kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۲۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸

آستان قدس ۱۰ هزار متر زمین برای ساخت مدرسه در مشهد اختصاص داد

 


معاون املاک و اراضی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی گفت: با موافقت متولی آستان قدس ۱۰ هزار متر مربع زمین رایگان برای ساخت مدرسه در منطقه سیدی مشهد اختصاص یافت که خیران و آموزش و پرورش می‌توانند نسبت به تحویل زمین برای مدرسه‌سازی در آن اقدام کنند.
مرتضی حقیقی درخصوص زمین‌های بدون استفاده آستان قدس در شهر مشهد اظهار داشت: از پارسال برای ۲۳ قطعه زمین بزرگ مقیاس به مساحت ۶۴ هزار متر مربع که در جاهای مختلف شهر مشهد بود و بهره‌وری از آنها انجام نمی‌شد، پروانه ساختمانی اخذ شده که در یک برنامه سه ساله نسبت به واگذاری و مشارکت در ساخت آن اقدام شود.
وی با بیان اینکه اختصاص ۲۳ هکتار زمین برای احداث ۶ هزار واحد مسکونی در شهرک شهید رجایی از جمله اقدامات آستان قدس در حاشیه شهر است، افزود: یکی از آسیب‌هایی که در این مناطق وجود دارد این است که بیشتر اراضی فاقد سند و به صورت قولنامه‌ای است. تفاهمنامه‌ای با شهرداری تنظیم شد که متناسب با میزان بخشودگی که آستان قدس در این اراضی دارد، شهرداری نیز در حقوق خود تخفیف‌هایی قائل شود.
معاون املاک و اراضی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد: قرار بر این است که در پهنه‌های شهرکهای شهیدان رجایی، باهنر، مصطفی خمینی، شهرک شیرین و طرق، اراضی تصرفی تا
۷۰ درصد مشمول بخشودگی حق تقدیمی و ۳۰ درصد باقی مانده نیز طی اقساط ۱۰ ساله پرداخت شود. حتی برای سال اول هم به‌صورت مساعدتی اعلام کردیم که نیاز به پرداخت مبلغی نیست و هر زمان خواستند ملک را واگذار کنند پول موقوفه را بدهند و بهترین شرایط ایجاد شده تا افراد ساکن در این مناطق که سالیان سال، فاقد سند مالکیت بودند، نسبت به دریافت سند ملک خود اقدام کنند.
حقیقی اظهار داشت: به مناسبت دهه کرامت نیز که از ۱۵ خرداد آغاز می‌شود برای حمایت از کسب و کارها و فعالیت‌های تولیدی، تخفیفات مختلفی نسبت به بهره وران از موقوفات خواهیم داشت و مساعدت برای کشاورزان از دیگر اقدامات امور املاک و اراضی آستان قدس خواهد بود و با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی، کشاورزان می‌توانند نسبت به برخورداری از بخشودگی و معافیت از پرداخت اجاره درخواست بدهند تا بعد از بررسی کارشناسی از این معافیت بهره‌مند شوند.
معاون املاک و اراضی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی گفت: برای روستاهایی که تمام ۶ دانگ آنها وقفی است نیز برای سکونت و‌اشتغال جوانان در داخل روستا و جلوگیری از مهاجرت برنامه‌ریزی شده است. از جمله در روستای «حسین‌آباد جنگل»، ۲۰ هزار متر مربع زمین مسکونی را به امر سکونت جوانان روستا اختصاص دادیم که با شرایط مناسب و اقساط مناسب بتوانیم در اختیار آنها قرار دهیم.