kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۸۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴

اخبار ویژه

 

نه به آن ارزانی‌های شب انتخابات نه به این رها کردن قیمت‌ها!
یک روزنامه اصلاح‌طلب با نکوهش سوء مدیریت اقتصادی دولت، این مدیریت را ضد دعوت مردم به مشارکت در انتخابات توصیف کرد.
سردبیر آفتاب یزد در یادداشتی با عنوان «آقایان مسئول! مردم با گرانی پای صندوق نمی‌آیند» نوشت: می‌خواهم گریزی به بحث‌ها و تحلیل‌های داخل «تاکسی» بزنم! آنجا که تا قیمت کالایی کاهش پیدا می‌کرد و یا خبر گرانی فلان خدماتی تکذیب می‌شد آقای راننده و مسافرین متفق‌القول می‌گفتند چون شب انتخابات است فعلا گران نمی‌کنند و یا ارزان کردند تا مردم رای بدهند. عرض کردم بحث‌های داخل «تاکسی» ولی باید بپذیریم در عالم واقع نیز تا همین چند سال پیش چنین بود. یعنی همانطور که در شب انتخابات در عرصه‌های فرهنگی قدری مسئولان مهربان‌تر می‌شدند و در حوزه اقتصاد نیز سعی می‌شد قدری قیمت‌ها کنترل شود و اگر بناست کالایی و خدماتی گران شود موکول گردد به بعد از برگزاری انتخابات.
اما حالا چه؟! به لیست گرانی‌ها در چند روز اخیر توجه کنید. ثانیه به ثانیه قیمت کالاهای مختلف رو به افزایش است و کسی نیز پاسخگو نیست.
عرضم عطف به یکسری کالاهای خاص و یا فی‌المثل خودرو و مسکن نیست بلکه قیمت مایحتاج مردم این روزها به شدت و حدت رو به افزایش است و مسئولان مرتبط نیز یا توجیه می‌کنند و یا سکوت.
نکته مهم در این میان اینجاست طیف موسوم به اعتدالی که کلیددار دولت است و حامیان آنان که اصلاح‌طلبان هستند اتفاقا بیش از پیش باید نگران دلخوری جامعه در این باب باشند.
اعتدالیون و اصلاح‌طلبان حیات و ممات‌شان به طبقه متوسط و طیف خاکستری جامعه وصل است و اگر روزی روزگاری دلخوری و قهری رخ دهد دیگر در خواب باید صندلی‌های بهشت، بهارستان و پاستور را ببینند.
قصدم این نیست که دولت، مردم را شب انتخابات گول بزند بلکه نکته اینجاست دولت فعلی حتی در ظاهر و به صورت تصنعی نیز تلاشی برای کنترل گرانی انجام نمی‌دهد. ای کاش حداقل به حرمت دستور رئیس‌جمهور که تاکید داشت در سال جدید نباید کالایی و خدماتی گران شود قدری در این زمینه ملاحظه‌کاری رخ می‌داد.
اکنون در شرایطی که باید اخبار داغ انتخاباتی را پوشش دهیم و تحلیل کنیم هر روز با موج جدید اخبار گرانی و تورم روبرو هستیم. تولیدکننده‌های مواد غذایی و خدمات‌دهنده‌ها با بهانه و بی‌بهانه گران و گران می‌کنند و از دولت نیز صدایی برنمی‌خیزد. الحق و الانصاف خود را جای آن بازنشسته و کارگری بگذارید که حقوق ثابت دارد. آیا در او شوق و ذوقی برای مشارکت سیاسی باقی می‌ماند؟! بر فرض که هر شب 100 هزار نفر هم گرد یک کاندیدا در کلاب هاوس جمع کردید به منی که ماهیانه دریافتی‌ام کفاف یک وعده گوشت قرمز نمی‌دهد چه؟

دولت سود کرد اما بازار بورس را به‌هم ریخت
کارشناسان برخلاف نظر آقای روحانی معتقدند تصمیمات و دخالت‌های غیرکارشناسانه دولت، بازار بورس را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.
به گزارش روزنامه جام‌جم، آقای روحانی، رئيس‌جمهوری هفته گذشته در جلسات هیئت دولت اعلام کرد دولت از بازار سرمایه فقط حمایت کرده و دخالتی نداشته، اما کارشناسان بورس معتقدند این اظهارات به دور از واقعیت است و دولت در سال گذشته درآمدهای زیادی از طریق واگذاری سهام خود و همچنین اعطای کدبورسی کسب کرد تا بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند.
این در حالی است که رئیس‌جمهوری در 16 مرداد سال گذشته صریحا اعلام کرده مردم همه چیزشان را به بورس بسپارند اما کمتر از دو هفته پس از این اظهارنظر ریزش بازار سرمایه شروع شد و این روند ادامه داشت. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند آنچه در بازار سرمایه اتفاق افتاده هم به نفع دولت بوده و هم به نفع برخی سهامداران. اقداماتی هم که اکنون از بازار سرمایه می‌شود به نوعی برداشت از جیب همه مردم به نفع عده‌ای خاص است که این روند باید اصلاح شود.
جام‌جم همچنین از قول کارشناسان اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر دولت موجب رشد شاخص بورس شده اقدام غیرکارشناسی انجام داده اما اتفاقی که در واقع روی داده، انفعال دولت و وزارت اقتصاد در رشد افسارگسیخته بورس به تبع آن هجوم مردم به این بازار در قیمت‌های بسیار گران بوده است. دولت خواسته یا ناخواسته بخشی از سهام خود را در قله شاخص گران به مردم فروخته و موجب زیان بسیار گسترده مردم شده است. بیمه‌گری کلان، دعوت بی‌منطق مردم به بورس، انفعال و ضعف وزارت اقتصاد موجب رشد حباب شاخص در نیمه اول سال 99 شد و از سوی دیگر، سوءمدیریت و حمایت‌های غلط دولت از بازار سرمایه در نیمه دوم سال 99 هدررفت منابع عمومی را به‌دنبال داشت، حمایت‌هایی که ذی‌نفعان انگشت‌شمار داشت و موجبات زیان مضاعف مردم را
فراهم کرد.
پوشیده نیست که دولت سال گذشته درآمد زیادی از بازار سرمایه کسب کرد و بخشی از سهام دولتی به مردم واگذار شد. عرضه و تقاضا بهترین ملاک برای تعیین قیمت است و بازار سرمایه این موضوع را به خوبی درک کرده بود اما یک‌باره دولت با دخالت‌های مستقیم در بازار به نیتجه رسید که قیمت‌ها پایین است و یک‌باره تصمیماتی اتخاذ کرد که باعث به‌هم‌ریختگی بازار شد. دلیل اصلی این دخالت‌ هم جبران کسری دولت بود و از افزایش قیمت سهام نفع می‌برد.
دولت در بازار دو نقش دارد که یکی سیاست‌گذاری و دیگری نقش بازیگر به عنوان سهامدار است که در هر دوی اینها اتفاقاتی افتاد که خوب نبود. در بخش سیاست‌گذاری بازار سرمایه آماده این همه مهمان نبود و نرم‌افزار بازار سرمایه کم آورده بود. از سوی دیگر هزینه کارمزد معاملات حدود یک درصد است که نسبت به حجم بالای معاملات در سال گذشته رقم بسیار بالایی است.

استقراض از مردم یا تحمیل تورم به مردم؟!
آیا دولت، جیب مردم را هم جزو ردیف‌های بودجه‌ای خود حساب کرده است که وزیر اقتصاد می‌گوید به جای استقراض از بانک مرکزی، از مردم استقراض کردیم؟!
روزنامه جوان با طرح این سؤال نوشت: در حالی که طی هشت سال فعالیت دولت روحانی حجم نقدینگی از مرز 500 هزار میلیارد تومان به مرز 3 هزار و 700 هزار میلیارد تومان رسیده و این رشد حجم نقدینگی بدون رشد اقتصادی بوده و به همین دلیل تورم بسیاری از تعادل‌ها را در اقتصاد به هم زده، وزیر اقتصاد مدعی شد که دولت در این سال‌ها هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشته است. در سایه کوتاهی مراکز آماری در انتشار آمارهای اقتصادی هر روز روایت‌های جدید و ضد و نقیضی در رابطه با عملکرد مالی دولت منتشر می‌شود، اما افکار عمومی این موضوع را می‌فهمد که هزینه‌های معیشت به شدت بالا رفته است، به طور نمونه اگر مردم در سال‌های ابتدایی دهه 90 می‌توانستند به واسطه کمی پس‌انداز و قرض یک خانه در مناطق جنوبی شهر خود خریداری کنند، این امکان دیگر از آنها سلب شده است و حتی خرید خودرو نیز برای بسیاری از خانوارها امری غیرممکن است.
در هشت سال اخیر آنقدر حجم نقدینگی بالا رفت که 60 میلیون نفر از مرم سال گذشته از منظر مجلس مشمول اخذ یارانه معیشتی شناخته شدند.
دراین میان هر چند وزیر اقتصاد مدعی است دولت در این سال‌ها استقراضی از بانک مرکزی نداشته، اما چه دولت مستقیم از بانک مرکزی استقراض کند و چه از نظام بانکی و مالی استقراض کند و این منابع را باز نگرداند، نتیجه آن می‌شود که حجم نقدینگی بدون پشتوانه جهش می‌کند و آثار منفی این رویداد در زندگی مردم نمایان می‌شود، از این رو اگر دولت اثبات هم کند که از بانک مرکزی استقراض نداشته فرقی به حال مردم نمی‌کند.
برخی از تحلیلگران می‌گویند پایه پولی طی سه سال و نیم اخیر که تحریم‌ها بازگشت حدود صد درصد رشد کرده است، این رشد هم تورم ایجاد کرد و هم اینکه پول زیادی را در بازارها روانه کرد و دولت از سال 98 تا مرداد 99 این نقدینگی را به بازار سهام هدایت کرد، سپس این نقدینگی با افزایش عرضه سهام نصیب شرکت‌های حقوقی شد و به نظر می‌رسد این شرکت‌ها از مرداد ماه سال 99 خرید اوراق بدهی را کلید زدند.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه برای تأمین منابع بودجه سال 99 یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نشد، گفت: اوراق فروختیم و از مردم برای تأمین مالی استقراض کردیم.
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه همایش اقتصاد هوشمند در جمع خبرنگاران در مورد استقراض دولت از بانک مرکزی اظهار داشت: سال 99 از نظر تأمین مالی بحرانی‌ترین و موفق‌ترین سال بوده و از بودجه 571 هزار میلیارد تومانی فقط 12 هزار و 600 میلیارد تومان را از طریق فروش نفت تأمین کردیم. وزیر اقتصاد با بیان اینکه بدون یک ریال استقراض از بانک مرکزی توانستیم بودجه سال 99 را تأمین کنیم، گفت: به جای اینکه از بانک مرکزی قرض بگیریم،‌اوراق فروختیم و از مردم برای تأمین مالی استقراض کردیم. همچنین در بخش مالیات در سال گذشته تحقق 107 درصدی داشتیم.