر است. اگر هم سهام مناسب ندارند می‌توانند سهام خود را با سهم بنیادی که در قیمت مناسب هستند، جابه‌جا کنند.
وی گفت: باید به این نکته توجه کرد که بازار مانند سال گذشته نیست و شاید رشد سهام امسال خیلی کمتر باشد؛ به طور کل امسال دید سهامداران به بازار باید بلندمدت باشد و نکته مهم این است که افراد برای ورود به بازار باید حتما با پس انداز خود وارد شوند.