kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۷۵۶
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران:

لوازم خانگی قاچاق گارانتی ندارد

 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: لوازم خانگی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود به هیچ عنوان گارانتی ندارند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اکبر پازوکی، درباره لوازم خانگی قاچاق تصریح کرد: همچنان حجم ناچیزی از نیاز بازار لوازم خانگی کشور از طریق کالاهای خارجی و وارداتی تامین می‌شود که این کالاهای خارجی به دو دسته تقسیم می‌شوند.
وی افزود: دسته اول پس از اعمال ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور وارد شده‌اند که هیچ مشکلی درخصوص فروش آنها وجود ندارد و توسط شرکت‌های معتبر گارانتی‌های معتبر را دریافت می‌کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران ادامه داد: دسته دوم پس از اعمال ممنوعیت و به‌صورت قاچاق به کشور وارد شده‌اند که هیچ اعتباری برای آنها وجود ندارد ضمن اینکه خرید و فروش آنها ممنوع است. هیچ‌یک از کالاهایی که به‌صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند، گارانتی معتبر ندارد و نمی‌توانند داشته باشند.
وی با ذکر این مطلب که مردم باید توجه زیادی هنگام خرید لوازم خانگی قاچاق داشته باشند، تصریح کرد: مردم توجه داشته باشند که کد شناسه لوازم خانگی خارجی را قبل از خرید در سامانه جامع تجارت در بخش استعلام کالا وارد کرده و از قاچاق یا قانونی بودن آن اطمینان حاصل
کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران ابراز کرد: در صورتی که کالا قاچاق باشد، پس به هیچ عنوان گارانتی معتبر ندارد، اما برای اطمینان از گارانتی کالاهای داخلی، خریداران باید استعلام محصول موردنظر را پیش از خرید از اتحادیه بگیرند که این امر به‌صورت تلفنی نیز انجام
می‌شود.
گفتنی است بر اساس اظهارات فعالان صنف لوازم خانگی، گردش مالی قاچاق این نوع کالاها در حدود 200 میلیارد تومان است و این مسئله و نبود نظارت‌ها، موجب افزایش قاچاق لوازم خانگی شده است. از طرفی، برخی گفتند که قیمت لوازم خانگی ایرانی، گران‌تر از کالای قاچاق است که موجب گرایش مردم به این کالاها می‌شود. دولت باید به تولیدکنندگان یک فرصت چند ساله برای افزایش تولید و کاهش قیمت بدهد و در این مدت واردات را کنترل کرده و جلوی قاچاق را بگیرد تا ضمن حمایت از تولید داخلی، ماجرای عقب‌ماندگی صنعت خودرو به‌دلیل حمایت‌های بی‌پایان، در لوازم خانگی تکرار نشود.