kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۸۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

دولت بدون هماهنگی شورای قیمت‌گذاری قیمت گندم را تعیین کرد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم منطقی نیست، گفت: دولت در حال حاضر مخالف افزایش قیمت خرید تضمینی محصولاتی مانند گندم، سویا و کلزا است.



به گزارش خبرگزاری تسنیم از  گرگان ، رحمت‌اله نوروزی، در این باره اظهار داشت: به نظر می‌رسد قیمت هشت هزار تومان برای خرید گندم مناسب است و می‌تواند برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد.
وی افزود: قبل از عید با رئیس‌مجلس و وزیر جهاد کشاورزی صحبت‌هایی در این زمینه داشتیم و همچنین این موضوع را در کمیسیون نیز مطرح کرده و یک شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک طراحی کردیم. تصمیم بر این شد که قیمت گندم در دست دولت نباشد و با تشکیل شورایی که متشکل از دو نفر از کشاورزان، دو نفر از نظام مهندسی و همچنین نماینده‌هایی از کمیسیون کشاورزی و نماینده ملی حضور داشته باشند تا بتوانند قیمت مناسبی برای خرید گندم را انتخاب کنند.
وی گفت: تا الان دو جلسه درخصوص قیمت گذاری گندم برگزار شده است و امیدواریم در جلسه هفته آینده بتوانیم با بررسی قیمت خرید گندم در کشورهای همسایه به قیمت مناسبی درخصوص گندم برسیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشورهای همسایه از جمله عراق، گندم از کشاورزان به قیمت 10 هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود، ادامه داد: با توجه به هزینه‌های کاشت، داشت، برداشت و همچنین قیمت صعودی ادوات کشاورزی در دو ساله اخیر، قیمت چهار هزار تومانی برای کشاورز به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد.
نوروزی افزود: همچنین با توجه به میزان کم بارندگی‌ها در کشور و بخصوص در استان گلستان و خوزستان، امسال شاهد کاهش برداشت خواهیم بود و این امر باعث می‌شود که مجبور شویم حدود شش الی هشت تن گندم را با قیمت بالاتری از خارج وارد کنیم. همچنین کشاورزان نیز تمایلی ندارند تا گندم خود را با قیمت چهار هزار تومان به دولت تحویل دهند.
وی گفت: دولت سعی کند تا از افزایش قیمت گندم در شورای قیمت گذاری دفاع کند.