kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۰۸۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳

اصلاح‌طلبان شاید روی همتی اجماع کنند(خبر ویژه)

عضو جبهه اصلاحات گفت: دو نفر از اصلاح‌طلبان تایید شده‌اند و چه‌بسا کاندیدای حزب کارگزاران، آقای همتی باشد.

 


علی صوفی که سابقه وزارت در دولت اصلاحات و عضویت در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را دارد، به ایلنا گفت: در مرحله ثبت‌نام، اصلاح‌طلبان کاندیدایی معرفی نکردند، هرچند در مرحله اول مجمع عمومی جبهه اصلاحات با معرفی 10 نفر وارد فاز انتخابات شدند و آنها برنامه‌های خودشان را ارائه کردند اما به‌دلیل آنکه جبهه اصلاحات وارد مراحل بعدی نشد؛ یعنی رای‌گیری‌های لازم «یک‌سوم» و «دو‌سوم» را که نیاز داشت تا کاندیداها معرفی کنند انجام نداد، همه رفتند ثبت‌نام کردند تا بعد از تایید صلاحیت‌ها افراد ارزیابی شوند.
وی خاطرنشان کرد: در اصل جبهه اصلاحات کاندیدایی انتخاب نکرد؛ اما افرادی که ثبت‌نام کردند در جامعه به‌عنوان کاندیدای جریان اصلاحات معرفی شدند و این جریان به روال سابق خود برگشت و منتظر شد صلاحیت‌ها بررسی شود و بعد بین افرادی که تایید شدند، آن کسی که اقبال عمومی بیشتری دارد و در مناظرات و رقابت‌های انتخاباتی پیشتاز بود مورد حمایت مردم قرار گرفت را به‌عنوان گزینه نهایی معرفی کند.
صوفی گفت: در حال حاضر بین کسانی که معرفی شدند هنوز آقای همتی و مهرعلیزاده اصلاح‌طلب هستند. این دو نفر متعلق به جریان اصلاحات هستند، مخصوصا آقای همتی که عضو حزب کارگزاران است و به نظر نمی‌آید این حزب در حال حاضر از رد آقایان جهانگیری و هاشمی ناراحت باشد چه‌بسا که کاندیدای اصلی‌شان هم آقای همتی باشد.
وی با بیان اینکه همتی رئيس کل بانک مرکزی، و اعتدال و توسعه‌ای است، گفت در مورد رئیس کل بانک مرکزی باید گفت، حاکمیت و دولت از عملکردش راضی هستند و باید یادآوری کنم در آن دوره‌ای که نوسانات نرخ ارز و گرانی داشتیم، صداوسیما پوشش بسیار قوی از آقای همتی داشت و مرتب در بخش‌های خبری از وی دعوت می‌کرد و فضای رسانه ملی را در اختیار ایشان قرار می‌داد. آقای همتی کاندیدای مشترک حاکمیت و حزب اعتدال و توسعه و کارگزاران است.
وی ادامه داد: معتقدم هنوز بازی تمام نشده است و باید منتظر روزهای آتی باشیم، ای بسا کاندیدایی با حکم حکومتی برگردد و همچنین اصلاح‌طلبان را هم متقاعد کنند مانند سال 92 که از آقای روحانی حمایت کردند، از شخص دیگری در این دوره انتخابات حمایت کنند.
صوفی خاطرنشان کرد: درست است که آقای مهرعلیزاده هم اصلاح‌طلب است اما آن وفاقی که مشاهده می‌کنیم پشت‌پرده روی آقای همتی وجود دارد، روی ایشان نیست.
در همین حال، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران به ایلنا گفت: آقای همتی نیروی خوبی است، منتها ما نمی‌دانیم ایشان آمادگی ماندن در صحنه و کار کردن در این شرایط را دارد یا خیر؟ و این را باید بررسی کنیم. ما بر اساس اینکه ایشان به کارگزاران می‌آید یا نمی‌آید، در مورد آقای همتی بحث نمی‌کنیم.
وی افزود: ایشان عضو کارگزاران بوده و هیچ‌وقت هم استعفا نداده‌اند. اما برای ما مسئله اصلی بحث کشور، کارآمدی و حل مشکلات مردم است، باید ببینیم که ایشان در این زمینه چه اندازه می‌تواند کار کند و چه برنامه‌ کاری در این حوزه دارد. البته اصل این موضوع باید در جبهه اصلاح‌طلبان بررسی شود و بعد درباره آن اعلام نظر صورت گیرد.
در همین حال علی‌محمد نمازی عضو دیگر کارگزاران گفته است: نظر کرباسچی بر همتی است. او ویژگی‌های مناسبی دارد. نیرویی معتدل است که روحیه کار دارد و کمتر مشاهده شده که جنجال به پا کند. همتی با هماهنگی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان اقدام کرد.