kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۰۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱

اخبار ویژه

 

نیوزویک: متحدان ایران راه ضربه به اسرائیل را آموخته‌اند
یک مجله آمریکایی در تحلیل شکست اسرائیل در جنگ 12 روزه اخیر با مقاومت فلسطین نوشت: متحدان ایران در فلسطین، راه نفوذ به سپر موشکی گنبد آهنین را یاد گرفته‌اند.
مجله نیوزویک می‌نویسد: در حالی که چهارمین درگیری بزرگ اسرائیل در غزه ادامه داشت، نشانه‌های ناآرامی در دیگر نقاط در نزدیکی اسرائیل نیز آغاز شد. سامانه پیشرفته دفاعی گنبد آهنین اخیرا، موشک‌های شلیک‌شده از جنوب لبنان را رهگیری کرد. روز جمعه هم موشک‌ها از سوریه به اسرائیل رسیدند. پیامدهای این اتفاقات روشن بود: نیروهای مستقر در اطراف اسرائیل یادآوری کردند که ممکن است هر لحظه آنها نیز تصمیم به حمله بگیرند. در قدس اشغالی و کرانه باختری نیز فلسطینی‌ها در همبستگی با مبارزان غزه حملاتی انجام دادند که یک تحول نگران‌کننده دیگر برای اسرائیل محاصره‌شده در میان دشمنان بود.
اگرچه لبنان در دو جنگ از سه جنگ اصلی ائتلاف‌های عربی علیه اسرائیل از 1948 شرکت کرده، اما عمدتاً حزب‌الله و نه ارتش لبنان مسئولیت جنگ را برعهده داشته است. سخنگوی حزب‌الله اخیراً به نیوزویک گفته که این گروه از نزدیک حوادث در غزه را دنبال می‌کند، در حال حاضر تصور بر این است که حماس و جهاد اسلامی، خود توانایی جنگیدن دارند: «ما از آنها حمایت می‌کنیم، اما فکر نمی‌کنم که به ما نیاز داشته باشند. مبارزان مقاومت در فلسطین نیرو، موشک و توانایی کافی دارند.» حزب‌الله شلیک موشک از لبنان به سمت فلسطین را رد و گمانه‌زنی کرده موشک‌ها از اردوگاه پناهجویان فلسطینی رشیدیه در لبنان شلیک شده باشند.
منشأ موشک‌های شلیک شده از سوریه هنوز مشخص نیست، اما حماس از این اقدام همبستگی آشکار استقبال کرده است. سخنگوی این جنبش به نیوزویک گفت: «ما از هر گونه مقاومت در برابر اشغال اسرائیل در هر زمان و از هر کجا، استقبال می‌کنیم.» در سوریه، گروه‌های مختلف شبه نظامی از عراق، افغانستان و پاکستان با پشتیبانی ایران در برابر گروه‌های شورشی در سوریه فعالیت می‌کنند.
سخنگوی جنبش عراقی حزب‌الله النجبا که همسو با ایران است نیز گفت: «امروز، این نوار، این شهر کوچک (غزه) می‌تواند با گروه‌های موجود صهیونیستی روبرو شود و سرزمین اشغالی فلسطین را هدف بگیرد. اگر دیگر جبهه‌ها باز شوند، چه؟ اگر در میانه این درگیری‌ها جبهه سوریه و جولان باز شود، چه؟ اگر جبهه حزب‌الله و لبنان باز شود، چه؟ یا اگر جبهه مصر باز شود؟».

اگر برجام و توافق پاریس نبود صادرات برق داشتیم، نه خاموشی
فعالان فضای مجازی می‌گویند: اگر فعالیت‌های هسته‌ای در مقیاس صنعتی تعطیل نشده بود، الان صادرات برق داشتیم و نه خاموشی!
اعلام جداول قطعی برق در مناطق مختلف کشور موجب اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. کابران معتقدند این کمبود برق ناشی از عدم تن دادن به تولیدات جدید برقی و به‌خصوص برق هسته‌ای است. آنها اذعان دارند اگر دولت در سال‌های گذشته برق هسته‌ای را جدی‌تر پی می‌گرفت امروز نه تنها قطعی برق نداشتیم که حتی صادرات بیشتری نیز داشتیم. کاربران تاکید داشتند امروز کشور بیش از هر زمان دیگر خلأ کمبود برق را حس می‌کند و در این میان صنعت برق هسته‌ای باید با قدرت پیگیری شود. در ادامه روزنامه جوان گزیده‌ای از این واکنش‌ها را منتشر کرد!
* از قطعی برق کلافه شدید؟ بیش از 10/5 درصد از برق جهان توسط انرژی هسته‌ای تولید می‌شود. در آمریکا 20 درصد و در فرانسه 80 درصد. در ایران ما 2 درصد. چرا؟ چون چند سال پیش گروهی خواستند با قربانی کردن این علم تحریم‌ها را رفع کنند. رفع کردند؟ بی‌سوادی هم آمد پرسید مگه انرژی هسته‌ای به چه دردی می‌خوره؟
* اقتصاد هسته‌ای با برجام تعطیل شد. نیاز کشور به تولید برق هسته‌ای حرف سیاسی یه گروه خاص نیست بلکه نیاز اقتصادی کشور است. برق هسته‌ای هشت برابر ارزان‌تر از برق فسیلی است اما برای قرار دادن برق هسته‌ای در سبد انرژی یک کشور، ساختن تنها یک یا دو نیروگاه هسته‌ای اقتصادی و منطقی نیست.
* نیاز مبرم کشور به برق هسته‌ای شاید امروز بیشتر از هر زمان دیگری حس می‌شود.
* اگر هسته‌ای رو تعطیل نمی‌کردن الان صادرات برق داشتیم الان خاموشی برق داریم.
* سال‌ها وقت کشور تلف شد برای برجامی که نه تنها تحریم‌ها رو لغو نکرد بلکه ما رو از انواع پیشرفت‌ها بازداشت و حالا با کمبود برق هم مواجهیم. اسمشم میذارن عقلانیت.
#اصلاح_مصرف #برق_‌هسته_ای
* هیچ می‌دونستید رهبری 11 سال قبل پیش‌بینی کرده بودن اگر ایران در یک فرآیند 20 ساله وارد تولید برق هسته‌ای نشه مجبور به خاموشی و گدایی برق میشه؟! و حالا دولتی که شش سال قبل در این روند اخلال ایجاد کرد، دچار خاموشی شده و در آستانه گدایی برق هم قرار داره. #روحانی #برجام
* عدم توسعه نیروگاهی و جلوگیری از تولید برق هسته‌ای مساوی با خاموشی سراسری. رفاه مردم را گروگان مذاکره با غربی‌ها نکنیم.
* دقت کرده‌اید؟ غربی‌ها از یک طرف با توافق پاریس به ما می‌گویند پالایشگاه و نیروگاه نسازید و از طرف دیگر، با توافق برجام، دنبال آن هستند که به مدت 10-15 سال نتوانیم از فناوری هسته‌ای در مقیاس صنعتی بهره‌مند شویم و نتوانیم انرژی هسته‌ای تولید کنیم. مراد آنها از این «حصارکشی و خودتحریمی» چیست؟ می‌گویند منافع طبیعی و انسانی متنوع داشته باشید اما به عصر حجر برگردید و با محرومیت از منابع انرژی، در تاریکی غارها زندگی کنید! اگر هم چیزی احتیاج داشتید از ما التماس کنید، ما خواستیم به قیمت خون‌تان حساب می‌کنیم، اگر هم نخواستیم، نمی‌فروشیم! (مثلا همان کاری که درباره بنزین و سوخت 20 درصد و دارو و غذا کردند).
* اگر برنامه هسته‌ای به خاطر برجام، متوقف نشده بود و در مقیاس صنعتی پیشرفت کرده بودیم، حالا صادرکننده برق بودیم نه اینکه جدول‌های خاموشی و قطعی برق را بالا و پایین کنیم.

ایران در غزه و قدس از اسرائیل انتقام گرفت /ضرب شست ایران به اسرائیل در غزه و قدس
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: جمهوری اسلامی سالهاست که درگیر یک جنگ در سایه زمینی دریایی و هوایی با اسرائیل است. بدیهی است که این دور اخیر حمله حماس به اسرائیل، موجی از شادمانی را در میان مقامات ایرانی ایجاد کرد. تمام رسانه‌های جمهوری اسلامی و مفسران سیاسی آنها با غرور و افتخار بیان کردند که جمهوری اسلامی است که دارد سلاح و آموزش نظامی به جنگجویان فلسطینی می‌رساند تا اسرائیلی را داغان کند. جمهوری اسلامی، دهه‌های متوالی است که پشتیبان راسخ و محکم حماس است.
جمهوری اسلامی انواع کمک‌های مالی تسلیحاتی و تکنولوژی ساخت سلاح و مهمات را به حماس رسانده تا این گروه مسلح در ساخت زرادخانه راکت‌های پیشرفته‌ای که بتواند تا قلب اسرائیل را نشانه برود خودکفا بشود. البته در مورد نبرد اخیر اسرائیل - حماس، دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل ارزیابی‌شان این است که حماس خودش مستقلا تصمیم به جنگ گرفته است.
اسرائیل چند فقره خرابکاری علیه تاسیسات هسته‌ای ایران انجام داده است.مقامات ایران گفتند این اقدامات را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت و اسرائیل را تنبیه خواهند کرد. بخت با مقامات ایران یار شد. هزاران موشکی که رژیم به دست مقامات جنگ طلب غزه رسانده بودند، به سمت شهرهای اسرائیل پرتاب شد. انتقامی که ایرانی‌ها از آن صحبت می‌کردند در غزه صورت عینی به خود گرفت.
قیس قریشی تحلیلگر سیاسی که به وزارت خارجه ایران مشاوره می‌دهد در توییتر نوشت: «جنگ غزه، اسرائیل را از خواب غفلت بیدار کرد و به او فهماند که جنگ با ایران، یعنی شخم زده شدن اسرائیل».
مئیر جاودانفر تحلیلگر سیاسی در تل‌آویو می‌گوید: «مقامات ایران معتقدند توانمندی‌های نظامی که حماس آن را در جنگ تازه غزه به نمایش گذاشت، هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ بُرد موشک‌ها اسرائیل را به فکر فرو می‌برد و به او اجازه ندهد که باز هم به غزه حمله کند. ایران حملات موشکی به اسرائیل را استقرار مجدد نیروی بازدارندگی می‌نامد و آن را یک ضرب شصت به اسرائیل می‌داند تا به او بفهماند که در امان نخواهد بود.
«لیور حایات» سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل گفته که هیچ سند اطلاعاتی بدست نیامده است که ثابت کند ایران در بحران اخیر دست داشته است.
جمهوری اسلامی هیچوقت جزئیات راه‌ها و نحوه ارسال سلاح به پیکارگران فلسطینی را اعلام نمی‌کند. افراد مطلع می‌گویند این تهران است که برای حماس و جهاد اسلامی سلاح می‌فرستد. جهاد اسلامی یک گروه دیگر مسلح فلسطینی در نوار غزه است. ایران تکنولوژی و طراحی و آموزش ساخت زرادخانه راکت‌های پیشرفته‌ای که بردشان مناسب با هدف قرار دادن شهرهای اسرائیلی باشد را در اختیار گروه‌های حاضر در نوار غزه قرار داده است
«فابین هینتز» کارشناس متخصص در مسائل نظامی ایران در این باره شرح می‌دهد: «راکت‌هایی که به سمت شهرهای اسرائیل شلیک شد را پیشتر، ایران قطعات کلیدی‌اش را به غزه فرستاده و نحوه کاربردشان را هم به فلسطینی‌ها آموزش داده است. امروز فلسطینیان خودشان مواد اولیه لازم برای ساخت این تسلیحات را در داخل تولید می‌کنند و به مهارت لازم برای این مهم رسیده‌اند. این جنگجویان از متخصصان ایرانی یاد گرفته‌اند که چطور از لوله‌های آب برای ساخت این تجهیزات و تسلیحات استفاده کنند و چطور گلوله‌های عمل نکرده را برای ساخت و تکمیل توپخانه‌شان به خدمت بگیرند»
منتها مسئله این است که نوار غزه تحت محاصره زمینی - هوایی- دریایی است و کار ارسال سلاح و مهمات و راکت‌های ساخت ایران به این سرزمین بسیار کار سختی است. نقطه عطف این کار، قیام بهار عربی سال 2011 بود. بعد از ظهور آن قیام در جهان عرب، در یک فاصله زمانی کوتاه این فرصت بدست ایران افتاد تا از طریق تونل‌های زیرزمینی که غزه را به مصر وصل می‌کرد برای گروه‌های فلسطینی سلاح سنگین و اجزاء و قطعات لازم برای ساخت موشک بفرستد.
تندروها و محافظه‌کاران در ایران خشونت و درگیری در اسرائیل را هم که میان شهروندان یهود و عرب اسرائیل درگرفت، جشن گرفتند و آن را به حساب انتقام از اقدامات تروریستی اسرائیل می‌گذاشتند. مهدی نجاتی 43 ساله و مدیر یک پروژه صنعتی در تهران در اطاقی در کلاب هاوس می‌گوید: با هر موشکی که به اسرائیل شلیک می‌شود، بخشی از انتقام اقدامات تروریستی اسرائیل مثل ترور فخری‌زاده را می‌گیریم. مئیر جاودانفر در این باره شرح می‌دهد: مقامات ایرانی خوشحالند که دارد جای پای ایران در بالای سر اسرائیل محکم‌تر می‌شود. اما اسرائیل مثل گذشته همچون یک سد محکم ایستاده و اجازه نفوذ رژیم به داخل غزه را نخواهد داد. همین پشتیبانی ایدئولوژیک و نظامی جمهوری اسلامی از جنگجویان غزه است که در کنار سایر عوامل ریشه‌ای تا به امروز اجازه نداده صلح پایدار در منطقه برقرار بشود. او می‌افزاید «مقابله با جمهوری اسلامی، فقط یکی از چالش‌های اسرائیل در غزه است. چالش عظیم‌تر در بیت‌المقدس است که اسرائیل می‌تواند با اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه‌تری آن را حل و فصلش کند.

دولت روحانی رکورددار کاهش تولید برق هم شد
100 روز پایانی دولت در حالی با چالش قطع برق هزمان شده که اگر چرخ سانتریفیوژها از حرکت نمی‌افتاد و همچنان می‌چرخید، می‌شد بخش مهمی از این چالش را پیشگیری و علاج کرد.
روزنامه فرهیختگان در این زمینه در گزارشی نوشت: حدود 98 درصد از منابع تولید برق ایران از مواردی غیر از انرژی‌های تجدیدپذیر و اتمی تامین می‌شود. عدم تنوع منابع تامین برق کشور موجب شده، شاهد قطعی برق حتی در زمستان شویم، موضوعی که حالا با تکمیل زنجیره‌ بحران مدیریتی دولت روحانی، مشکلات عدیده‌ای را این روزها بر کشور تحمیل کرده است.
نکته قابل تامل این است که در سطح جهان کشورهای صاحب فناوری هسته‌ای و همچنین کشورهایی که بخشی از فناوری هسته‌ای را وارد کرده‌اند، برق هسته‌ای سهم بسیار قابل توجهی در سبد تامین برق کشورها دارد. بر این اساس در حالی در ایران سهم برق هسته‌ای در سبد برق کشور حدود 1/2 درصد است که این میزان در فرانسه نزدیک به 71 درصد، در اوکراین و اسلواکی هر کدام نزدیک به 54 درصد، در مجارستان حدود 49 درصد، در بلژیک نزدیک به 48 درصد و در مجموع بین 31 کشور، ایران رتبه 30 را با کمترین سهم برق هسته‌ای از کل تولید برق دارد.
این روزنامه می‌افزاید: چند اظهارنظر از رئيس‌جمهور را می‌خوانیم، کارنامه این دولت را هم در حوزه برق مرور می‌کنیم.
آقای روحانی 13 شهریورماه 1399، در مراسم بهره‌برداری از طرح‌‌های ملی وزارت نیرو گفت: در بخش آب و برق تلاش وسیعی به کار گرفته شده که ما از لحاظ استفاده از آب و برق بتوانیم ایران را با کشورهای دیگر حتی کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم. مردم در شهرها صد درصد و در روستاها نزدیک 99 درصد از برق استفاده می‌کنند.
23 شهریور 1399 آقای روحانی در سخرانی مجازی به مناسبت آغاز سال تحصیلی 1399-1400 دانشگاه‌ها گفت: «علت اعتماد مردم این است که می‌بینند برق‌شان در شرایط تحریم و در تابستان قطع نمی‌شود و وزارت نیرویی دارند که در طول هشت سال، 20 هزار مگاوات برق جدید برای کشور تولید می‌کند. برای اینکه می‌دانند آب‌شان در شرایط سخت کرونایی قطع نمی‌شود.
13 آذر 1399، رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت نیرو اظهار کرد: «یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم این بود که قطع برق نداشتیم یا قطع برق بسیار کم بوده است. به استناد گزارش روزنامه اطلاعات مورخ 19 اردیبهشت‌ماه سال 57 ظرفیت اسمی تولید برق نیروگاه‌های کشور چیزی حدود 2 هزار و 500 مگاوات برآورد شده است. بنابر آخرین اظهارات مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور باید تا پایان سال 99 به حدود 85 هزار مگاوات می‌رسید. این یعنی طی حدود 40 سال گذشته ظرفیت نیروگاه‌های تولید برق کشور حدودا 34 برابر شده است. اما با دقت‌نظر در آمارهای موجود و در نظر گرفتن سهم دولت‌های مختلف به خوبی مشخص می‌شود که دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ریاست روحانی، کمترین میزان توسعه را در زمینه تولید برق و توسعه نیروگاه‌ها داشته‌اند. رکورد بیشترین ظرفیت اسمی نصب‌شده نیروگاه‌های کشور در طول یک‌ سال در سال 1389 با اضافه شدن 4935 مگاوات به شبکه برق اختصاص دارد و کمترین ظرفیت هم مربوط به سال 94 با اضافه شدن 943 مگاوات است. در طول عمر دولت یازدهم و دوازدهم، ظرفیت اسمی اضافه شده نیروگاه‌های کشور به ترتیب 7487 مگاوات و 8572 مگاوات بوده است، در حالی که در طول دولت دهم ظرفیت اسمی اضافه‌شده نیروگاه‌های کشور 15 هزار و 997 مگاوات برآورد می‌شود که فقط این دولت به تنهایی به اندازه دو دولت یازدهم و دوازدهم به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کرده است. طبق آمار ترازنامه انرژی وزارت نیرو دولت روحانی در بین سه دولت قبلی رکورددار کاهش نرخ رشد تولید برق است، به‌طوری که به‌رغم افزایش شدید مصرف برق، نرخ رشد نیروگاه‌ها از 45 درصد به 17 درصد رسیده است.