kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۸۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
ساکنان فرگوسن با پلیس درگیر شدند

سازمان ملل: سرکوب معترضان در آمریکا یادآور دوران آپارتاید است

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل سرکوب مردم در «فرگوسن» به دست نیروهای امنیتی آمریکا را یادآور خشونت‌های نژادی دوران آپارتاید آفریقای جنوبی دانست.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، «ناوی پیلای» گفت، آنچه در شهر فرگوسن ایالت «میسوری» ایالات متحده می‌گذرد، شبیه خشونت‌های نژادی دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی است. رژیم آپارتاید سیاست جداسازی سفیدپوستان و سیاهان را به اجرا می‌گذاشت و با سیاهان مانند حیوانات رفتار می‌کرد.
پیلای خواستار تحقیق در مورد ریشه‌های تبعیض‌نژادی در آمریکا شد و به خشونت‌های بی‌رحمانه در فرگوسن اعتراض کرد.
در پی قتل یک نوجوان سیاهپوست 18 ساله به دست پلیس سفیدپوست در فرگوسن، مردم این شهر حدود 30 هزار نفری علیه پلیس دست به تظاهرات آرام زدند. اما نیروهای امنیتی این تظاهرات را سرکوب کردند و کم‌کم اعتراضات علیه تبعیض‌های سیاسی و اجتماعی و به ویژه تبعیض‌نژادی سراسر ایالات متحده را فرا گرفت.
پیلای طی مصاحبه‌ای طولانی که در دفتر کارش در شهر ژنو انجام داد گفت: من استفاده از زور مفرط توسط پلیس را محکوم می‌کنم و خواستار احترام به حقوق معترضان هستم.
وی افزود: بگذارید جدا از این مسائل، بگویم که به عنوان شخصی که از آپارتاید آفریقای جنوبی می‌آید، تجربه‌ای طولانی در این دارم که نژادپرستی و تبعیض‌نژادی باعث پرورش خشونت و درگیری می‌شود. این صحنه‌ها برای من آشنا هستند و من داشتم با خودم فکر می‌کردم که در بخش های زیادی از مناطق آمریکا، آپارتاید در حال جان گرفتن است.
در همین حال، عفو بین‌الملل در اقدامی بی‌سابقه، گروه حقوق بشر خود را به شهر فرگوسن اعزام کرد.
در واکنش به اعتراضات خارجی، «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، حوادث فرگوسن یک مسئله داخلی است. وی مدعی شد: ما در مورد مشکلات داخلی خود صادقانه و شفاف عمل می‌کنیم.
در عرصه میدانی نیز در حالی که 11 روز از ماجرای قتل «مایکل براون» نوجوان سیاهپوست می‌گذرد، اعتراضات همچنان در فرگوسن ادامه دارد. نیروهای امنیتی مرتبا به خبرنگاران و فیلمبرداران و عکاسان می‌گویند، منطقه را ترک کنند، در غیر این صورت، بازداشت می‌شوند. تاکنون نیز تعداد نامشخصی از خبرنگاران بازداشت شده‌اند. روزنامه «واشنگتن‌پست» فاش کرد، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در تجهیز پلیس فرگوسن نقش اساسی دارد.
آخرین گزارش‌ها حاکی است، ساکنان خشمگین شهر فرگوسن سلاح به دست گرفته و به سوی نیروهای امنیتی تیراندازی کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، معترضان علاوه بر تیراندازی به سوی پلیس، تلاش کردند یک هلی‌کوپتر پلیس را نیز سرنگون کنند. در ارتباط با تلفات و زخمی‌های احتمالی این تیراندازی و پاسخ متقابل پلیس، گزارشی نرسیده است.
در پی وقوع این حادثه مقامات آمریکایی هرگونه پرواز بر فراز فرگوسن در کمتر از 900 متر ارتفاع را ممنوع کردند. علت این اقدام، جلوگیری از سقوط احتمالی هلی‌کوپتر و یا هواپیما بر اثر تیراندازی مردم است. فرگوسن حدود 30 هزار نفر جمعیت دارد.