kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۰۴۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
یک تولیدکننده:

رانت ۵۶۰ هزار تومانی در هر تن سیمان به جیب دلالان می‌رود

یک تولیدکننده سیمان گفت: قیمت هر تن سیمان در بازار۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود اما کارخانجات مکلفند این سیمان را به قیمت حدود ۳۴۰ هزار تومان بفروشند.



 ابراهیم غلام زاده در گفت و‌ گو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به چالش‌های تولید سیمان، تصریح کرد: بزرگ‌ترین چالش صنعت سیمان، قیمت آن است که سالهاست سرکوب شده و توجیه اقتصادی این صنعت را از بین برده است. در حالی که قیمت سیمان در بازار بین 700 تا 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود کارخانجات مکلفند این سیمان را به قیمت حدود 340 هزار تومان بفروشند و سود مابین آن که در حدود 560 هزار تومان می‌شود نصیب واسطه‌ها و دلالان می‌شود و این صنعت عظیم از این سود بی‌بهره مانده است.
وی افزود: مجلس شعار حمایت از محرومین و جلوگیری از افزایش قیمت مسکن می‌دهد، در همان حالی که مصوبه‌ای را تصویب می‌کند که به افزایش قیمت سیمان و مصنوعات سیمانی و نهایتا مسکن مواجه خواهد شد و انجمن سیمان کشور هم حضور ندارد تا از حق این صنعت دفاع کند.
این تولیدکننده سیمان با بیان اینکه مجلس مصوبه‌ای در قانون بودجه سال 1400 به تصویب رسانده که قیمت گاز کارخانجات سیمان را سه برابر خواهد کرد، اظهارداشت: از طرفی، در حالی که انجمن سیمان کشور دوره مدیریتش تمام شده و انتخاباتش را نیز به بهانه کرونا لغو کرده و درگیر کارهای سیاسی برای انتخاب مجددشان هستند، صنعت سیمان با چالش‌های متعددی مواجه هست.
گفتنی است، میزان تولید سیمان در شش ماهه نخست امسال افزون بر ۳۵ میلیون و ۶۳۹ هزار تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش بیش از 14 درصدی را نشان می‌دهد. حدود 30 میلیون تن از تولید سیمان در داخل مصرف می‌شود که بر اساس گفته‌های این تولیدکننده نزدیک به 17 هزار میلیارد تومان رانت نصیب دلالان می‌کند. گمرک ایران در شهریورماه امسال اعلام کرد: کشورمان در پنج ماه نخست سال 99 اقدام به صادرات پنج میلیون و۸۴۷ هزار و ۲۰۱ تن انواع سیمان به ارزش بیش از ۱۲۷ میلیون و ۹۹۰ دلار به ۲۸ کشور جهان کرد. عراق، کویت و افغانستان بیشترین میزان واردات سیمان ایران را به خود اختصاص دادند. ضمن اینکه نزدیک به نیمی از ۹۶ خط تولید فعال در ۷۴ کارخانه سیمان کشور عمر کمتر از ۱۰ سال دارد.