kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۷۲۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸

بافت بزرگ‌ترین گلیم استان اردبیل در شهرستان نمین

 

بافت بزرگترین گلیم استان اردبیل در شهرستان نمین به پایان رسید و طی آیینی رونمایی شد.
این گلیم به متراژ ۲۴ متر مربع توسط بانوان بخش عنبران بافته شده است.
اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در آیین رونمایی از این گلیم شهرستان نمین را مهد صنایع دستی بویژه در گلیم‌بافی در سطح کشور ذکر و بیان کرد: هنر گلیم‌بافی بخش عنبران شهرستان نمین حتی در سطح جهان نیز شناخته شده است.
وی با تجلیل از بانوان زحمت کش فعال در زمینه گلیم بافی شهرستان نمین افزود: گلیم بافی از قدیمی‌ترین صنایع دستی هنرهای منطقه بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل هم شهر عنبران را مهد تولید گلیم در استان و دارای رتبه سوم تولید این بافتنی در کشور دانسته و افزود: در استان بیش از چهار هزار هنرمند در تولید گلیم مشغول فعالیت هستند و گلیم این شهر دارای نشان بین‌المللی کیفیت از یونسکو است.
نادر فلاحی ارزش ریالی صادرات گلیم از استان اردبیل را نزدیک به ۴۰ میلیارد ریال در سال اعلام کرده و افزود: مقصد صادرات این دست بافت از این استان را کشورهای اروپایی و آسیایی دانست.
به گفته او، ۳۰ درصد گلیم تولیدی شهر عنبران که دارای نقوش و اشکال منحصر بفرد است، صادر و ۷۰ درصد در بازارهای داخلی عرضه می‌شود و شهر عنبران به علت اشتهار به تولید گلیم، با پیگیری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان شهر ملی گلیم در ایران ثبت شده است.