kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۸۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۳
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

آن‌که از رأی نیاوردن ترامپ ناراحت شد حامی دولت بود، تحریف نکنید!

 

سرویس سیاسی -
روزنامه شرق گفت‌وگویی را با علی ربیعی، سخنگوی دولت در شماره دیروز خود منتشر کرد که حاوی نکات قابل تاملی است.
در ابتدای این مطلب شرق نوشته است: «انگار تا وقتی مذاکرات ادامه دارد، چوب پرس‌تی‌وی چرخ دیپلماسی را رها نمی‌کند. این بار سخنگوی دولت نیز وارد بحث شده است. شبکه انگلیسی‌زبان صداوسیما که از ابتدای مذاکرات وین در اواسط فروردین، در انتشار اخبار منفی به نقل از منابع آگاه مداومت داشته است...»
ماجرای اخبار و دولت یازدهم هم در نوع خود منحصر به فرد است. برای نمونه پرس تی وی خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها گفته‌اند نمی‌خواهند همه تحریم‌ها را لغو کنند. در این سو عراقچی به سرعت این خبر را تکذیب کرد که این تکذیب ماجرای طنزی را رقم زد. کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند در حالی که خبر مربوط به آمریکایی‌هاست و آنها این خبر را تکذیب نکرده‌اند چرا مقام ایرانی آن را تکذیب می‌کند؟! ماجرایی که شاید در تاریخ دیپلماسی کم نظیر باشد.
سخنگوی دولت به شرق گفته است: «جریان فکری در کشور که اعتقاد چندانی به شیوه‌های تعاملی با جهان را نداشتند، همواره در این سال‌ها با ادبیات مختلف این مخالفت را نشان می‌دهند. به نظرم تعامل با جهان به نوعی با فلسفه وجودی آنها مغایرت دارد. متأسفانه در دوران جنگ اقتصادی و رویارویی دولت با جنایت ترامپ ما همواره شاهد جهت‌گیری غلط بسیاری از افراد و جریان‌ها بودیم و گاهی بین حملات آنها و تخریب‌های بیرونی نمی‌توانیم تمایزی قائل شویم... حتی در موضع افراطی‌تر از عدم رأی‌آوری ترامپ برخی دچار نگرانی شدند. روی سخن من با این افراد نیست همه جریان‌ها، افراد و گرایش‌های سیاسی صاحب دیدگاه خود هستند و مردم درخصوص دیدگاه‌های آنها قضاوت خواهند کرد.»
کسی که از رای نیاوردن ترامپ ناراحت شد فائزه‌هاشمی بود که از قضا هم اصلاح‌طلب است و هم دختر کسی است که پدر معنوی دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود.
سخنان ربیعی به طرزی عجیب یادآور سخنان روحانی در جریان انتخابات 1396 است که گفت همه تحریم‌ها رفت!! و همچنین یادآور شد که جمعه می‌رود و شنبه [شنبه بدون تحریم] می‌آید!! روحانی در آن روز رقیبان خود را به عدم فهمیدن زبان دنیا و زبان مردم کشور خودمان متهم کرد.
رنگ‌بندی برجام، جدیدترین ترفند مدعیان اصلاحات
روزنامه آرمان دیروز در مطلبی نوشت: «خبرگزاری‌های خارجی معتقدند آخرین جلسه پنجمین جلسه‌ای است که احتمالا در همین هفته برگزار می‌شود و ایران هم در مورد این موضوع موافقت کرده است. در این میان تحریم‌ها را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: یک بخش اول، مربوط به تحریم‌های ناشی از شکست برجام است که بلافاصله برمی‌گردد که شامل مسئله فروش نفت و گاز و پتروشیمی و آزادشدن شبکه بانکی و دسترسی ایران به سوئیفت است. درمجموع تحریم‌های حاصل از شکست برجام قطعا برداشته خواهد شد. منتها دو نوع برجام دیگر که برجام زرد و قرمز است چون به موضوعات تروریسم و اقدامات حقوق بشری مربوط است فعلا برداشته نخواهد شد و به یک دوره جدیدی از مذاکرات منتقل می‌شود.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «به نظر می‌رسد بهترین کار همین است که گام به گام جلو برویم. یعنی به نسبت اینکه تعهداتمان را در برجام عملی خواهیم کرد و به تعهداتمان در غنی‌‌سازی برمی‌گردیم به حدود 5 درصد خواهیم رسید و برخی از سانتریفیوژها زیر نظر آژانس بین‌المللی هموار خواهد شد و بعد از آن باز وارد مذاکرات جدیدی خواهیم شد که مربوط به حقوق بشر، موشک‌ها، عدم دخالت ایران در کشورهای منطقه و کمک‌رسانی به گروه‌هایی که به‌زعم آنها تروریسم هستند، است.»
این روزنامه مدعی اصلاحات ادعا کرده که «برجام زرد و قرمز برداشته نخواهد شد»!؛ رنگ بندی برجام جدیدترین ترفند مدعیان اصلاحات برای بزک خسارت محض توافق هسته‌ای است.
پیش از این مقامات ارشد دولت روحانی در کنار مدعیان اصلاحات تاکید داشتند که به واسطه برجام تمامی تحریم‌های ضدایرانی بالمره لغو خواهد و نه تعلیق و به واسطه توافق هسته‌ای تحریم‌ها به تاریخ پیوسته است.
یکی از ترفندهای آمریکا در مسئله تحریم، عدم لغو تحریم‌ها با تغییر برچسب است. آمریکا چه به برجام برگردد و چه برنگردد، مسئله برجام نیست، مسئله اصلی لغو 1500 تحریم و راستی‌آزمایی این اقدام از سوی ایران است. اقدامی که دولت‌های آمریکا و از جمله دولت ‌‌ترامپ انجام داده‌اند، تغییر برچسب تحریم‌هاست.
یعنی تحریم‌هایی که اکنون به بهانه هسته‌ای اعمال شده، فردا با تغییر برچسب به بهانه موشکی و منطقه‌ای و حقوق بشر اعمال می‌شود و بر همین اساس تحریم‌ها در جای خود باقی مانده و فقط بهانه‌ها تغییر می‌کند.
قلمفرسایی مدعیان اصلاحات در باب دوم خرداد!
روزنامه اینترنتی همدلی در مطلبی با عنوان «روز جمهور» در وصف رخداد دوم خرداد 76 نوشت: «دوم خرداد شاید از این منظر روز پایه‌گذاری و تثبیت «رقابت» انتخاباتی در یک قرن پیش از خود بود. از مشروطه تا آن زمان به گواهی آمارها هیچ‌گاه ‌رئیس‌اجرایی کشور در رقابتی که از پیش نتیجه‌اش معلوم نباشد، انتخاب نشده بود. دوم خرداد انتخابات در ایران را چند سطح بالاتر برده بود تا با موازینی که از دموکراسی سراغ داریم خود را نزدیک‌تر کند. از آن زمان تا کنون هیچ انتخاباتی در میان خاطرجمعی یک جناح برگزار نشد، حتی جناحی که دولت را در اختیار دارد و می‌خواهد برای بار دوم هم انتخاب شود.»
لازم به ذکر است که اتفاقاً دوم خرداد 76، محصول هماهنگی مرکز بررسی‌های استراتژیک مرحوم‌هاشمی رفسنجانی با خاتمی وزیر ارشاد دهه 60 بود؛ برنامه‌ریزی که مرحوم‌هاشمی در نماز جمعه منتهی به انتخابات دوم خرداد، با ادبیات حمایتی از خاتمی از آن پرده برداشت و بعدها گفته شد تاج اصلاحات را‌ هاشمی بر سر خاتمی نهاد!