kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۱۶۸
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳

رئیس‌جمهور چاد کشته شد




منابع خبری، عصر دیروز گزارش دادند که «ادریس دبی ایتنو» رئیس‌جمهور چاد بر اثر جراحت‌های وارد شده در جنگ با شورشیان این کشور کشته شده است.
بر اساس گزارش شبکه «اسکای نیوز»، ارتش چاد خبر کشته شدن رئیس‌جمهور این کشور را تأ‌یید کرده و تلویزیون رسمی این کشور نیز این خبر را رسما اعلام کرده است. خبرنگار شبکه «الجزیره» در این خصوص گزارش داده که رئیس‌جمهور چاد در درگیری با یک سری گروه‌های مسلح در این کشور دچار جراحت شده بوده و دیروز درگذشت.
به گزارش فارس، خبرگزاری «آناتولی» نیز به نقل از یکی از رسانه‌های محلی چاد خبر داده که پس از کشته شدن رئیس‌جمهور، پارلمان و دولت این کشور منحل شده و برای تشکیل شورای نظامی به ریاست «محمد ادریس دبی» پسر رئیس‌جمهور مقتول به مدت ۱۸ ماه اقداماتی صورت گرفته است.
روز دوشنبه، ارتش چاد اعلام کرده بود نیروهای این کشور در درگیری با گروه‌هایی شورشی بیش از ۳۰۰ تن از شورشیان را که از هشت روز پیش به این کشور نفوذ کرده بودند، در منطقه «زیکی» در اقلیم «کانم» در شمال این کشور کشته و در عین حال، پنج تن از نیروهای خود را نیز در این درگیری‌ها از دست داده است. خبر مرگ رئیس‌جمهور چاد در حالی اعلام شده که نتایج انتخابات اخیر این کشور نشان می‌دهد، «ادریس دبی»، برای ششمین دوره پیروز شده است. «دبی» ۶۸ ساله که در سال ۱۹۹۰ با یک شورش به قدرت رسید، در انتخابات ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین)- که توسط رهبران ارشد اپوزیسیون تحریم شده بود- ۷۹.۳ درصد آرا را به دست آورد. ژنرال «عزم برماندوا اگونا»، سخنگوی نیروهای مسلح چاد نیز گفته: «مرگ دبی یک روز پس از اعلام پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری در جریان بازدیدش از نیروهای ارتش در جبهه درگیری با شورشیان در شمال کشور روی داد».