kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۴۳۹
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵

کوتاه از انتخابات



استقبال مجمع تشخیص از تعیین محدوده سنی برای ریاست‌جمهوری
غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگویی در رابطه با «مصوبه جدید شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری» گفت: علت مخالفت هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه مجلس تحت عنوان اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری بر این اساس بود که سیاست‌های ابلاغی برای انتخابات در حیطه وظایف و اختیارات شورای نگهبان اعلام شده است و مجلس نمی‌تواند در حوزه اختصاصی شورای نگهبان در مورد انتخابات، دخالتی کند.
او ادامه داد: براساس سیاست‌های ابلاغی به شورای نگهبان، نهایتا این مصوبه توسط خود شورای نگهبان ابلاغ شد. شورای نگهبان حق اعلام حداقل سن برای کاندیداتوری را دارد و می‌تواند این محدوده سنی را مشخص کند. مصوبه جدید شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری کمک می‌کند کسانی که زیر این سن بودند و قصد ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری را داشتند دیگر ثبت‌نام نکنند. مجلس بنا داشت تا با تعیین حداقل سن در قانون، تعداد ثبت‌نامی‌ها را کاهش دهد اما این در شان قانون گذاری مجلس نبود و از این جهت هیئت عالی نظارت این طرح را رد کرد؛ تعیین محدوده سنی در شان شورای نگهبان است و حال که توسط شورای نگهبان ابلاغ شده استقبال می‌کنیم.
او درخصوص اینکه این مصوبه مغایرتی با اصل 115 قانون اساسی ندارد؟ گفت: این ابلاغیه هیچ مغایرتی با اصل 115 قانون اساسی ندارد زیرا تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و شورای نگهبان در تفسیر خود اینگونه دیده که کاندیداها باید حداقل 40 سال سن داشته باشند، این موضوع مطابق با قانون اساسی تلقی می‌شود.
با ابلاغیه جدید شورای نگهبان
چه کسانی از حضور در انتخابات ۱۴۰۰ بازماندند؟
بر اساس اصلاحیه اجرای قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، حداقل سن داوطلبان انتخابات را ۴۰ سال و حداکثر سن ۷۵ سال در هنگام ثبت‌نام تعیین شد. به عبارت دیگر، بر اساس ابلاغیه جدید چهره‌هایی مانند محمد جواد آذری جهرمی که متولد سال ۱۳۶۰ هستند یا محمد غرضی با ۷۹ سال سن از حضور در انتخابات ۱۴۰۰ منع خواهند شد.
انتقاد پورمحمدی به اعلام آمادگی دیرهنگام نامزدها
دبیر شورای وحدت اصولگرایان در توضیح فعالیت‌های شورا در انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کرد: از همه افرادی که به انحاء مختلف در انتخابات مطرح بودند؛ برنامه‌ای جدی داشتند و یا جریان‌های اجتماعی راغب به حضور آنها در انتخابات بودند دعوت شده است.
اعضای دفتر تحکیم وحدت در دومین نشست از سلسله نشست‌های انتخاباتی خود با احزاب، به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام پورمحمدی دبیر شورای وحدت اصولگرایان نشستند.
پورمحمدی در این نشست، اعلام آمادگی دیرهنگام نامزدها را آسیب زا عنوان کرد و اذعان داشت: من شخصا، این روش را نمی‌پسندم و این فضا را ناکارآمد می‌دانم. جریانات سیاسی و جریانات فعال اجتماعی باید از قبل برنامه و تیم خود را اعلام کنند؛ تا به برنامه‌های آنها فکر شود و نظراتشان در معرض نقد قرار گیرد. یک سری افراد برنامه‌شان را نگه داشته‌اند تا پشت تلویزیون ارائه دهند!
رقیب رئیسی در صورت کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰
وی درخصوص اینکه با احتمال حضور رئیسی در انتخابات، احتمالا چه کسی رقیب ایشان قرار می‌گیرد، گفت: به نظر می‌رسد تا الان، اجماع روی سید حسن خمینی بوده؛ بعد از انصراف ایشان تمایلی به ظریف پیدا کرده‌اند. اطلاع دقیقی ندارم که نظر فعلی اصلاح‌طلبان همچنان بر حضور ظریف در انتخابات است یا خیر. البته نفی این را هم نشنیده‌ام که کنار گذاشته شده یا بروز و ظهور جدیدی داشته باشد.
2 کاندیدای جدید ریاست‌جمهوری
ایرنا نوشت: مدیر دفتر نماینده حوزه مهریز در مجلس شورای اسلامی، از ورود این نماینده مجلس به انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد.
بنا به گفته نزدیکان محمدرضا صباغیان بافقی هدف از حضور وی در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری را مبارزه با رانت و فساد و جلوگیری از قانون‌گریزی بویژه برای مسئولین و تحقق عدالت در راستای حمایت از قشر مستضعف جامعه عنوان کرد.
محمدرضا صباغیان بافقی ۵۴ساله چهره سیاسی اصولگرا و نماینده حوزه انتخابیه مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم، در مجلس دوره دهم و مجلس دوره یازدهم است.
همچنین محمد خوش چهره، نماینده سابق مجلس و استاد اقتصاد دانشگاه تهران اعلام کاندیداتوری کرد.
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی:
انتخابات ریاست‌جمهوری رقابتی می‌شود

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره امکان شکل‌گیری یک انتخابات رقابتی و دو قطبی اظهار داشت: حتما انتخابات رقابتی می‌شود، ولی درباره وزن کاندیدای هر دو جناح نمی‌شود از هم‌اکنون سخن گفت. تا وقتی گزینه‌ها نهایی نشود نمی‌شود در این باره اظهار نظر کرد.
سعید محمد: مستقل آمدم
سعید محمد، داوطلب احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: باید سعی کنیم به سمت عدالت پیش برویم امری که امروز در کشور مغفول مانده است.
وی گفت: در کابینه آینده ما مبنا بر شایسته‌سالاری است و سعی داریم این اولویت شایسته‌سالاری را به سمت جوانان ببریم به‌ویژه اینکه بانوان هم باید الزاماً در این اولویت سهم داشته باشند.
محمد افزود: بنده به‌صورت مستقل وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شدم و هیچ‌گونه وابستگی و ارتباطی با هیچ جریان سیاسی ندارم و اتفاقاً دوای درد کشور را ایجاد یک هویت فراجناحی برای کشور می‌دانم.
ردصلاحیت نیمی از نامزدهای انتخابات شوراها توسط هیئت اجرایی
محسن پیرهادی، عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با‌اشاره به اینکه حدود 50 درصد رد صلاحیت داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر از سوی هیئت‌های اجرایی و نیم دیگر از جانب هیئت‌های نظارت شهرستان صورت گرفته، گفت: به طور دقیق‌تر 5082 نفر در هیئت اجرایی و 6318 توسط هیئت نظارت از مجموع 51197 داوطلب، ردصلاحیت شده‌اند از آنجا که این رد صلاحیت بر اساس گزارشات مستند و رسمی مراجع استعلامی بوده است عجیب است که برخی به جای انتقاد از عملکرد دولت در این میدان هدف انتقاداتشان را مجلس قرار داده‌اند.
وی پیرامون بیانیه هیئت نظارت، اظهار داشت: این متنی که منتشر شد، صرفا نظر شخصی بعضی از اعضای هیئت نظارت بود وگرنه چنانچه بیانیه‌ای بخواهد از سوی هیئت نظارت صادر شود، می‌بایست با نظر جمعی و هماهنگی باشد.
غوغاسالاری و آدرس غلط دادن برای تخریب مجلس
نماینده تهران در پاسخ به این شایعه که در روزهای اخیر زمزمه رد صلاحیت 80درصدی چهره‌ها و داوطلبان اصلاح‌طلب شوراهای شهر در بیشتر شهرهای کشور به گوش می‌رسد و گفته شده ردصلاحیتها در این دوره به گونه بی‌سابقه بوده که دست کم در 21 حوزه امکان رقابت وجود ندارد، اضافه کرد: متاسفانه برخی غوغاسالاری و آدرس غلط دادن را عامل ماندگاری خود در سیاست داخلی کشور می‌دانند و از هر روزنه‌ای برای این مقصود خود استفاده می‌کنند.
پیرهادی ادامه داد: عملکرد هیئت‌های اجرایی در بحث بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای شهر ازجمله این مصادیق است، منتقدان و بازماندگان به جای اینکه از روند و عملکرد هیئتهای اجرایی گلایه مند باشند انگشت اتهام را به سمت هیئت‌های نظارت نشانه گرفته‌اند و در سطح بالاتر آن، کلیت مجلس را زیر سؤال می‌برند.