kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷
روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه هشتاد و هشت- 12

حماسه 40 میلیونی مردم مخدوش نشود

 

ادامه بیانات رهبر انقلاب:
... امروز نظام اسلامى نشان دارد می‌دهد که مردم‏سالارىِ واقعى در او حکم‌فرما است. مردم مى‏آیند مى‏نشینند پاى صحبت نامزدهاى مختلف، گوش می‌کنند، بعد در حدود شاید 10 روز، 15 روز در خیابان‌ها مردم حضور فعّال دارند؛ این به نظر من خیلى مسئله‌ مهمّى است. این شب‌هاى متعدّدى که در خیابان‌هاى تهران و بعضى از شهرستان‌هاى دیگر مردم جمع می‌شدند، بعضى از این نامزد، بعضى از آن نامزد، حمایت می‌کردند، شعار می‌دادند و هیچ‌گونه درگیرى بین این‌ها وجود نداشت، ما باید به این افتخار بکنیم؛ این خیلى چیز مهمّى است. مردم ما اینند؛ اختلاف سلیقه هم دارند، نظرات مختلفى هم نسبت به نامزدهاى مختلف دارند، امّا با همدیگر هم کار می‌کنند. آقاى مهندس موسوى براى من نقل می‌کردند که توى یک خیابانى ایشان می‌رفته، یک ماشینى با ماشین ایشان همراه می‌شوند؛ آنها شروع می‌کنند یک حرفى را _ یک شعارى که علیه آقاى موسوى بوده _ با خنده گفتن. آقاى موسوى می‌گفت من هم خندیدم و بهشان دست تکان دادم و عبور کردم. خب این فضا، خیلى فضاى خوبى است؛ این فضا بعد از انتخابات نباید تبدیل بشود به فضاى خصومت و تقابل. عدّه‏اى این را می‌خواهند در جامعه تحقّق ببخشند. این خلاف واقع است. آن کسانى که اجتماع می‌کنند براى حمایت از یک نامزد، با آن کسانى که اجتماع می‌کنند براى حمایت از نامزد دیگر، هر دو ملّت ایران‌اند، گروه‏هایى از مردمند؛ ما باید با این دید نگاه کنیم؛ آرائى هم دارند؛ یک جمعى رأى به این دادند، یک جمعى رأى به آن داده‌اند. البتّه قاعده‌ مردم‏سالارى این است که اکثریّت بر اقلّیّت در مقام عمل تقدّم پیدا می‌کند؛ یعنى آن کسى که اکثریّت به او رأى دادند، او مسئولیّت را به عهده می‌گیرد. این قاعده‌ مردم‏سالارى است؛ امّا این به معناى ایجاد تزاحم و ایجاد تعارض و دشمنى نیست. با ایجاد دشمنى همه‏تان مقابله کنید؛ این مخصوص یک نامزد یا یک ستاد، یک مجموعه نیست؛ همه وظیفه دارند که با ایجاد نقار و دشمنى و کدورت مقابله کنند.
بله، ممکن است کسانى – همان‌طور که حالا آقایان هم ذکر کردید _ اشکالاتى و اعتراضاتى را بر مجارى گوناگون امور در انتخابات ثبت کرده باشند و اعتراض داشته باشند. خب راه‏هاى قانونى وجود دارد. رسیدگى به این‌ها حتماً باید انجام بگیرد. مواردى را آقایان ذکر کردید؛ من درخواست می‌کنم از آقایان مسئول در وزارت کشور و همچنین در شوراى نگهبان که به این موارد دقیقاً رسیدگى کنند. اگر چنانچه بعضى از اشکالات، مقتضىِ این است که پاره‌ای از صندوق‌ها بازشمارى بشود، اشکالى ندارد. حالا مثلاً یک مورد را آقایان ذکر کردند که آن شخص گفته که رأى فلان نامزد این تعداد است، بعد در شمارش تعداد دیگرى معرّفى شده؛ خیلى خب، کارى ندارد؛ صندوق‌هاى مورد اشکال را، یا به‌طور تصادفى تعدادى از صندوق‌ها را بازشمارى کنند؛ خودِ نمایندگان ستادها هم حضور داشته باشند؛ آنها هم باشند ببینند تا اطمینان کامل براى همه حاصل بشود. البتّه من خودم شخصاً در این انتخابات هم مثل همه‌ انتخابات‌هاى گذشته _ همه‏ شماها مسئولین هستید، بوده‏اید و ممشاى بنده را می‌دانید _ به مسئولین کشور، به وزارت کشور، به شوراى نگهبان، اعتماد کردم؛ درحالى‌که می‌دانید در موارد متعدّد، مسئولین از سلایق مختلف بودند، امّا من به مقام مسئولى که می‌شناسم و قاعده‌ کار او را می‌دانم اعتماد می‌کنم. در این نوبت هم همین‌جور است، من اعتماد می‌کنم؛ امّا این اعتماد من موجب نمی‌شود که اگر چنانچه شبهه‏اى در ذهن کسانى هست، این شبهه دنبال نشود و تعقیب نشود و بررسى نشود و حقیقت قضیّه آشکار نشود؛ نه، شبهات را برطرف کنید، منتها آن چیزى که از همه مهم‌تر است این است: همه سعى کنید وحدت ملّى و وحدت کشور را حفظ کنید؛ هرکسى به نحوى؛ هرکسى وظیفه‏اى دارد.
انتخابات مایه‌ افتخار ما است؛ 40 میلیون رأى شوخى نیست. این از بالاترین نصابى که ما تا حالا داشته‏ایم، مبالغ قابل‌توجّهى بیشتر است. این خیلى اهمّیّت دارد. بعد از 30 سال ملّت ما پابندی‌شان به نظام جمهورى اسلامى آن‌چنان است که این‌جور با شور و شوق وارد صحنه می‌شوند که خبرگزارى‏هاى خارجى از همان ساعات اوّل اعلام کردند _ ما خبرها را تعقیب می‌کردیم _ همه گفتند که این دفعه حضور مردم حضور فوق‏العاده‏اى است.
این را همه گفتند. حالا غیر از مشاهداتى که کسانى می‌رفتند رأى می‌دادند، مى‌آمدند براى ما نقل می‌کردند، خبرگزارى‏ها گفتند؛ در تعدادى از تلویزیون‌هاى بیگانه هم منعکس شد که مردم، حضورشان حضور جدّى و فعّال و متراکمى است؛ صفوف را نشان دادند. در بعضى از تلویزیون‌هاى خارجى مردم را که صف کشیده بودند نشان دادند. خب، این افتخارى است براى کشور؛ ما این را مخدوش نکنیم، این را خراب نکنیم، این مال مردم است. همین رأى‏دهندگان از دو طرف _ هم آن کسانى که رأى دادند به نامزد منتخب، هم آن کسانى که رأى ندادند به نامزد منتخب و به دیگرى رأى دادند که مجموعاً حدود 14 میلیون می‌شوند، همه‏ اینها _ در ایجاد این حماسه‌ بزرگ سهیم بودند. ما این وحدت را، این نگاه کلان را، این نگاه یکسان را فراموش نکنیم، این را از دست ملّت نگیریم؛ همه سهیمند. آن کسى که به آقاى دکتر احمدى‏نژاد رأى داده، او هم سهیم است؛ آن کسى که به آقاى مهندس موسوى رأى داده یا به آقاى کروبى رأى داده یا به آقاى رضایى رأى داده، آنها هم همه سهمیند در ایجاد این حماسه بزرگ و کشور مدیون آنها است و نظام حقیقتاً مدیون این حضور حماسى مردم است که آمدند از نظام خودشان که متعلّق به خودشان است، از انقلابى که متعلّق به خودشان است، دفاع کردند و این اقدام را کردند. نگاه اصلى باید این باشد...