kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۵۰۲
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

غربی‌ها دنبال تنش‌زدایی بودند اما ما آنها را نا امید کردیم!



سرویس سیاسی-
روزنامه شرق روز گذشته در یادداشتی به قلم صادق زیباکلام از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «نه ایران خیلی صریح و قاطع گفته است که به دنبال «برجام ۱۴۰۰» نیست و نه آمریکا. برعکس و دست‌کم بسیاری از چهره‌ها و دست‌اندرکاران میانه‌روتر هر دو کشور از مذاکرات و حصول توافق استقبال می‌کنند. منتها هر کدام به دنبال تحقق رؤیاهای خود از مذاکرات و رسیدن به توافق هستند.»
بر خلاف اظهارات هدفمند نویسنده که به دنبال بستر‌سازی برای ویران کردن منافع ملی است ارکان نظام به صراحت گفته‌اند به دنبال برجام دیگری نیستند و اگر غرب به واقع دنبال رفع تنش است به همان برجامی که امضا کرده عمل کند.
 نویسنده سرمقاله شرق که سرسپردگی اش به آمریکا و اذناب آمریکا بر کسی پوشیده نیست در ادامه به طرز تاسف‌آوری به شیطان بزرگ ابراز ارادت کرده و کشورمان ایران را باعث تنش در برجام معرفی کرده؛ کاری که کمتر رسانه و تحلیل گران صاحب وجدان آمریکایی حتی انجام می‌دهد. چرا که برجام دارای مفادی است که به اقرار آژانش بین‌المللی انرژی اتمی ایران به همه آنها عمل کرده‌اما طیفی وطن فروش هستند که اصرار دارند مواردی که در برجام نیامده را (و از جمله حقوق مسلم هر کشوری است) به آن پیوند زده و ایران را سبب ساز تنش در برجام معرفی کنند؛ مواردی از قبیل توان دفاعی و موشکی کشور.
نویسنده آورده: «مشکل در انتظارات جدید واشنگتن و اروپایی‌هاست. انتظاراتی که در توافق برجام ۹۴ نیامده بودند. این انتظارات عبارت‌اند از: برنامه‌های موشکی، حضور به روایت غربی‌ها «نظامی» و به روایت جمهوری اسلامی «مستشاری» ایران در کشورهای دیگر و بالاخره روشن‌شدن تکلیف دو‌تابعیتی‌ها... پاسخ ایران به فهرست انتظارات غربی‌ها آن بوده که ایران صرفا حاضر است فعالیت‌های هسته‌ای‌اش محدود شود به چارچوب برجام ۹۴ و انتظارات دیگر غربی‌ها همچون برنامه‌های موشکی و... را خارج از چارچوب برجام می‌داند. یک دلیل اینکه این انتظارات در برجام قبلی نیامده بودند، آن بود که واشنگتن برجام را یک نقطه عطف در روابط میان ایران و غرب بعد از انقلاب تصور می‌کرد و امیدوار بود یا انتظار داشت که توافق هسته‌ای در حقیقت سرآغاز تنش‌زدایی میان ایران و غرب باشد. اما دست‌کم اوباما و برخی همکارانش چنین تصویر و تصوراتی داشتند و البته آن تصورات صرفا محدود به آمریکایی‌ها نمی‌شد.‌ ده‌ها شرکت بزرگ بین‌المللی غربی بالاخص در بخش انرژی به دنبال برجام راهی ایران شدند. اما همه آن انتظارات تصوراتی بیشتر نبود. آن‌قدرها طول نکشید که آشکار شد تنش‌زدایی مورد انتظار غرب تصوراتی بیشتر نبوده و ایران همچنان پایبند و مصر بر تداوم سیاست‌هایش است به ‌عبارت دیگر، برجام که برای غربی‌ها نوید یک دوران جدید با ایران را پدید آورده بود، به‌تدریج معلوم شد‌ رؤیایی بیش نبوده و همکاری ایران با غرب فقط محدود می‌شد به مسائل هسته‌ای و هیچ مورد دیگری را دربر نمی‌گرفت.»
نکته قابل تامل اینکه نویسنده اصرار دارد یا اینکه به او سفارش شده است که برجام را با عنوان برجام 1400 معرفی کند و به این طریق به بستر‌سازی و عادی ‌سازی شکل گیری برجامی دیگر کمک کند: «در مرحله بعدی ایران انتظار دارد ‌«برجام ۱۴۰۰» منجر به برداشته‌شدن تحریم‌ها، امکان ازسرگیری تجارت آزاد و بالاخره ازسرگیری صادرات نفت خام شود.»
بازی دوباره مدعیان اصلاحات با آرامش روانی مردم
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی به قلم عباس عبدی از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «مشكل اصلي مسئولان مبارزه با كرونا اين است كه اگر به جاي تمركز بر اين انتشار داده‌هاي نادرست كه دير يا زود حقيقت آنها آشكار مي‌شود، مي‌كوشيدند كه اطلاعات درستي در اختيار مردم قرار دهند، امروز وضع بهتري در ماجراي كرونا داشتيم. آنچه به عنوان يك ناظر متوجه نمي‌شوم، اين است كه اولا، پنهان‌كاري در آمار فوتي‌هاي كرونا ممكن نيست و خيلي سريع برملا خواهد شد و نتيجه آن آبروريزي است و دنيا هم فريب ارقام رسمي را نخواهد خورد. ثانيا، اين كار نه تنها هيچ سودي براي مقابله با كرونا ندارد، بلكه زيان‌بار هم هست و بخشي از پايين بودن حساسيت مردم نسبت به كرونا، ناشي از پايين‌تر اعلام شدن آمار رسمي است. به ويژه هنگامي كه اين آمار رسمي با داده‌هاي آمريكا، انگلستان، فرانسه و ايتاليا مقايسه مي‌شود، مردم گمان خواهند كرد كه وضع ما بهتر است، در حالي كه اصلا چنين نيست.»
گفتنی است این نخستین بار نیست که رسانه‌های اصلاح‌طلب با شایعه پراکنی به نام خبر و تحلیل‌های دروغ، سعی دارند مخاطبان خود را نسبت به وضعیت کشور، اقدامات مسئولان و آینده جامعه دچار تردید و بدبینی کنند. این موضوع در شرایط کنونی ایران نه تنها انسانی و منصفانه نیست بلکه با معیارهای حرفه‌ای رسانه‌‌ها هم همخوانی ندارد.
اتهام جعل آمار علیه مسئولان جمهوری اسلامی از سوی مدعیان اصلاحات در حالی وارد می‌شود که میزان شیوع کرونا و مرگ و میر در اثر آن به بحرانی فراگیر در جهان تبدیل شده است. آمارهای روزانه از تعداد مبتلایان هم نشان دهنده درگیری همه‌جانبه کشورهای حتی مدعی مانند آمریکا و انگلیس با این ویروس پیچیده است.
بار روانی تجزیه و تحلیل این میزان اطلاع‌رسانی غلط درباره موضوعی به مهمی سلامتی، استرس غیرقابل کنترلی بر جامعه وارد می‌کند که نتیجه آن افزایش بیماری‌های مختلف است.
از سوی دیگر سؤالی که مطرح می‌شود این است که مدعیان اصلاحات که این روزها به جای اقدام و عمل در میدان مقابله با کرونا، شبهه افکنی و بهانه جویی را پیشه خود ساخته‌اند طی یک سال و چند ماه گذشته برای مقابله با کرونا چه کار کرده‌اند؟
آیا کسی از آنان در میان گروه‌های جهادی که برای مقابله با کرونا به میدان آمده‌اند، حضور پیدا کرده و یا آنان را مورد حمایت و تشویق قرار‌داده است؟ آیا رسانه‌های آنان به مساجد و هیئت‌ها رفته‌اند و از قرارگاه‌های سپاه، ارتش و یا گروهای مردم نهادی که صبح و شب در حال تولید ماسک و مواد بهداشتی و ضد عفونی‌کننده در کارگاه‌ها هستند گزارشی تهیه کرده‌اند؟
مدعیان اصلاحات همچنان مشغول بزک FATF
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«بحث‌های جناحی داخلی درمورد اف‌ای‌تی اف دیر یا زود تمام و توسط ایران تصویب خواهد شد. اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان اف‌ای‌تی‌اف را پذیرفته‌اند و ایران هم نهایتا خواهد پذیرفت چون بدون اف‌ای‌تی‌اف، هیچ‌گاه روابط مالی و بانکی ایران با دنیا درسطح پایین هم ممکن نخواهد بود».
جریانی که خسارت محض برجام را به کشور تحمیل کرد، حالا با فرافکنی در پی تحمیل مجدد خسارت دیگری تحت عنوان FATF است.
با آنکه مقامات ارشد دولت تاکید کرده‌اند که تضمین نمی‌دهند که به واسطه اف‌ای تی اف مشکلات کشور رفع شود و علیرغم آنکه اجرای حدود 95 درصدی دستورات FATF از سوی دولت روحانی، نه تنها گشایشی در امور بانکی ایجاد نکرده، بلکه موجب التهابات در بازار ارز نیز شد، با این‌حال مدعیان اصلاحات همچنان مشغول بزک FATF هستند.
سازمان اف‌ای تی اف در گزارش رسمی خود صراحتا اعلام کرده که کارویژه‌اش، مسدودکردن مسیر دورزدن تحریم‌ها توسط ایران و به عبارتی هوشمند‌سازی تحریم‌های آمریکا علیه مردم کشورمان است.
دولتی‌ها و دعاوی پیشتر ابطال شده درباره FATF
روزنامه دولتی ایران دیروز گفت‌وگویی را با محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر کرد. وی درباره FATF مدعی شده است: « اگر کشورها عضو این نظام یا رعایت‌کننده این مجموعه قواعد شناخته نشوند، در فهرست کشورهای خاکستری یا سیاه نظام بانکداری جهانی قرار می‌گیرند، به این معنی که شورای بانکداری «اف.ای.تی.اف» این کشورها یا بانک‌های این کشورها را در زمره بانک‌هایی تعریف و تعیین می‌کند که این کشورها قوانین ذی ربط را تصویب نکردند و از نظر آنان  به این معنی است که این کشورها نظام بانکی شفاف ندارند. .. اگر ما در چنین شرایطی، مسیر دیگری برویم، غیر از مسیری که همه دنیا یا بیش از ۱۸۰ کشور به مسیر دیگری رفتند و به قاعده‌ای پیوستند، اگر ما از این مسیر نرویم، استثنا شویم و بگوییم ما یکی، این کار را نمی‌کنیم، نتیجه این خواهد بود که ما امکان همکاری بانکی با نظام جهانی را پیدا نمی‌کنیم... طی دوران گوناگون، وزرای مختلف، از آقای شمس الدین حسینی (در دولت آقای احمدی‌نژاد) تا آقای طیب نیا (در دولت آقای روحانی) برای پیوستن به «اف.ای.تی.اف» تلاش کردند.»
وزیر کار خبر ندارد که FATF بعد از امضا تفاهم نامه دولت روحانی با آن، بیانیه‌ای صادر و تصریح کرد که ایران تامین‌کننده مالی تروریست‌ها است.
ادعای انفکاک سیستم بانکی کشور از نظام مالی جهانی در صورت همکاری نکردن FATF نادرست است زیرا در شرایطی که ایران در لیست کذایی FATF قرار دارد و لوایح سی اف تی و پالرمو هم تصویب نشده است، به اذعان روزنامه دولتی ایران صادرات نفتی و غیر نفتی کشور افزایش یافته است.
ارگان دولت در هفته‌های گذشته از افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی کشور در برخی از بازارها خبر داد و تیتر زد: «موتور صادرات ایران روشن شد»
همچنین، در حالی‌که ایران در لیست کذایی FATF قرار دارد، طبق آمارهای مربوط به رویترز و بلومبرگ، فروش نفت ایران در سال جاری افزایش یافته و به یک و نیم میلیون بشکه در روز رسیده است. بنابراین، برخلاف ادعای فوق، همکاری با FATF موجب خودتحریمی، افشای اطلاعات مالی، اعمال تحریم‌های بیشتر و در نتیجه مضیقه‌های مالی گسترده‌تر شده است اما عدم همکاری با کارگروه ویژه اقدام مالی، با گشایش در تجارت خارجی و افزایش صادرات کشور همراه بوده است.
زنگنه، وزیر نفت گفته بود که هرچه نفت از کانال‌های غیررسمی ‌صادر کردیم، پولش را گرفتیم و فقط پول فروش نفت از کانال‌های رسمی ‌را دریافت نکردیم.
از سال 95 و پس از گذشت 5 سال همکاری در قالب اجرای 39 بند از 41 بند اکشن‌پلن مدنظر FATF (تعهداتی که دولت، مخفیانه به FATF داد) نه تنها در رویکرد FATF نسبت به ایران تغییر مثبتی رخ نداد، بلکه سخت‌گیری‌ها بیشتر شد.
صرافی‌های دور زننده تحریم با عمل به توصیه‌های FATF لو رفتند و بخشنامه‌های خائنانه در راستای عمل به FATF بانک‌ها را از همکاری با افراد حاضر در لیست تحریم‌های سازمان ملل، وزارت خزانه‌داری آمریکا و وزارت خارجه آمریکا منع کرد.
لازم به یادآوری است، مارشال بیلینگزلی، دستیار بخش تامین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا و رئیس‌سابق‌FATF، در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به سؤال نماینده کنگره آمریکا با این عنوان که ما چگونه باید فشارها بر حکومت و نهادهای مالی ایران را حفظ کنیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها نتوانند شکاف‌هایی برای دور زدن تحریم ایجاد کنند؟ گفته بود: باید مصرانه از آنها بخواهیم قوانین مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی لوایح مرتبط با FATF را در ایران تصویب کنند!
خوان زاراته، معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز گفته بود: برای قراردادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.
کار گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اسفند 97 با انتشار گزارشی صراحتاً اعلام کرد که اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل رسالت مقابله با ‌اشاعه تسلیحات کشتار جمعی خود تعریف کرده و با جدیت تمام در پی اجرای آن است.
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفته بود: «از شخص وزیر امور خارجه (محمد جواد ظریف) سؤال کردم و گفتم اگر جمهوری اسلامی ایران، همه تعهدات را بپذیرد آیا هیچ تضمینی وجود دارد که از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف خارج شود یا اتفاق دیگری رقم می‌خورد. ظریف گفت، خیر هیچ تضمین و تعهدی وجود ندارد.»
ادعای وزیر کار درباره شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت‌های نهم و دهم در حالی است که نامه وی به مجلس در زمان تصدی وزارت اقتصاد، درباره ضرورت تدوین «قانون مستقل داخلی مبارزه با تأمین مالی تروریسم» است نه تصویب کنوانسیون سی اف تی در چارچوب اجرای دیکته‌های FATF.