kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۴۷۹
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
لاریجانی در دیدار نخست‌وزیر کره جنوبی:

دولت کره هرچه سریع‌تر پول‌های بلوکه‌ ایران را آزاد کند

مشاور رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست‌وزیر کره جنوبی گفت: هرچه سریع‌تر منابع ما آزاد گردد تا خدای ناکرده در روابط دو کشور اثر سوء نگذارد.





چانگ سیه کیون، نخست‌وزیر کره جنوبی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان به تهران آمده است. وی با علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری، محمد باقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش فارس، لاریجانی در این دیدار ضمن خوش آمد گویی به نخست‌وزیر کره جنوبی، بر توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های گوناگون تاکید کرد.
وی همچنین درباره پولهای بلوکه شده در کره جنوبی خطاب به نخست‌وزیر این کشور اظهار داشت: منابع ما نزد بانک‌های کشور شما امانت بوده و دولت شما باید سعی کند نسبت به این موضوع امانت دار باشد.
مشاور رهبر معظم انقلاب خطاب به نخست‌وزیر کره جنوبی افزود: هرچه سریعتر منابع ما آزاد گردد تا خدای ناکرده در روابط دو کشور اثر سوء نگذارد.
نخست‌وزیر کره جنوبی نیز در این دیدار ضمن اظهار خرسندی از ملاقات با لاریجانی، قول داد در اسرع وقت راه‌حلی برای آزاد سازی منابع ایران توسط دولت کره پیدا کند. وی همچنین بر ضرورت توسعه روابط دراز مدت دو کشور در همه زمینه‌ها تاکید کرد.
قالیباف: منابع ارزی ایران فورا آزاد شود
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار با چانگ سیه کیون، نخست‌وزیر کره جنوبی با‌اشاره به اینکه مجموعه تحولات و شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کنونی نشان می‌­دهد قرن 21، قرن آسیاست، گفت: چند سال پیش در نشستی در استرالیا که شهرداران کشورهای آسیایی در آن حاضر بودند،‌اشاره کردم که چشم انداز این قرن متعلق به آسیاست و پس از گذشت حدود 13سال از آن زمان، اکنون این موضوع به روشنی مشخص شده است.
وی اظهار داشت: اگر سفیر شما در بازار تهران از مردم سؤال کند که رفتار کره جنوبی از سال 2018 تاکنون چطور بوده، متوجه می‌شود که این رفتار اصلا قابل قبول نیست و ذهنیت مردم نسبت به شما منفی است.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه ملت­‌های دنیا خصوصاً ملت متمدن و با فرهنگ ایران، دوستان خود را در روزهای سخت می‌شناسند، از اقدام بانک‌­های کره در مسدود کردن دسترسی ایران به منابع ارزی خود انتقاد کرد و افزود: انتظار ما از جنابعالی این است که راه­ حل­های فوری و عملی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ارائه و پول­های بلوکه ما آزاد شود.
قالیباف گفت: این انتظار مردم ایران از طرف کره جنوبی برآورده نشده است؛ حتی تجار که ارتباط مردمی خوبی با کره داشتند نیز از روال پیش آمده ناخرسند هستند.
ایران و کره جنوبی باید روابط خود را حفظ و مستحکم کنند
نخست‌وزیر کره جنوبی نیز در این دیدار گفت: ایران و کره جنوبی به عنوان دو کشور آسیایی باید روابط خود را حفظ و مستحکم کنند.
وی با‌اشاره به اینکه امروز از خیابان سئول در تهران عبور کرده، افزود: در سئول هم خیابانی به نام تهران وجود دارد که گران‌ترین خیابان کره محسوب می‌شود و شرکت­های فعال در عرصه دیجیتال همگی در آنجا فعالیت می‌کنند و هیچ اسم خارجی به غیر از تهران در سئول دیده نمی­‌شود.
نخست‌وزیر کره جنوبی گفت: امیدوارم دعوت رئیس‌مجلس کشورمان برای سفر به کره را بپذیرید زیرا این سفر می‌تواند آغاز روابط جدید دو کشور باشد و سبب حل مشکلات شود.
چانگ سیه کیون همچنین در نشست مشترک خبری با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: روابط دوستانه کره و ایران، طی نیم قرن گذشته به طور مداوم حتی در شرایط بحرانی مختلف ادامه داشته است اما اکنون با چالش روبرو است. من می‌خواستم عنوان کنم که سفرم به تهران یک اراده محکم کره جنوبی برای توسعه آینده‌نگری دوجانبه می‌باشد.
وی گفت: معتقدم از این به بعد باید تبادل در سطح بالا ادامه پیدا کند. این سفر باید باعث تقویت پایه‌های توسعه دو جانبه شود. بنابراین آقای جهانگیری را به کره دعوت کردم.
نخست‌وزیر کره جنوبی اظهار داشت: با آقای معاون اول، تبادل نظر سازنده‌ای در مورد تقویت همکاری‌های دو جانبه و موضوعات مختلف مورد علاقه دو طرف داشتم. اول از همه دو کشور تصمیم گرفتند زمینه‌های همکاری که در حال حاضر می‌توانند انجام دهد را بررسی کنند و آنها را بیشتر گسترش خواهیم داد.
چانگ سیه کیون گفت: همکاری با ایران و کشورهای مختلف برای حل و فصل دارایی‌های ایران در کره ادامه خواهد داشت.
نخست‌وزیر کره جنوبی: باید دارایی‌های ایران را
به سرعت بازگردانیم
به نوشته روزنامه کره هرالد نخست‌وزیر کره جنوبی به خبرنگاران همراه با خود گفت: باید به سرعت هفت میلیارد دلار پول مسدود شده ایران بازگردانده شده تا بن‌بست بین دو طرف حل شود.
وی گفت: من قبلاً گفته ام که این پول، پول ایران است و باید به صاحب آن برگردانده شود. بهتر است راهی پیدا شود و سریع این مبلغ را برگردانیم.
چانگ سیه کیون افزود: انجام این کار به نفع کره جنوبی است و باید برای غلبه بر محدودیت‌های مختلف تلاش شود.