kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۷۸۰
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲
بر اساس اسناد فاش شده

آمریکا سال 1958 قصد حمله اتمی به چین را داشت

 

اسناد محرمانه‌ای که توسط یکی از تحلیل‌گران نظامی با عنوان «دنیل الزبرگ» منتشر شده، نشان می‌دهد، برنامه‌ریزان نظامی آمریکا در سال ۱۹۵۸ میلادی قصد داشتند به چین نیز مثل ژاپن، حمله‌ای اتمی انجام دهند!
اسناد محرمانه‌ای که توسط یکی از تحلیلگران نظامی سابق منتشر شده، نشان می‌دهند، برنامه‌ریزان نظامی آمریکا در سال ۱۹۵۸ میلادی برای حملات اتمی به چین با هدف حفاظت از تایوان در برابر حمله‌ای از جانب نیروهای کمونیست فشار می‌آوردند. به گزارش ایسنا از روزنامه «هندوستان تایمز»، این اسناد محرمانه که توسط «دنیل الزبرگ»، تحلیلگر نظامی سابق به صورت آنلاین منتشر شده، نشان می‌دهند، طراحان نظامی آمریکا همچنین تصور می‌کردند که جماهیر شوروی به چین کمک می‌کند و با تسلیحات اتمی تلافی خواهد کرد؛ بهایی که فرض می‌کردند ارزش پرداخت برای حفاظت از تایوان را دارد! طبق این گزارش، «الزبرگ» بخشی از این اسناد فوق سری درخصوص این بحران را که موقتا در سال ۱۹۷۵ از حالت طبقه‌بندی خارج شده بود، به صورت آنلاین منتشر کرده و روزنامه نیویورک تایمز هم برای نخستین بار آن را گزارش داده است. «الزبرگ» که در حال حاضر ۹۰ سال سن دارد، به خاطر افشاگری‌اش به رسانه‌ها در سال ۱۹۷۱ میلادی درباره یکی از اسناد فوق سری پنتاگون پیرامون جنگ ویتنام موسوم به «اوراق پنتاگون» معروف است.
نویسندگان این سند نوشته‌اند، ژنرال «ناتان تواینینگ»، رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا، در آن زمان صریحاً گفته بود که اگر حمله‌ای صورت گیرد، آمریکا از تسلیحات اتمی علیه پایگاه‌های هوایی چین استفاده می‌کند تا از یک کمپین حملات هوایی جلوگیری کند. در این سند با نقل قول از ژنرال تواینینگ آمده است: اگر این اقدام مانع حمله نشود آن وقت گزینه دیگری جز انجام حملات اتمی به عمق چین یعنی تا شانگهای وجود ندارد. در این رویداد، «دوایت آیزنهاور»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، تصمیم گرفت تا به تسلیحات مرسوم و رایج تکیه کند. گفتنی است، واشنگتن از سال ۱۹۷۹ میلادی پکن را به رسمیت شناخته اما روابط خود با تایپه را حفظ کرده و یکی از مهم‌ترین متحدانش محسوب می‌شود. در ماه‌های اخیر نیروی هوایی چین حملات خود به منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان را افزایش داده است و آمریکا نیز به طور مرتب تحت عنوان «آزادی دریانوردی» عملیات‌های خود را در راه آبی تنگه تایوان انجام می‌دهد؛ این‌ها نشان می‌دهد که اوضاع کنونی هم چندان مساعد نیست، گرچه احتمال یک نبرد هسته‌ای نزدیک به صفر است، اما وقوع درگیری نظامی نامحتمل نیست.