kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۷۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳
خطیب‌زاده:

چین 250 هزار دوز واکسن سینوفارم به ایران اهدا کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه از اهدای ۲۵۰ هزار دوز واکسن ساخت چین به کشورمان خبر داد که قرار است به ایران تحویل داده شود.



سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: آمریکا نه تنها از برجام خارج شد بلکه از این ساختمان خارج شده و در مسیر آن هم تله‌گذاری کرده است که نه کسی باقی بماند و نه کسی از مزایای آن استفاده کند. مسیر برگشت مشخص است، آنها  ابتدا باید تعهدات خود در برجام را اجرا کنند تا وارد این ساختمان شوند و بعد باید آن تله‌ها یعنی تحریم‌ها را بردارند تا بتوانند وارد اتاق برجام شوند.
خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال مذاکره درباره مسائل موشکی، گفت: ما درخصوص امنیت ملی و توان دفاعی کشور با کسی مذاکره و مصالحه نمی‌کنیم.
وی درباره اینکه آیا آمریکا می‌تواند ساده به برجام برگردد؟ خاطرنشان کرد: آمریکا یکجانبه خارج شد ولی بازگشت آن به خاطر اینکه این خروج متضمن بسیاری از ابعاد و مسئولیت‌های حقوقی است، به سادگی اتفاق نمی‌افتد. ما پیش‌شرطی برای رفع تحریم‌ها نداریم ولی رفع تحریم‌ها مسیر بازگشت آمریکا به برجام است.
وضعیت ایرانیان زندانی در آمریکا ناگوار است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات جک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ارتباط با مذاکرات ایران و آمریکا درخصوص زندانیان، اظهار داشت: همواره وضعیت ایرانیان زندانی در آمریکا از اولویت‌های ایران بوده و بسیاری از زندانیان ما در وضعیت ناگواری در زندان‌های آمریکا قرار دارند و به صورت خاص مورد ظلم قرار گرفته‌اند.
خطیب‌زاده ادامه داد: متأسفانه استاد ایرانی را به بهانه‌های واهی دستبند و پابند می‌زنند و بدون دلیل در زندان نگهداری می‌کنند، دولت ایران نمی‌تواند شاهد این ظلم آشکار درخصوص اتباع خودش باشد. اینها میراث شومی است که دولت قبلی برای دولت فعلی گذاشته و هنوز شاهد فاصله گرفتن از این میراث شوم نبودیم. البته پیام‌هایی از سوی سفارت سوئیس و برخی وزرای خارجه گفته شد که ما پاسخ خود را از همان طریق دادیم.
دام‌افکنی در روابط ایران و عراق
 خیلی مشکوک است
وی در باره اتهاماتی که برخی به ایران در پی حملات به نیروهای آمریکایی‌ در عراق می‌زنند، افزود: من همان زمان که بعضی این اتهامات را مطرح کردند، بلافاصله گفتیم و می‌گوییم که این گونه دام‌افکنی در روابط ایران و عراق خیلی مشکوک است و ضمن اینکه صلح و ثبات را در عراق به خطر می‌اندازد، نشان از سناریوهایی است که برای ثبات منطقه خوب نیست.
مذاکره با طالبان
با اطلاع دولت افغانستان انجام شد
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رایزنی‌های طالبان در تهران و اینکه چرا آن گفت‌وگوها نتوانسته از میزان خشونت در افغانستان بکاهد، گفت: سفر هیئت طالبان به تهران از پیش تعیین شده و با اطلاع دولت افغانستان و با دستورکار مشخصی درباره پیشبرد مذاکرات صلح و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی انجام شد. البته این گروه با کشورهای مختلفی در حال گفت‌وگو است. در برخی از کشورها دفاتر دارد. با آمریکا ماه‌ها گفت‌وگو کرده و به توافقاتی هم رسید. بهتر است این سوال را از کشورهایی که با این گروه مدت‌ها مذاکره و توافق کردند، پرسیده شود.
خطیب‌زاده در حاشیه نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت ارسال واکسن چینی به ایران گفت: مایل نبودم تا مشخص شدن جزئیات فنی نکته‌ای را بگویم. دولت چین با هماهنگی سفارت کشورمان در پکن 250 هزار دوز واکسن سینوفارم را به ایران اهدا کرده و محموله آن آماده ارسال به ایران است.
وی افزود: به محض اینکه مقدمات پرواز آماده شود، تاریخ را اعلام خواهیم کرد.