kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۳۶۸
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵

پرسش و پاسخ در آموزه‌های علوی (4)(پرسش و پاسخ)



1- مردگان به ظاهر زنده
* شخصی از امام علی(ع) که در حال ایراد خطبه بودند سؤال کرد: یا امیرالمومنین! نشانه انسان یا مرده متحرک را که در میان زندگان است برای ما بیان فرمایید! حضرت در پاسخ فرمود: آری خداوند پیامبران را نوید
دهنده و بیم‌دهنده فرستاد. پس عده‌ای از مردم آنها را تصدیق و عده‌ای تکذیب کردند. تکذیب‌کنندگان با تصدیق‌کنندگان به جنگ برمی‌خیزند و خداوند تصدیق‌کنندگان را پیروز می‌گرداند. پس از مدتی پیامبران چشم از جهان فرو می‌بندند و در میان جانشینان و نسل‌های بعد از آنان افرادی هستند که در برابر زشت‌کاری با دست و زبان و دل اعتراض می‌کنند. (نهی از منکر می‌کنند) اینان همه خصلت‌های خوب را در خود جمع می‌کنند. بعضی دیگر در برابر زشتکاری با زبان و دل اعتراض می‌کنند و با دست خود به آن کاری ندارند که این خود دو خصلت خوب است که این عده به دست می‌آورند و خصلت دیگر را که برتر است از دست داده‌اند. عده‌ای منکر را در دل انکار می‌کنند و با دست و زبان خود کاری به آن ندارند. اینان دو خصلت ارزشمند از این سه خصلت را از دست داده‌اند و یکی را گرفتند. بعضی هم نه با زبان و نه با دست و نه با دل خویش به زشتکاری اعتراض نکردند. اینها مردگانی هستند که در میان زندگان زندگی می‌کنند! (کنزالعمال، حدیث 44216)
2- نابود نشدن بهشت و جهنم
* دیلمی از سلمان فارسی روایت کرده، گفت: «جاثلیق نصرانی» با صد نفر از نصاری حضور امیرالمومنین(ع) رسیدند. جاثلیق از آن حضرت سوال کرد که بر طبق مفاد آیه: «والارض جمیعا قبضته یوم‌القیمه والسموات مطوبات بیمینه» روز قیامت زمین در قبضه قدرت او و آسمان‌ها به هم پیچیده به دست او است. (زمر- 67)
آسمان‌ها که به هم پیچیده و زمین در قبضه قدرت او باشد پس بهشت و دوزخ که در آسمان و زمین است کجا می‌رود و چه می‌شود؟ امام علی(ع) در پاسخ کاغذی طلبید و در آن آیات بهشت و دوزخ را نوشته و به هم پیچیدند و به جاثلیق دادند و فرمودند: آیا این کاغذ به هم پیچیده نشده؟ عرض کرد: بلی! حضرت به او فرمود: باز کن. او کاغذ را باز کرد و امام علی(ع) فرمود: آیا آیات بهشت و جهنم بر اثر پیچیده شدن کاغذ به هم محو و نابود شد یا به حال اولی باقی است؟ عرض کرد: نابود نشده و باقی است. حضرت فرمود: قدرت پروردگار نیز چنین است. آسمان‌ها را که به هم بپیچید و زمین را در قبضه خود قرار دهد، بهشت و دوزخ از بین نخواهد رفت چنانچه بر اثر پیچیدن این کاغذ آیات بهشت و دوزخ از بین نرفت و محو و نابود نگردید. (تفسیر جامع، ج6، ص96)
3- معنای استرجاع
* امام علی(ع) به «اشعث ابن قیس کندی» در مرگ برادرش تسلیت گفت: اشعث استرجاع کرد (یعنی گفت: انا لله و انا الیه راجعون) (بقره- 156) امام علی(ع) فرمود: آیا می‌دانی معنای آن چیست؟ عرض کرد: خیر شما اوج و منتهای دانش هستید. آنگاه حضرت فرمود: اینکه می‌گویی: ما از خدائیم « انا لله» اقرار تو است به مالکیت و پادشاهی خدا و اینکه می‌گویی: « انا الیه راجعون» ما به سوی او باز می‌گردیم، اقرار تو است به فانی شدنت (تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص144)
4- حسنه بزرگ
* روزی « ابو عبدالله جدلی» به حضور امیرالمومنین علی(ع) رسید، بحث آن جمع پیرامون این آیه شریفه بود «من جاء بالحسنهًْ فله خیر منها و هم من قرع یومئذا منون» آنان که کار خوب به قیامت بیاورند، بهتر از آن نصیبشان می‌شود، و از وحشت روز قیامت در امان هستند(نمل-89)
حضرت علی(ع) به عبدالله فرمود: آیا می‌خواهی معنای آیه را برایت بگویم: او عرض کرد. بلی. آنگاه حضرت فرمود: منظور از حسنه معرفت و ولایت دوستی ما است و مراد و غرض از سیئه انکار ولایت و بغض و دشمنی ما اهل بیت می‌باشد(تفسیر جامع ج 5،ص 140)
ادامه دارد