kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۱۰۸
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۷

کوتاه از انتخابات


کدخدایی: شورای نگهبان کاملاً طبق قانون عمل می‌کند
سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان یک شخص واحد نیست و تصمیمات، خروجی کل شورا است؛ به این مکانیزم قانونی، نمی‌توان سلیقه گفت و اعضای شورا، برخی مستندات را قبول دارند و برخی قبول ندارند و رأی نمی‌دهند.
وی در نشستی با دانشجویان دانشگاه‌های تهران و فعالین رسانه‌ای پیرامون مسائل مطرح شده در چند وقت اخیر در مورد اسامی تأیید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان و اینکه آیا شورای نگهبان مسئله مشارکت را در فرآیند تأیید صلاحیت نامزد‌ها در نظر می‌گیرد؟ افزود: مشارکت پایین از جهت قانونی و حقوقی مشکلی ندارد و در قانون تحت این عنوان مسئله‌ای وجود ندارد. شورای نگهبان در جایگاه حقوقی و کاملاً طبق قانون عمل می‌کند و ممکن است در یکجا مشارکت بالا باشد و در یکجا پایین و این فرآیند طبیعی است. یک کنش سیاسی و اجتماعی به یک نهاد حقوقی به نام شورای نگهبان واگذار شده است و بنده معتقد هستم که باید یک مکانیزم دیگری برای این امر درنظر گرفته شود.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به اظهارات اخیر رئیس مجمع تشخیص گفت: درمورد صحبت‌های آقای آملی‌ لاریجانی، بنده صحبت‌هایی با ایشان داشته‌ام و نکاتی را متذکر شدم، ولی من مسئول صحبت‌های ایشان نیستم. در همه جلسات شورای نگهبان از مراجع امنیتی، گزارش‌هایی دریافت می‌شود و طبق آن، افراد مختلف بررسی می‌شوند، اما نظرات اعضاء متفاوت است و تحلیل‌های زیادی بر روی این مسئله وجود دارد.

تاکید رئیس ستاد انتخابات استان تهران بر بی‌طرفی مجریان انتخابات
شکرالله حسن بیگی صبح پنج‌شنبه در جلسه ستاد انتخابات استان تهران ویژه شهرستان‌های تهران، اسلامشهر، ری، شمیرانات و پردیس با بیان اینکه تاکنون ۲۵ جلسه ستاد انتخابات استان تهران برگزار شده اظهار داشت: تا امروز مسائل اجرایی مربوط به برگزاری انتخابات با هماهنگی‌های صورت گرفته و تلاش فرمانداران شهرستان‌های استان تهران به خوبی پیش رفته است.
وی با بیان اینکه با رعایت تمام ملاحظات و موارد مطرح شده ان‌شاءالله شاهد برگزاری انتخاباتی حداکثری و پرشور با رعایت کامل قوانین و مقررات خواهیم بود گفت: انتخابات بدون دغدغه با آموزش صحیح و مناسب مجریان امکان‌پذیر است که آموزش قوانین و روند انتخابات برای اعضای شعب از مهمترین شروط در انتخابات است که باید مورد توجه قرار گیرد.
حسن بیگی در ادامه با بیان اینکه انتخابات آبروی وزارت کشور است گفت: مجریان با رعایت ۲ اصل قانون‌گرایی و بی‌طرفی انتخاباتی سالم را در ۲۸ خرداد برگزار خواهند کرد.

بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره عملکرد شورای نگهبان
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دربیانیه‌ای تاکیدکرد: گرچه شورای محترم نگهبان در ایجاد زمینه‌های لازم برای مشارکت عموم مردم در انتخابات و فراهم‌کردن زمینه حضور افرادی مدیر و مدبر نقش مهمی دارد اما آنچه بیش از هرچیز باید از شورای نگهبان انتظار داشت عمل به مرّ قانون و توجه به رسالت اصلی‌اش می باشد، زیرا ایجاد شور و هیجان‌های انتخاباتی و افزایش مشارکت وظیفه مجموعه‌های دیگر نیز هست.
در این بیانیه تاکید شده است : با توجه به جایگاه قانونی شورای نگهبان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با در نظر گرفتن شرایط حساس کنونی جهان، انتظار است آنان که طی این روزها حملات و هجوم شدیدی علیه شورای نگهبان داشتند به خود آیند و با تکرار این حملات آب به آسیاب دشمنان انقلاب نریزند.

تلاش می‌کنیم لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب این هفته مشخص شود
مهدی چمران رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان تهران با اشاره به انتخاب اولیه 84 نفر از سوی مجمع عمومی این شورا برای حضور در لیست نهایی شورای ائتلاف برای شورای شهر تهران گفت: تلاش داریم تا لیست نهایی شورای ائتلاف در تهران را تا پایان هفته جمع‌بندی و نهایی کنیم.
وی با اشاره به انتخاب 84 نفر از کاندیدها در انتخابات مجازی مجمع عمومی تهران گفت: امروز جلسه‌ای را با این افراد برگزار کرده و نحوه و شرایط رأی‌آوری افراد به آنان توضیح داده شد و مسائلی پیرامون چگونگی ادامه همکاری این خانواده بزرگ بعد از نهایی شدن لیست 21 نفره مطرح گردید. لذا ما بر این باوریم که این تیم 84 نفره بعد از بسته شدن تیم می‌بایست همکاری‌های لازم را در بخش‌های علمی ادامه دهند و قطع همکاری صورت نگیرد.

مشارکت در انتخابات خنثی‌کننده همه نقشه‌های دشمن است
حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم در همایش بزرگ روحانیون شهرستان تبریز با موضوع انتخابات 1400 مشارکت حداکثری و انتخابی در امتداد خون شهدا با تاکید بر توجه روحانیون به توطئه‌های دشمنان و ترویج روح ناامیدی در جامعه اظهار داشت: باید به مردم امید صادق و متکی به واقعیت عینی داده شود.
وی با تاکید بر اینکه روحانیت در خنثی‌سازی این تهدیدات رسالت سنگینی دارند گفت: مشارکت در انتخابات خنثی‌کننده همه نقشه‌های دشمن علیه ملت ما است، آنها می‌خواهند با سیاه‌نمایی و ناامیدسازی و تاریک نشان دادن آینده مردم را نسبت به کشور خودشان مأیوس کنند که با نقش‌آفرینی روحانیت باز هم دشمنان ملت ناکام خواهند ماند.

انتقاد عضو حزب ندای ایرانیان از بیانیه جبهه اصلاحات
سعید نورمحمدی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با انتقاد از بیانیه ۱۷ عضو جبهه اصلاحات ایران مبنی بر عدم مشارکت فعال در انتخابات گفت:‌ حزب ندا با برخی گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب مذاکراتی مبنی بر عدم خروج و کناره‌گیری از عرصه انتخابات داشته است.
نورمحمدی درباره بیانیه اخیر جبهه اصلاحات ایران که در آن 17 حزب اصلاح‌طلب اعلام کردند که امکان مشارکت فعال در انتخابات برای جریان اصلاحات وجود ندارد، گفت: به هر حال هیچ یک از گزینه‌های جبهه اصلاحات نتوانستند به مرحله نهایی انتخابات برسند منتها اگر بنده بخواهم این تصمیم را نقد کنم، هنوز برای خالی کردن صحنه و اتخاذ موضعی انفعالی در قبال انتخابات زود است. چرا که سال 92 هم اتفاقات مشابهی روی داد و در آن زمان نیز برخی گروه‌های سیاسی در تلاش بودند تا با فشار آوردن به آقای خاتمی و هاشمی، آنها را مجاب کنند که عرصه انتخابات را تحریم کنند. ولی آقای خاتمی و هاشمی ایستادگی کردند و تعیین تکلیف نهایی را به روزهای بعد موکول کردند و نتیجه هم این شد که در نهایت گزینه مورد حمایت اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شد.

در هر شرایطی نباید با انتخابات و صندوق‌های رأی قهر کرد
محسن هاشمی رفسنجانی که در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم رد صلاحیت شد، گفت: امروز جامعه ما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، در شرایط ملتهب و نگران‌کننده‌ای است. وی افزود: سردار سلیمانی امانتدار حق مردم بود. حق انتخاب مردم، بزرگ‌ترین حق‌الناس است.
محسن هاشمی ادامه داد: به قول آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در هر شرایطی نباید با انتخابات و صندوق‌های رأی قهر کرد.