kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۲۱۸
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶

تظاهرات، درگیری و سرکوب در سراسر اروپا همزمان با روز جهانی کارگر

همزمان با روز جهانی کارگر هزاران نفر در پایتخت‌های کشورهای اروپایی به خیابان‌ها ریختند و با پلیس درگیر شدند. نیروهای امنیتی نیز بسیاری از معترضان را سرکوب، مجروح و بازداشت کرده‌اند.

   
   سرویس خارجی-

امسال نیز مثل سال گذشته شیوع گسترده ویروس کرونا باعث نشد کارگران در سرتاسر اروپا همزمان با روز جهانی کارگر به خیابان‌ها نریزند. بر اساس گزارش‌ها روز شنبه به مناسبت روز کارگر در پایتخت‌های آلمان، فرانسه، بلژیک، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و... ترکیه تظاهرات برگزار شد و نیروهای پلیس با سرکوب و دستگیری معترضان جواب این اعتراضات را دادند.
به نوشته «دویچه وله»، معترضان در برلین پایتخت آلمان با پرتاب بطری، ترقه و سنگ به سمت نیروهای پلیس اعتراض خودشان را به مواضع دولت این کشور در قبال کارگران ابراز داشتند. بنابر اعلام پلیس برلین، 5 هزار نفر در تظاهرات روز کارگر پایتخت آلمان شرکت داشتند اما مسئولان برگزاری این تظاهرات با رد اعلامیه پلیس اعلام کرده‌اند حدود ۲۰ هزار نفر در این تظاهرات حاضر شده بودند. برخی منابع محلی در آلمان از قبیل روزنامه نگار روزنامه «تاگس اشپیگل» از بروز درگیری‌‍‌ میان نیروهای پلیس و معترضان در برلین خبر دادند. در برخی مناطق پایتخت آلمان، معترضان با آتش برپا کردن، آتش زدن سطل‌های زباله و بستن برخی جاده‌ها اعتراض خود را علیه مواضع دولت در قبال کارگران و وضعیت معیشت آنها ابراز کرده‌اند. دولت آلمان هم با اعزام پلیس ضد شورش و اعمال مقررات منع آمد و شد به تظاهرات روز کارگر پاسخ داد و معترضان را سرکوب کرد.
بازداشت ده‌ها معترض در فرانسه و ترکیه
طبق گزارش «دویچه وله»، تظاهرات روز جهانی کارگر در فرانسه و ترکیه هم خبرساز شده و نیروهای پلیس تعدادی از معترضان را دستگیر کرده‌اند. طبق این گزارش، هزاران فرانسوی از مناطق مختلف این کشور خود را به پاریس رسانده و در تظاهرات روز کارگر شرکت کردند. به گزارش دویچه وله، میان نیروهای پلیس فرانسه با معترضان «آنارشیست‌»  موسوم به «بلوک سیاه» درگیری‌ رخ داد و نیروهای امنیتی حداقل ۳۴ نفر از معترضان را دستگیر کرده‌اند. معترضان اقدام به شکستن شیشه‌ پنجره‌های برخی بانک‌ها، آتش زدن سطل‌های زباله و پرتاب اشیاء مختلف به سمت نیروهای پلیس کردند و نیروهای امنیتی هم با شلیک گاز اشک آور آنها را سرکوب کردند. مهم‌ترین سندیکای کارگری در فرانسه شمار شرکت کنندگان در تظاهرات اول می‌در این کشور را 170 هزار نفر اعلام کرده و یادآور شدند در پاریس 25 هزار نفر برای گرامیداشت روز کارگر به خیابان‌ها آمدند. به گزارش رسانه‌های محلی فرانسه، دو سندیکای عمده کارگری در این کشور یعنی «نیروی کارگران» و «کنفدراسیون عمومی کار» که از سال 2016 تاکنون هرگز همزمان در راهپیمایی‌های اول ماه مه شرکت نکرده بودند روز شنبه در کنار یکدیگر در راهپیمایی روز جهانی کار حضور یافتند.
300 تظاهرات فقط در فرانسه
وزارت کشور فرانسه می‌گوید در جریان ناآرامی‌ها و درگیری‌های روی داده طی تجمعات اعتراضی روز جهانی کارگر شش پلیس زخمی شده‌اند. بر اساس این گزارش، در جریان این تظاهرات همچنین 56 نفر در سراسر فرانسه توسط ماموران انتظامی و امنیتی دستگیر شده‌اند. بیش از 300 تظاهرات و راهپیمایی در شهرهای مختلف فرانسه از جمله لیون، نانت، لیل و تولوز برگزار شده است.
تظاهرات روز کارگر در اسلامبول نیز با واکنش نیروهای پلیس ترکیه مواجه شده است. خبرها حاکی است ۲۱۲ نفر از معترضان در اسلامبول و ۱۱ نفر در آنکارا دستگیر شده‌اند. مقام‌های دولت ترکیه با هشدار درباره همه گیری ویروس کرونا هرگونه برگزاری تظاهرات و تجمعات را ممنوع اعلام کرده بودند.
تظاهرات متفاوت درانگلیس
در لندن پایتخت انگلیس نیز تظاهرات روز جهانی کارگر همراه شد با اعتراضات گسترده علیه اختیارات جدید پلیس در سرکوب آزادی‌های مدنی. به گزارش فارس به نقل از گاردین هزاران معترض در لندن، پایتخت انگلیس شنبه بعد از ظهر علیرغم محدودیت‌های کرونایی علیه لایحه جدید به نفع  پلیس که موجب کاسته شدن از آزادی بیان می‌شود، تظاهرات کردند. شماری از هواداران جنبش‌های اجتماعی معترض به این لایحه حاضر در این تجمع گفتند که با دادن اختیارات به پلیس برای جلوگیری از اعتراض‌ها، محدودیت‌های قابل توجهی در آزادی بیان و آزادی اجتماعی ایجاد می‌شود.به نوشته گاردین این تظاهرات مسالمت‌آمیز بود. البته ماموران پلیس از نزدیک معترضان را زیرنظر داشتند، اما ظاهراً فردی دستگیر نشده است.در لایحه پیشنهادی برای افزایش اختیارات پلیس در انگلیس، قدرت سرکوب پلیس افزایش یافته است. از زمان ارائه این لایحه در مجلس انگلیس، اعتراض‌هایی به ویژه در جنوب غربی انگلیس شکل گرفت و کار به خشونت کشیده شد و برخی خودروهای نقلیه آتش زده شد. معترضان در انگلیس پلیس این کشور را به استفاده از شیوه‌های برخوردی سنگین متهم می‌کنند.
 وضعیت اسفناک کارگران در عربستان
بسیاری از فعالان و رسانه‌های بنگلادشی نیز از وضعیت دردناک کارگران این کشور در عربستان انتقاد کرده‌اند. مجله داخلی «نیو ایج بنگلادش» اعلام کرده کارگران بنگلادشی در عربستان تحت اخاذی، ناعدالتی، تجاوز جسمی و جنسی قرار دارند و قبل از اتمام قرارداد کارشان اخراج می‌شوند. این مجله در ادامه تاکید کرده گارگران بنگلادشی در عربستان، به ویژه زنان پس از سوءاستفاده جسمی کارفرمایان از آنها در بسیاری موارد مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند... با وجود شکایت بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی و فعالان حقوق بشری مداخله دولت سعودی در محکومیت چنین جنایتی دیده نمی‌شود درحالی‌که بسیاری از فعالان حقوق بشر مهاجر بنگلادشی تاکید می‌کنند که تعداد زیادی از زنان مهاجر که در خانه کار می‌کردند، قبل از پایان دوره قراردادشان با علائم مختلف آسیب دیدگی بر روی بدن خود به خانه بازگشته‌اند.
در میان مراجعینی که مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، برخی از آنها دست، پا و دندان شکسته و برخی قربانیان سوءاستفاده جنسی در عربستان بودند و این حوادث در حال افزایش است که نه مقامات بنگلادشی و نه دولت‌ سعودی اقدامی انجام نداده‌اند و حتی مقامات سعودی نیز سابقه تخلفات را ثبت نکردند.