kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تشریح کرد

ممنوعیت سراسری تردد بین استانی از 12 تا 17 خرداد بدون توجه به رنگ‌بندی شهرها

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح محدودیت‌های بین استانی در ایام تعطیلات نیمه خرداد، از در نظر گرفتن جرایم 500 هزار تا یک میلیون تومانی برای متخلفان، خبر داد.

به گزارش وبدا، علیرضا رئیسی، در حاشیه برگزاری جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: در این جلسه وضعیت کرونا در ایران و جهان بررسی و اعلام شد که وضعیت کرونا در کشور هندوستان همچنان وخیم و موارد ابتلا و مرگ و میر در این کشور رو به افزایش و بسیار بالاست. ویروس هندی نه تنها در هندوستان بلکه در کشورهای دیگری مثل انگلیس نیز اکنون ویروس غالب است و مسئله ویروس جهش یافته انگلیسی در این کشورها تا حدی پشت سر گذاشته شده است. رئیسی افزود: در انگلیس که با حجم بالای واکسیناسیون تا حدی اپیدمی کرونا کنترل شده است، با وجود شیوع بیشتر ویروس جهش یافته انگلیسی میزان مرگ و میر بالا نرفته است و این خبر خوب و امیدبخشی است که نشان می‌دهد، واکسیناسیون بر ویروس جهش یافته هندی موثر است.
لزوم هوشیاری
با وجود روند نزولی بیماری در ایران
وی ادامه داد: در ایران اکثر استان‌ها همچنان روند نزولی دارند و میزان مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند. نکته مهم این است که در برخی استان‌ها به خصوص استان‌های جنوب و جنوب شرقی مواردی از افرایش بیماری در برخی شهرها مشاهده شده است که نشان می‌دهد باید در این مناطق منتظر افزایش بیماری باشیم و باید قوی‌تر عمل کنیم و اگر کوچک‌ترین غفلتی صورت بگیرد، نوع ویروس جدید که ویروس هندی است می‌تواند شهرهای بیشتری را درگیر کند و این موضوع یک زنگ خطر و هشداری برای کل کشور است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر، برخی شهرهای استان‌هایی مانند بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و کرمانشاه، با افزایش موارد ابتلا مواجه هستند که باید هوشیار باشند، اظهارداشت: شهرهای دیر و کنگان در بوشهر، چابهار در سیستان و بلوچستان، جیرفت، سیرجان، شهر بابک در استان کرمان، سر پل ذهاب در استان کرمانشاه و بندرعباس، جاسک، بندر خمیر، رودان، قشم و میناب در استان هرمزگان، ۱۳ شهرستانی هستند که وضعیت آنها از نارنجی فراتر رفته و به قرمز تبدیل شده است و باید از شهرها بیشتر مراقبت کنیم، ولی روند کلی بیماری در کشور نزولی است.
رئیسی گفت: با آغاز فصل گرم سال باید بسیار دقت کنیم و از تجمعات پرهیز کنیم، به خصوص اینکه در فصل گرما اغلب افراد در فضاهای در بسته در و پنجره‌ها را می‌بندند و وسایل سرمایشی روشن می‌کنند و همین مسئله می‌تواند به شیوع بیشتر بیماری دامن بزند.
محدودیت تردد در تعطیلات خرداد
ربطی به رنگ بندی شهرها ندارد
وی در ادامه درخصوص محدودیت‌های تردد بین استانی در ایام تعطیل خردادماه، بیان داشت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، تردد بین استانی از ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه (۱۲ خرداد) تا ۱۲ ظهر دوشنبه (۱۷خرداد)، ممنوع است. این مصوبه در سراسر کشور اجرا می‌شود و ربطی به رنگ‌بندی شهرها ندارد و برای متخلفان نیز جرایمی در نظر گرفته شده است.
بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، به دنبال ممنوعیت تردد بین استانی اتخاذ شده، جرایم یک میلیونی برای تردد در شهرهای قرمز و ۵۰۰ هزار تومانی برای شهرهای نارنجی و زرد برقرار است. یعنی سفر کردن در تمام شهرهای نارنجی، زرد و قرمز ممنوع است، سفر کمتر، تجمع کمتر و جابجایی کمتر، در کنترل بیماری بسیار موثر است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: امیدواریم مردم در این روزهای سخت همچنان همکاری کنند و با سفر کمتر و تردد کمتر بین استانی در کنترل اپیدمی موثر باشند و مطمئن هستیم که مردم مثل همیشه همکاری و حمایت خواهند داشت.
راه‌اندازی ۸۷۸ مرکز و پایگاه تجمیعی
و ۱۹ پایگاه واکسیناسیون خودرویی در کشور
رئیسی گفت: ۸۷۸ مرکز و پایگاه تجمیعی واکسیناسیون و ۱۹ پایگاه واکسیناسیون خودرویی در کشور راه افتاده است و به زودی در همه استان‌ها پایگاه واکسیناسیون خودرویی خواهیم داشت. دو هزار و 900 تیم واکسیناتور هم در کشور مجهز شده‌اند.
وی عنوان کرد: ظرفیت تزریق واکسن به روزی ۳۰۰هزار واکسن رسیده است، البته فعلا در عمل به این ظرفیت نرسیده ایم و رکورد واکسیناسیون۲۰۰ هزار دُز واکسن در روز بوده است و به شرط تامین واکسن این عدد می‌تواند افزایش پیدا کند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: امیدواریم تا پایان خردادماه واکسیناسیون افراد سالمند تمام شده و از تیرماه واکسیناسیون بیماران خاص مانند بیماران دیالیزی، افراد مبتلا به سرطان، هموفیلی‌ها، بیماران تالاسمی و پیوند عضو را آغاز کنیم. با واکسینه کردن این افراد تا حدی اطمینان حاصل می‌شود، چون این افراد بیشتر در معرض خطر است.
تلاش برای واکسیناسیون معلمان و اساتید دانشگاه برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها
رئیسی درخصوص واکسیناسیون معلمان و اساتید دانشگاه برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، گفت: مسئله مهمی که در ستاد کرونا مطرح شد، موضوع آموزش بود. در ایام کرونا مدارس و دانشگاه‌ها جزو اولین مراکزی بودند که تعطیل شدند و با اینکه آموزش مجازی برقرار بود، اما مشکلاتی هم به وجود آمد زیرا هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد و به خصوص آموزش حضوری برای دانش‌آموزان کلاس اول تا سوم بسیار مهم است.
وی افزود: در حال بررسی هستیم و سعی می‌کنیم در مردادماه معلمان، استادان دانشگاه و دانشجویانی که در خوابگاه یا دانشگاه حضور بیشتری دارند واکسینه شوند و در تلاش و برنامه‌ریزی هستیم تا با همکاری دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش و مردم، هر چه سریع‌تر به سمت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها برویم؛ البته با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و تضمین سلامت مردم.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: از همه افراد بالای ۷۰ سال که تاکنون برای واکسیناسیون با آنان تماس گرفته نشده، می‌خواهیم در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند تا با دریافت پیامک نوبت بگیرند و در همان زمانی که در پیامک اعلام شده، برای واکسیناسیون مراجعه کنند. خواهش ما این است که بدون نوبت مراجعه نکنند تا باعث تجمع و صف نشود و سلامت افراد به خطر نیفتد.
رئیسی با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا در کشور، افزود: تا امروز سه میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است، کادر بهداشت و درمان که قبلا در فاز یک واکسن زدند، گروه بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال و بالای ۷۰ سال نیز یا واکسیناسیونشان تمام شده یا در حال انجام است، در این هفته هم برنامه داریم که افرادی که برای آنها نوبت‌دهی انجام شده و هنوز واکسن نزده‌اند، واکسن بزنند و تا اواخر هفته واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال را تمام کنیم، امیدواریم با لکه گیری افراد جامانده بتوانیم از هفته‌های آینده واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال را شروع کنیم.