kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۰۹۷
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳

هشدار موشکی یمن به اشغالگری امارات در جزایر سقطری و میون

وزیر خارجه یمن ضمن اینکه به حکام ابوظبی توصیه کرد در محدوده مرزهای کشور امارات، اراضی و حکومت خود را حفظ کنند، هشدار داد که گدازه‌های آتش یمن به امارات خواهد رسید.

اخیرا خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که امارات در حال ساخت پایگاهی در جزیره میون در جنوب یمن و در باب المندب است. در واکنش به این خبر، «هشام شرف» وزیر خارجه یمن، تأکید کرد که اقدامات امارات در جزایر «سقطری» و «میون»، مخالف حقوق بین‌الملل است. شبکه خبری المیادین به نقل از شرف گزارش داد، در برابر این اقدامات غیر قانونی امارات، که در خاک و جزایر یمن صورت می‌گیرد، نمی‌توان سکوت کرد. وی ضمن هشدار به امارات، خطاب به مسئولان این کشور گفت: «اگر از خاک و جزایر ما خارج نشوید، به زودی گدازه‌های آتش به شما خواهد رسید». این وزیر یمنی تصریح کرد: «به حکام ابوظبی توصیه می‌کنیم در محدوده مرزهای کشور امارات، اراضی و حکومت خود را حفظ کنند.» شرف در پایان تأکید کرد، حکام ابوظبی باید بدانند که یمن خواهد توانست آنان را به مسیر درست بازگرداند.
«عبدالباری عطوان»، تحلیلگر ارشد جهان عرب، نیز نوشت:
« اوضاع در تنگه راهبردی باب المندب در حال وخیم شدن است و منتظر جرقه‌ای است تا جنگ منطقه‌ای بزرگی را شعله‌ور کند که امارات بزرگ‌ترین قربانی آن خواهد بود، اگر بحران را مهار نکند و از بلندپروازی‌هایش با احداث این پایگاه به شکل غیرقانونی در ورودی دریای سرخ دست برندارد. بر اساس اطلاعات رسیده، دستان انصارالله روی ماشه است تا اولین موشک را شلیک کند.»
امارات اخیرا در جزیره میون باند فرود جنگنده‌های نظامی و همچنین، تاسیسات نظامی احداث کرده است. ابوظبی در اواسط فوریه گذشته(بهمن ماه) پایگاه نظامی خود را از اریتره به جزیره میون منتقل کرده بود. پایگاهی که امارات سال ۲۰۱۵ در اریتره احداث کرده بود، شامل بندرگاه و فرودگاه بوده است. از این بندر وفرودگاه برای انتقال سلاح سنگین و نیروهای سودانی‌، که در جنگ علیه ملت یمن حضور داشته‌اند، استفاده می‌شده است. این در حالی است که قبایل یمن تأکید دارند که امارات با این اقدامات، در تلاش است پای رژیم صهیونیستی را به جزیره سقطری باز کند.