kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۱۴۵
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹

خط و نشان مسکو برای کیف؛ جنگ در دونباس پایان اوکراین خواهد بود

دفتر ریاست جمهوری روسیه با لحنی تند، هشدار داد که بروز جنگ در «دونباسِ» اوکراین، به منزله آغازی برای نابودی اوکراین است.



چند روز پیش خبرهای تأیید نشده‌ای از حمله روسیه به اوکراین مطرح شد. این سخنان تأیید که نشد هیچ، رد هم شد. اما پس از آن، همچنان زد و خوردهای کلامی بین مسکو و کیف در جریان است.
دو کشوری که پس از تحولات سال 2014 در اوکراین و گردش به اروپای سیاستمداران اوکراینی، روابط‌شان پیچیده شده است. معاون دفتر ریاست جمهوری روسیه با لحنی تند، به رهبران غربگرای کیف هشدار داد که بروز جنگ در دونباس، شرق اوکراین، به منزله آغازی برای نابودی اوکراین است. «دیمیتری کوزاک» تأکید کرد، در صورت شعله‌ور شدن زبانه‌های جنگ در دونباس، روسیه مجبور است از اتباعش [در این منطقه] دفاع کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون دفتر ریاست جمهوری روسیه همچنین گفت، اتفاقات بعدی در گرو روند تحولات در این منطقه است، در شرایطی که حوادثی، چون آنچه که در سربرنیتسا رخ داد، به وقوع بپیوندد، بر اساس آنچه که رئیس‌جمهور روسیه گفته است، آن زمان مجبور خواهیم بود از ساکنان دونباس دفاع کنیم، نیرو‌های ما توانایی چنین ماموریتی را دارند، اما امیدواریم نیازی به این کار نباشد. البته، اتفاقات این منطقه به رفتار طرف مقابل ارتباط دارد. فرضیاتی در داخل اوکراین مطرح است و من هم آن را تایید می‌کنم. بر اساس این فرضیات، گفته می‌شود که آغاز عملیات نظامی در دونباس، به معنی آغازی برای نابودی اوکراین است. روسیه معتقد است، رفتار‌های خصمانه اوکراین شرایط را در خط تماس جنوب شرق این کشور پرتنش کرده است. در این زمینه «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، در تماسی تلفنی با «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان، برضرورت پایبندی مقامات اوکراین به توافقات مینسک، به ویژه ضرورت گفت‌وگو‌های مستقیم با جمهوری‌های «لوهانسک» و «دونتسک» و تعیین شرایط ویژه برای منطقه دونباس، تأکید کرد.
درگیری رؤسای جمهور روسیه و اوکراین
برخی تحلیلگران می‌گویند، در بحران اوکراین از همان آغاز، دست‌های آمریکا یا مزدوران این کشور دیده می‌شد. این کشور از همان اول، تلاش کرد تا از اهرم اوکراین برای فشار و چانه‌زنی علیه روسیه بهره‌برداری کند. اما بحران بین آمریکا و روسیه، تنها بر سر اوکراین نیست.
چند روز پیش «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، در پاسخ به این سؤال که آقای فکر می‌کند آقای پوتین «آدم کش» است؟ با جمله‌ای خارج از عرف دیپلماتیک گفت «اینطور فکر می‌کنم.» او همچنین گفت که در تماس با پوتین، در مورد پاسخ بالقوه آمریکا به دخالت ادعایی در انتخابات آمریکا، به او اخطار داده است. او همچنین گفت که پوتین بهای این کار را خواهد پرداخت و در پاسخ به این سؤال که این پیامدها چه خواهد بود؟ افزود: «به زودی خواهید دید.»
در مقابل، رئیس‌جمهور روسیه نیز در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی خود، برای وی آرزوی سلامتی و او را به مناظره عمومی دعوت کرد؛ پیشنهادی که کاخ سفید آن را نپذیرفت. بعد از این اظهارات توهین‌آمیز بایدن، ۲۷ سازمان ترقی‌خواه همراه بسیاری دیگر از ناظران، از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند که از بیان اظهارات بی‌ملاحظه در ارتباط با فدراسیون روسیه خودداری کند. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، این سخنان را که به تشدید تنش در روابط دو کشور منجر شد، سیاست واقعی یا عمل‌گرایی سیاسی توصیف کرد.
«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین، روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در مسکو، بعد از گزارش‌ها مبنی بر اینکه دولت آمریکا بررسی اطلاعاتی ادعای دخالت روسیه در انتخابات و حملات هکری به واشنگتن را کامل کرده و درصدد تنبیه مسکو است، گفت که کشورش برای بدترین سناریوها در روابط با آمریکا آمادگی دارد.
گفتنی است، چندی پیش‌اندیشکده «کارنگی» آمریکا طی گزارشی نوشته بود، بایدن روسیه را بزرگترین تهدید برای آمریکا می‌داند و معتقد است که روسیه سیاست تضعیف کشورها و نهادهای غربی مانند ناتو و اتحادیه اروپا و واژگونی نظم لیبرال غربی را دنبال می‎کند. این‌اندیشکده همچنین، پیش‌بینی کرده بود که چهار سال آینده برای روابط آمریکا و روسیه پرتلاطم خواهد بود. آمریکا برای اعمال یک نظم تک قطبی بر جهان تلاش می‌کند. اما، این ظرفیت برای واشنگتن وجود ندارد.