kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳

مرغ در دولت روحانی 400 درصد گران شد(خبر ویژه)

قیمت مرغ رسماً در دولت روحانی بیش از 400 درصد گران شد.

 


به گزارش روزنامه جوان، مرغ ارزان‌ترین پروتئین گوشتی در کشور است که این روزها با 5000 تومان بیشتر از قیمت مصوب به فروش می‌رسد. قیمت مصوب مرغ در بازار 24 هزار و 900 تومان است که این روزها با قیمت حداقل 30 هزار تومان عرضه می‌شود. چندی پیش فروش مرغ قطعه‌بندی شده ممنوع شد و فروشندگان اجازه انجام این کار را نداشتند و پس از آزادسازی چند ماهی بازار در ثبات قرار داشت، اما اکنون در ویترین فروشگاه‌های عرضه مرغ، سینی‌های قطعه‌بندی شده قرار گرفته و مرغ کامل عرضه نمی‌کنند.
در طول هشت سال گذشته قیمت مرغ با افزایش 305 درصدی روبه‌رو شده، به طوری که در حال حاضر هر چند قیمت این محصول 24 هزار و 900 تومان در میادین به فروش می‌رسد، ولی بیشتر خرده‌فروشی‌ها آن را با نرخ نزدیک به 35 هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند.
در واقع در سال گذشته نیز با توجه به صف‌های گسترده خرید مرغ که به کمبود عرضه محصول برمی‌گشت، دولت برای کنترل بازار مجبور به تشکیل قرارگاه ساماندهی بازار مرغ شد و مجوز واردات 50 هزار تن مرغ را نیز صادر کرد؛ با این وجود به سختی توانست تعادل را به بازار برگرداند. تولیدکنندگان و مرغداران معتقدند این افزایش قیمت به دلیل نابسامانی بازار نهاده‌های دامی، میزان جوجه‌ریزی و کاهش تولید مرغ است که همین مسئله به طولانی‌تر شدن صف‌ها و سخت‌تر شدن دسترسی مردم به این ماده پروتئینی منجر شده است.
قیمت مصوب مرغ
قیمت مرغ در ابتدای دولت در سال 92 حدود 6000 و 150 تومان به ازای هر کیلوگرم بود که این رقم تا امروز با نرخ مصوب به 24 هزار و 900 تومان رسیده و حاکی از آن است که قیمت این محصول پروتئینی رشدی 400 درصدی را به خود دیده است.
روزنامه جوان نیز در گزارشی در همین باره نوشت قیمت مرغ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، به 35 هزار تومان رسیده است.
جوان بی‌توجهی دولت به هشدارهای مرغداران در خصوص افزایش مجدد قیمت مرغ و عدم کنترل و تنظیم بازار جوجه یکروزه باعث گرانی قیمت آن به 35 هزار تومان شد. به طوری که در چند روز گذشته مجدداً مرغ دولتی دوباره نایاب شد و متولیان تولید و بازار همچنان در سکوت به سر می‌برند.