kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۹۰۲
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
کارشناس بازار مسکن:

قیمت مسکن با لاکچری‌بازی یک اقلیت محض 7 برابر شد

یک کارشناس بازار مسکن گفت: یک اقلیت محض با راه‌اندازی مسابقه لاکچری‌بازی خانه، وسایل و خودرو لوکس، موجب هفت برابر شدن قیمت مسکن در برخی مناطق کلانشهرها شده است.





ابوالحسن میرعمادی در گفت‌وگو با ایسنا درباره رواج لاکچری بازی در یک طبقه خاص اظهار کرد: نوعی مسابقه لاکچری‌بازی در بعضی اقشار، به نجومی شدن قیمت مسکن در مناطق مرفه‌نشین کلانشهرها منجر شده است. به حدی اعیان‌بازی و لاکچری‌بازی در بین بعضی گروه‌های خانوادگی دیده می‌شود که خانه را شش تا هفت برابر قیمت واقعی آن خریداری می‌کنند و عین خیالشان هم نیست. این رفتارها، فاصله طبقاتی و اختلاف قیمت مسکن بین محله‌های جنوبی و شمالی را تشدید کرده که به لحاظ اجتماعی و اقتصادی بسیار خطرناک است.
این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: تا چند ماه قبل آپارتمان متری ۱۰۰ میلیون تومان، گران قیمت محسوب می‌شد اما حالا به حدود ۲۰۰ میلیون تومان رسیده و ظاهرا این روال قرار نیست متوقف شود. بعضی افراد یک خانه را با قیمت دهها میلیارد تومان می‌خرند تا به دوستانشان بگویند قیمت خانه ما اینقدر است و رضایت قلبی بیشتری در خود ایجاد کنند.
میرعمادی درباره پیش‌بینی بازار مسکن در سال جاری گفت: بجز مناطق شمالی که تکلیف‌شان مشخص است سال جاری در مناطق میانی و جنوبی، سال تعدیل قیمت مسکن خواهد بود؛ زیرا قیمت‌ها حباب‌گونه افزایش یافته و برای اینکه بازار به حدی از منطق برسد باید نرخ‌ها متعادل شود.
وی افزود: بی‌ثباتی اقتصاد باعث بلاتکلیفی فعالان اقتصادی شده و زندگی عادی بر پایه سرمایه‌گذاری سالم از بین رفته است. به طوری که فعالیت‌های مولد دچار مشکلات اساسی شده‌اند.
این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه هیچ تناسبی بین درآمد عمومی با قیمت خانه وجود ندارد گفت: دو راه پیش روی بازار مسکن است؛ یا قیمت‌ها ثابت می‌ماند و توان متقاضیان به تدریج به قیمت‌ها می‌رسد که طبیعتا بازار دیرتر به رونق خواهد رسید. یا اینکه قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و بازار زودتر رونق می‌گیرد. بجز این دو نمی‌توان گزاره دیگری برای بازار مسکن متصور بود.
لازم به یادآوری است، فروردین سال ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۲۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل سه و یک دهم درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 91 و هفت دهم درصد افزایش داشت. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل 2100 فقره بود که از کاهش ۶۰ درصدی نسبت به ماه گذشته و افزایش ۶۸ درصدی در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته حکایت دارد.
گفتنی است، ثروتمند بودن در اسلام، امری پذیرفته شده و گاه لازم است اما در این دین‌مبین، تکاثر و‌اشرافیت که حدی بالاتر از ثروتمند بودن است ممنوع شده، اما هر کسی با‌اشرافیت مخالفت می‌کند به کمونیسم متهم می‌شود، حال آنکه اسلام نه دین مساوات کمونیستی است و نه تکاثر سرمایه‌داری لیبرال. در ایران، ثروت دهک 10 که اقلیتی محض و بعضا نوکیسه هستند، چندین برابر 9 دهک دیگر است. این طبقه، همواره موجب بروز تبعیض و پمپاژ تورم به جامعه شده‌اند.